- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2015
ELY-keskus selvittää suojateiden turvallisuuden (Keski-Suomen ELY-keskus)
Viime aikojen ikävät suojatieonnettomuudet ovat herättäneet runsaasti keskustelua suojateiden turvallisuudesta. Keski-Suomessa on meneillään selvitys, jonka tavoitteena on saada tutkituksi kaikki maakunnan maanteiden suojatiet ja taajamanopeudet. Selvityksessä laaditaan toimenpideohjelma, jossa riskiryhmän kohteet priorisoidaan ja aikataulutetaan.
Suojateiden osalta tarkastellaan niiden turvallisuus, riittävyys sekä tarpeellisuus. Selvityksessä on tarkoitus löytää myös vaihtoehtoisia keinoja turvallisuuden parantamiseksi, koska esimerkiksi alikulkutunnelien rakentaminen on kallista, eivätkä töyssyt sovellu kaikkiin kohteisiin. Yhtenä keinona voi olla muun muassa suojatien poisto vaarallisesta paikasta.
– Pitää muistaa, että suojatiet ovat kuitenkin vain yksi osa turvallisuutta. Haluan korostaa tässä yhteydessä myös ajoneuvon kuljettajan vastuuta liikennekäyttäytymisen ja liikennesääntöjen noudattamisen osalta, liikenneturvallisuusinsinööri Anne-Maria Pesonen Keski-Suomen ELY-keskuksesta toteaa.
Kuva: Jan Lustig
Selvityksen toisena osana on tarkastella taajamien nopeusrajoituksia ja muodostaa taajama-alueille riittävän laajoja nopeusrajoitusalueita. Lähtökohtana on, että jos alueen sisälle jää eri rajoitusarvon edellyttäviä tiejaksoja, valitaan mieluummin alhaisempi kuin korkeampi nopeusrajoitus.
Käytännön toimenpiteisiin päästään sitä mukaa, kun selvitys valmistuu ja resurssit riittävät. Tärkeintä on löytää ensin kaikkein vaarallisimmat paikat, jotta niihin voidaan puuttua ensimmäisinä.
Lisätietoja:
Liikenneturvallisuusinsinööri Anne-Maria Pesonen
Keski-Suomen ELY-keskus
p. 0295 024 709
anne-maria.pesonen(at)ely-keskus.fi
- Julkaisupäivä
- 2.9.2015