- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Beläggningsobjekt sommaren 2018
Sommarens största beläggningsobjekt är riksväg 1 och 4 samt Västerleden. Beläggningsarbetena börjar i april och pågår fram till slutet av september.
I år kommer de grundläggande objekten att kosta ca 13,5 miljoner euro. Resurserna fokuseras på livligt trafikerade vägar, som slits snabbt på grund av den stora trafikmängden.
–De längsta och mest betydelsefulla objekten för den här sommaren finns på riksväg 4, där motorvägens omkörningsfiler är i behov av reparation, berättar NTM-centralens projektledare Tuomas Vasama, som är ansvarig för beläggningar.
2,6 miljoner euro har reserverats för tre reparationsskuldobjekt. Dessa är Rimmiläntie 13661, sträckan Jokimäki–Selki på väg 11321 och avsnittet Lammi–Asikkala på väg 317. Det finns flera villkorliga beläggningsobjekt som är beroende av helhetskostnaderna. Dessutom väljer man objekt som ska få förnyad beläggning baserat på tillståndsmätningar som görs under våren samt upphandlar om några akuta beläggningsplatser som framkommit under vintern. Föret är just nu som värst med tanke på eventuella beläggningsskador.
–Beläggningsarbetena kommer i år att störa trafiken särskilt på riksväg 4. Vi ber om tålamod av alla trafikanter, så att vi får arbeta säkert med att få vägen i gott skick igen, fortsätter Vasama.
Beläggningen på de mest trafikerade vägarna i Nyland håller i genomsnitt cirka fem år, bland annat på grund av slitaget från dubbdäck. Från en miljö- och ekonomisynpunkt är förnyad beläggning effektivt för att avlägsna fåror. En helt ny beläggning görs endast sällan.
Sommarens beläggningsobjekt finns på NTM-centralens webbplats. Närmare tidtabeller och information om specialarrangemang meddelas under våren.
Ytterligare information:
- NTM-centralen, Tuomas Vasama, 0295 021 361
- NTM-centralen, Niklas Nevalainen, 0295 021 234
- Publiceringsdatum
- 2018-04-12