- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2016
Liikenneväylien korjausvelan kiriminen alkaa (Uudenmaan ELY-keskus)
Hallitus on myöntänyt liikenneväylien korjausvelan vähentämiseksi vuosille 2016–2018 yhteensä 600 milj. euron suuruisen lisärahoituksen. Tästä Uudenmaan ELY-keskuksen ylläpitämälle tieverkolle (Uusimaa, Kanta-Häme ja Päijät-Häme) kohdistuu 60 miljoonaa euroa. Lisärahoituksen turvin on laadittu valtakunnallinen kolmivuotinen korjausvelkaohjelma.
Suomen väyläverkko on päässyt rapistumaan vuosia jatkuneen niukan rahoituksen seurauksena. Korjausvelan määrä on koko väyläverkon osalta valtakunnallisesti tällä hetkellä jo 2,5 mrd euroa. Liikenneväylien korjausvelalla tarkoitetaan sitä rahasummaa, joka tarvittaisiin väylien saattamiseksi nykytarpeita vastaavaan hyvään kuntoon. Korjausvelkaa ja -tarpeita on sekä maanteillä, radoilla että vesiväylillä. Uudenmaan ELY-keskuksen tieverkolla korjausvelkaa on arviolta 230 miljoonaa euroa.
Liikenneverkon korjausvelkaa vähentävien toimenpiteiden valintakriteereinä ovat asiakkaiden tarpeet, korjausvelan hallinta sekä digitalisaatio ja uudet palvelut. Korjausvelkarahoituksen kohdentamisessa olennaista on ollut huolehtia elinkeinoelämän toimintaedellytyksistä sekä työssäkäyntialueiden liikenteen toimivuudesta. Elinkeinoelämän kannalta tärkeät kohteet on tunnistettu yhteistyössä yritysten ja järjestöjen kanssa. Vaikuttavimpien kohteiden kartoittamiseksi on käyty asiakasvuoropuhelua alueen keskeisten elinkeinoelämän toimijoiden (yritykset ja järjestöt) kanssa loppuvuoden 2015 aikana. Vuoropuhelun kautta on saatu mm. perusteluita jo tunnistetuilla tarpeille sekä uusia näkökulmia korjauskohteiden priorisointiin.
Uudenmaan ELY-keskuksen alueella – Uusimaa, Kanta-Häme ja Päijät-Häme - ohjelmaan sisältyy mm. tiestön peruskorjauksia, kuten merkittävänä raskaan liikenteen kuljetusreittinä toimivan kantatie 46 kunnostaminen. Tiestöllä olevista painumista ohjelmaan kuuluu mm. Kirkkojärven kohta Vt1:llä Espoossa. Useille silloille tehdään korjauksia, joiden ansiosta voidaan poistaa mm. painorajoituksia. Huonokuntoisia päällysteitä uusitaan tieverkolla kaikkien kolmen maakunnan alueella. Kokonaisuudessaan kolmivuotinen korjausvelkaohjelma löytyy Liikenneviraston verkkosivuilta, josta löytyy myös karttaesitys kohteista.
Korjausvelkaohjelma Liikenneviraston sivuilla: www.liikennevirasto.fi/korjausvelkaohjelma
Kaikki tulevien vuosien teiden korjauskohteet eivät näy korjausvelkaohjelmassa, sillä tämän erillisrahan lisäksi Uudenmaan ELY-keskus käyttää vuosittain myös kymmeniä miljoonia euroja tiestön korjaamiseen ja ylläpitotoimiin ns. normaalia tienpidonrahoitusta.
Korjausvelkaohjelmalla panostetaan jo olemassa olevien väylien korjaamiseen ja ylläpitoon. Korjaustarpeiden lisäksi liikenneverkolla on paljon parantamis- ja uusinvestointitarpeita, joihin ei tällä rahoituksella pystytä vastaamaan.
Lisätietoja antavat:
- Rita Piirainen, ylijohtaja, puh. +358 295 021 257
- Janne Kojo, yksikön päällikkö, +358 295 021 296
- Julkaisupäivä
- 9.2.2016