- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2014
Itä-Suomen metsä- ja bioenergiakuljetuksia koskeva selvitys on valmistunut (Pohjois-Savon ELY-keskus)
Pohjois-Savon ELY-keskus on laatinut yhteistyössä Liikenneviraston ja Metsäteho Oy:n kanssa raakapuu-, metsäbioenergia- ja turvekuljetuksia koskevan selvityksen. Selvitys kattaa koko Itä-Suomen alueen ja käsittää maantiekuljetukset, rautatiekuljetukset sekä vesiväylillä uiton ja aluskuljetukset. Selvityksessä laadittua kuljetusvirtamallia tullaan hyödyntämään liikenneväylien suunnittelussa ja ylläpidossa. Työn yhtenä osana on käsitelty ELY-keskuksen ja metsäalan toimijoiden yhteistyötä.
Selvityksen tuloksia
Itä-Suomen kolme maakuntaa - Etelä-Savo, Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo - tuottavat 30 % koko maan metsäteollisuuden raaka-aineesta. Metsätaloudella on suuri merkitys aluetalouden sekä kuljetusten ja liikenneväylien kannalta.
Raakapuuta Itä-Suomessa hakataan vuosittain runsaat 15 milj. m3. Hakkuutähteistä, kannoista ja pienpuusta kostuvan metsäenergian käyttöä on mahdollista lisätä huomattavasti. Energiaturpeen käyttö on Itä-Suomessa noin 3,4 TWh/v.
Metsästä lähdettäessä autokuljetukset ovat käytännössä ainoa alkukuljetusmuoto. Raakapuu- ja metsäenergiakuljetukset kuormittavat koko tieverkkoa. Pääteillä eniten kuormittuvat puunjalostuslaitoksille johtavat väylät.
Rautateillä raakapuukuljetuksia on koko Itä-Suomen rataverkolla. Itä-Suomessa raakapuun rautatiekuormauspaikkoja on nykyään runsaat 30 kpl, mutta kuormauspaikkaverkkoa on tarkoitus keskittää vajaaseen 20 terminaaliin tai kuormauspaikkaan. Suurimmat kuljetusmäärät yli 500 000 tonnia/v ovat Karjalan radalla välillä Joensuu - Lappeenranta ja Savon radalla välillä Mäntyharju - Suonenjoki.
Raakapuuta kuljetetaan vesitse sekä uittaen että aluskuljetuksina. Itä-Suomessa on aktiivikäytössä noin 20 uiton pudotuspaikkaa. Aluskuljetuksissa käytetään noin 15 satamaa tai lastauspaikkaa. Vesikuljetukset suuntautuvat Saimaalle Lappeenrannan ja Imatran tuotantolaitoksiin. Vesitiekuljetukset ovat kustannustehokkaita pitkillä kuljetusmatkoilla.
Turvekuljetukset tapahtuvat kokonaan autokuljetuksina. Itä-Suomen noin 20 turvetta käyttävälle energialaitokselle kuljetetaan energiaturvetta yhteensä noin 80 aktiivikäytössä olevalta turvetuotantoalueelta. Alemmalla tieverkolla kuljetuksia on tuotantosoiden läheisyydessä, mutta pääosa kuljetussuoritteesta ajetaan pääteillä.
Kuljetusten tulevaisuuden näkymiä
Raakapuukuljetusten kokonaismäärässä ei ole näkyvissä selviä muutostrendejä. Itä-Suomessa vuotuinen metsänkasvu mahdollistaisi nykyistä suuremmat hakkuut, mutta puun kysyntä määrittelee hakkuutason. Muutokset puunjalostuslaitosten kapasiteetissa, laitosten sulkeminen tai uusinvestoinnit vaikuttavat kuljetusten määrään ja suuntautumiseen.
Metsäenergiakuljetusten arvioidaan lisääntyvän selvästi. Energialaitosten polttokattiloita muutetaan metsäenergialle sopiviksi ja Itä-Suomessa on vireillä useita biojalostamohankkeita.
Lisätiedot
Janne Lappalainen, Pohjois-Savon ELY-keskus
puh. 0295 026 737, janne.lappalainen(at)ely-keskus.fi
Tapio Räsänen, Metsäteho Oy,
puh. 040 582 2293, tapio.rasanen(at)metsateho.fi
Olli Mäkelä, Ramboll Finland Oy
puh. 0400 176 167, olli.makela(at)ramboll.fi
- Julkaisupäivä
- 22.5.2014