YLVA
Ympäristönsuojelun tietojärjestelmän valvontaosa
- ELY-keskus
- Etusivu
- Usein kysyttyjä kysymyksiä
- Toiminnanharjoittajat
Toiminnanharjoittajat
Usein kysytyt kysymykset
-
Miten kirjaudun Aluehallinnon asiointipalveluun?
Palveluun kirjaudutaan Aluehallinnon asiointipalvelun (sahkoinenasiointi.ahtp.fi) kautta. Sivuston Palvelut-kohdasta valitaan "YLVA - Ympäristönsuojelun raportointipalvelu toiminnanharjoittajille". Valinnan jälkeen palvelu edellyttää vahvaa tunnistautumista mobiilivarmenteella, pankkitunnuksilla tai varmennekortilla. Tunnistautumisen jälkeen pääset aloittamaan uuden asioinnin tai tarkastelemaan aloitettuja asiointeja.
Teknisissä ongelmissa ole yhteydessä [email protected].
-
Miksi toiminnanharjoittajan edustajan pitää kirjautua henkilökohtaisilla tunnuksilla?
Tämän taustalla on laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (571/2016) ja olemme velvoitettuja käyttämään hallinnon yhteisiä sähköisiä tukipalveluita. Vahva tunnistautuminen tarkoittaa aina henkilökohtaista tunnistautumista, joten ei ole mahdollista tunnistautua yrityksen pankkitunnuksilla.
Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (finlex.fi)
-
Onko muita tunnistautumisvaihtoehtoja kuin henkilökohtaiset pankkitunnukset?
Vahva tunnistautuminen tarkoittaa aina henkilökohtaista tunnistautumista, jolloin ei ole mahdollista tunnistautua esimerkiksi yrityksen pankkitunnuksilla. Henkilökohtaisten pankkitunnusten sijaan voit tunnistautua varmennekortilla tai mobiilivarmenteella. Mobiilivarmenne voidaan aktivoida operaattorisi myymälässä ilman pankkitunnuksia, kunhan mukanasi on virallinen henkilökortti. Voit ottaa sen käyttöön myös henkilökohtaiselle työnumerollesi.
Lisätietoa mobiilivarmenteesta (mobiilivarmenne.fi)
Vahvasta sähköisestä tunnistuksesta säädetään laissa. Liikenne- ja viestintävirasto hyväksyy vahvat tunnistusmenetelmät. Vaihtoehtoisista tunnistustavoista voit kysyä Liikenne- ja viestintävirastosta.
Liikenne- ja viestintävirasto - sähköinen tunnistaminen (kyberturvallisuuskeskus.fi)
-
Kirjautuessani järjestelmään valittavakseni ei tule yritystä/kohdetta, jolle haluan raportoida. Mitä teen?
Jos Digi- ja väestötietovirasto tai YTJ on liittänyt yrityksen/kohteen henkilötunnuksellesi, löytyy se kirjautumisen jälkeen Aluehallinnon asiointipalvelun kohdelistauksesta. Mikäli oikeaa yritystä/kohdetta ei löydy listauksesta, ole yhteydessä kyseiseen yritykseen ja varmista, että sinut on valtuutettu asioimaan kyseisen yrityksen puolesta.
-
Miten saan valtuudet toimia yrityksen nimissä?
Suomi.fi-valtuusrekisterissä voidaan antaa valtuus, jolla valtuutettu voi asioida valtuuttajan puolesta Aluehallinnon asiointipalvelussa valtuuden mukaisilla rajoituksilla. Käyttäjä ei tarvitse erillistä Suomi.fi-valtuusrekisterissä olevaa valtuutusta, mikäli käyttäjä on palvelun tietojen mukaisesti yrityksen / yhteisön nimenkirjoitusoikeudellinen, toimitusjohtaja, yksityinen elinkeinonharjoittaja tai kommandiittiyhtiön yhtiömies. Suomi.fi-asiointivaltuudet liittyvät Aluehallinnon asiointipalvelussa tiettyyn asiointityyppiin. YLVA:n asiointityyppi on Ympäristöasiat-asiakaskategorian Ympäristönsuojelulain ja jätelain mukaisten asioiden raportointi-valtuutuskoodi.
Kaikki kohteelle valtuutetut henkilöt pääsevät näkemään valtuutuksen jälkeen kohteen aloitetut asioinnit. Kansalaisneuvonta auttaa yleisissä Suomi.fi-palveluun liittyvissä asioissa. Valtuutuspyyntöohje löytyy Aluehallinnon asiointipalvelusta.
- Tietoa Suomi.fi-valtuuksista (dvv.fi)
- Valtuutus-palvelu (suomi.fi/valtuudet)
- Tietoa kansalaisneuvonnasta (suomi.fi/ohjeet)
-
Miten luon uuden valtuuden yrityksen nimissä?
Digi- ja väestötietovirasto vastaa Suomi.fi:n Valtuudet-palvelusta. "Tunnistaudu Suomi.fi-palveluun henkilökohtaisilla tunnistusvälineillä ja valitse Valtuudet. Vaihda käyttäjäroolisi yritykseen oikeassa yläreunassa olevan Vaihda käyttäjärooli -valikon kautta. Samasta valikosta voit poistua yritysroolista, jolloin palaat henkilökohtaiseen näkymääsi. Luo uusi valtuus yrityksen nimissä painamalla Lisää uusi valtuus -painiketta ja valitsemalla tämän jälkeen Anna valtuus. Valtuuden antamisessa on neljä vaihetta." Kohdassa "Sisältö – Valitse valtuuden asia listasta -> Ympäristöasiat -> Ympäristönsuojelulain ja jätelain mukaisten asioiden raportointi."
-
Miten yrityksen tulee toimia, jos valtuuksia saanut henkilö lähtee yrityksestä?
Jos valtuudet saanut työntekijä lähtee yrityksestä, tulee työnantajan mitätöidä hänelle annetut valtuudet.
Lisätietoa valtuuksista:
-
Teen raportointia ensimmäistä kertaa, miten toimin?
Ole yhteydessä oman ELY-keskuksesi vastuuvalvojaan tai kunnan valvontaviranomaiseen riippuen siitä, kuka on kohteen valvova viranomainen.
-
Miten aloitan uuden raportin tekemisen?
Jos olet raportoimassa uusia tietoja (uutta jaksoa) mene yläpalkin kohtaan "Työpöytä", valitse "Uusi asiointi" ja listalta "YLVA - Ympäristönsuojelun raportointipalvelu toiminnanharjoittajille". Näin pääset raportoimaan uutta ajanjaksoa. Huomioithan, että vanhoja raportteja ei voi avata uusien raportointijaksojen tietojen kirjaamista varten.
-
Raportointi jäi kesken enkä löydä raportteja mistään. Voitteko palauttaa raportit?
Tarkista löytyvätkö kesken jääneet raportit Aluehallinnon asiointipalvelun yläpalkista kohdasta "Työpöytä".
Ole yhteydessä tekniseen tukeen [email protected], jos raporttia ei löydy työpöydän omien asiointien listalta.
-
Olen täyttänyt raportin asiointipalvelussa. Miten lähetän sen viranomaiselle?
Jos sinulla on asiointi kesken, mene yläpalkin kohtaan "Työpöytä" ja voit jatkaa raportointia sitä kautta.
Jos olet jo täyttänyt kaiken valmiiksi ja valinnut "Valmis lähetettäväksi" mene välilehdelle "Lähettäminen", josta voit lähettää raportin ja valitse "Lähetä käsittelyyn".
Jos lomake ei näy valvojalla, varmista, että olet käynyt läpi kaikki edellä mainitut kohdat. Huomioi, että "Valmis lähetettäväksi" –valinta ei lähetä lomaketta. "Valmis lähetettäväksi" –valinta ei aktivoidu, jos lomakkeella on virheellisiä tietoja. Korjattavat tiedot korostuvat lomakkeella punaisilla reunuksilla.
-
Voiko useampi henkilö raportoida saman yrityksen tietoja?
Kyllä. Kun olet aloittanut uuden asioinnin, sinun on mahdollista valtuuttaa muita asioijia samaan asiointiin. Asiointitilassa voit aloittaa uuden asioijan valtuutusprosessin "Kutsu uusi asioija"-toiminnolla. Toiminto lähettää kutsun antamaasi uuden, kutsuttavan asioijan sähköpostiosoitteeseen. Toiminto löytyy aloitetun asioinnin "Asiointioikeudet" -sivulta.
-
Miten kuuluu toimia salassa pidettävän tiedon kanssa?
YLVA:n suojaustaso ja muut ominaisuudet eivät mahdollista salassa pidettävän tiedon hallintaa. ELY-keskukset hallitsevat salassa pidettävät tiedot asianhallintajärjestelmä USPA:ssa. Ole yhteydessä ELY-keskuksen vastuuvalvojaan, mikäli sinulla on kysyttävää salassa pidettävästä tiedosta. Toiminnan päästö- ja tarkkailutiedot sekä ympäristön laatutiedot eivät ole salassa pidettäviä.
-
Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?
Ota yhteyttä: [email protected].
Kuvaile ongelmaasi YLVAssa mahdollisimman tarkasti ja ota siitä kuvakaappaus. Näin pääsemme mahdollisimman nopeasti ratkomaan ongelmatilannetta.
Päivitetty: 14.02.2024