YLVA

Ympäristönsuojelun tietojärjestelmän valvontaosa

Ympäristönsuojelun tietojärjestelmän valvontaosa YLVA

Ympäristönsuojelun raportointipalvelu

Ympäristönsuojelulain nojalla luvan- ja ilmoituksenvaraisten sekä rekisteröitävien toimintojen määräaikaisraportit toimitetaan YLVA-tietojärjestelmään aluehallinnon asiointipalvelussa. Järjestelmään tallennetaan sekä kuntien että ELY-keskusten valvomien laitosten tiedot. Jos jätteen kuljettajalta tai välittäjältä edellytetään raportointia, myös niiden tiedot tallennetaan YLVA-tietojärjestelmään.

Sähköisellä asioinnilla helpotetaan ja sujuvoitetaan käyttö- ja päästötarkkailua koskevien tietojen toimittamista. Aluehallinnon asiointipalvelussa asiakas voi luoda määrämuotoisilla lomakkeilla ja liitteillä valvontaviranomaiselle sähköisen raportin, joka vastaa ympäristöluvan, ilmoitusta koskevan päätöksen tai rekisteröintiä koskevan valtioneuvoston asetuksen vaatimuksia. 

Näille sivuille on koottu ohjeita toiminnanharjoittajille ja kuntakäyttäjille sähköisen asioinnin tueksi: 

Tietosuojaseloste (pdf)

YLVA-tietojärjestelmän asiakastuki: [email protected]

YTJ-heräte Y-alustalla

Y-alustalle on toteutettu heräte tilanteelle, jossa asiakkaan nimi poikkeaa YTJ-rekisteriin tallennetusta nimestä. Jos asiakkaan nimi poikkeaa YTJ-rekisteriin tallennetusta nimestä, ilmestyy kohteen perustietoihin punainen heräte (kts. kuva alla). Heräte ei estä tietojen tallennusta tai käyttöä. Tällä herätteellä on tarkoitus auttaa valvojia tunnistamaan joko väärä nimi tai väärä y-tunnus. YLVA-tietojärjestelmään tehdään keväällä muutos. Muutoksessa YLVA-kohteen asiakkaan nimi-kentän muokkaus estetään. Jatkossa järjestelmä poimii asiakkaan nimen automaattisesti YTJ-rekisteristä, eikä asiakkaan nimeä voi vaihtaa muutoin kuin vaihtamalla Y-tunnusta. Samassa yhteydessä kohteiden perustietoihin tullaan tekemään datahuolto. Y-tunnuksesta poikkeavat asiakkaiden nimet tullaan korvaamaan automaattisesti YTJ-rekisterissä olevilla nimillä.

Ympäristönsuojelutietojen vuosiraportointikausi päättyy perjantaina 28.2.

Ympäristöluvissa edellytetään pääsääntöisesti, että vuosiraportit toimitetaan helmikuun loppuun mennessä. Mahdollisia häiriötilanteita varten on valmisteltu häiriönhallintaprosessi. Häiriötilanteen käynnistyessä viestimme aktiivisesti Teamsissa, Y-alustan tiedotteissa sekä YLVAn verkkosivuilla. Suosittelemme seuraamaan aktiivisesti näitä kanavia viikolla 9. Valvojien ja toiminnanharjoittajien tulee varautua mahdolliseen häiriötilanteeseen Aluehallinnon asiointipalvelussa kuun viimeisinä päivinä. Suosittelemme suorittamaan raportoinnin ennen perjantaita 28.2. 

Jäteraportointiohjeiden päivitykset

Ammattimaisten jätteenkäsittelijöiden jätelomakkeiden täyttöohjeen liitteiden esimerkkilomakkeet on päivitetty 14.2.2025. Itse ohje "Jätteenkäsittelijöiden YLVAn jätelomakkeiden täyttöohje 12.4.2024" päivitetään resurssien vähyyden vuoksi vasta maaliskuun lopulla, samoin ohje "Jätelomakkeiden täyttöohje toiminnanharjoittajille 12.4.2024". Viime kevään jälkeen tulleet muutokset jäteraportointiin on kuitenkin esitetty jäteraportointiklinikan 15.1.2025 materiaaleissa, jotka täydentävät jätelomakkeiden täyttöohjeita. Materiaalit löytyvät Ympäristöministeriön pilvipalvelusta osoitteesta https://nextcloudym.webo.hosting/s/FtRwHNCmYKWMPNp.

Toiminnanharjoittajien asiakastyytyväisyyskysely YLVA-asiointiin

Toiminnanharjoittajille on toteutettu asiakastyytyväisyyskysely Aluehallinnon asiointipalveluun YLVA-asioinnin yhteyteen. Kysely toteutettiin kiinteänä elementtinä sivun yläosaan ja siihen on mahdollista vastata missä tahansa asioinnin vaiheessa. 

Päivitetty: 13.12.2024