Extended Producer Responsibility
Extended Producer Responsibility applies to approximately 50,000 Finnish manufacturers, importers and packers as well as distance sellers.
- Etusivu
- Tehokkuutta tuottajavastuuvalvontaan uuden järjestelmän avulla
- Etusivu
- News
- Information on Extended Producer Responsibility
- What is Extended Producer Responsibility?
- Who is subject to Extended Producer Responsibility?
- How to manage Extended Producer Responsibility
- Avoid extra charges
- Recycling statistics (in Finnish)
- Legislation
- Information on distance selling
- Who is a distance seller?
- How does a distance seller meet their Extended Producer Responsibility obligations?
- Producer registers in EU countries
- Information for the retailer
- For Producer Organisations
- For Consumers and Housing Companies
- EPR for the costs of waste collection and cleaning up litter
- Mitä siivouskustannusvastuu tarkoittaa?
- Tietoa tuottajille
- Tietoa kunnille
- Reporting of municipality’s costs of waste collection and cleaning up litter
- FAQ
- Whistleblowing form
What is Extended Producer Responsibility?
Extended Producer Responsibility for waste management makes recycling efficient and easy.
- companies are responsible for the management of their products when they are discarded.
- Extended Producer Responsibility allows consumers to recycle free of charge.
- The aim is to prevent waste and promote circular economy.
Tehokkuutta tuottajavastuuvalvontaan uuden järjestelmän avulla
Pirkanmaan ELY-keskus on ottanut käyttöön uuden asiakashallintajärjestelmän tuottajavastuuvalvontaan. Uudistus on merkittävä askel kohti tehokkaampaa ja asiakaslähtöisempää valvontaa.
- Asiakashallintajärjestelmän muodostamat ensimmäiset valvontakirjeet ovat lähteneet kesäkuun alussa 2025. Kirjeissä muistutetaan autojen maahantuojia hoitamaan tuottajavastuunsa, kertoo ylitarkastaja Mervi Sivula Pirkanmaan ELY-keskuksesta.
Asiakashallintajärjestelmä tukee valvontatyötä parantamalla tiedonhallintaa, asiakaspalvelua ja varmistaa yritysten tasapuolisen kohtelun. Asiakashallintajärjestelmä on toteutettu Ympäristöministeriön hankerahoituksella Alfame Systems Oy:n toimesta.
Järjestelmä tukee yritysten tasapuolista kohtelua
Yritysten tuottajavastuuvelvoitteiden tunnistaminen ja yhden luukun periaatteella toimiva palvelu ovat välttämättömiä nykypäivänä. Jätelainsäädännön muutosten myötä tuottajavastuuvelvollisia yrityksiä on jo kymmeniä tuhansia, mikä korostaa keskitetyn asiakastietojärjestelmän ja ajantasaisen tiedon tarvetta.
Uuden asiakashallintajärjestelmän päätavoitteena on ollut kehittää tuottajavastuuvalvonnan tiedonhallintaa. Tämä varmistaa selkeän, tehokkaan ja tietoturvallisen valvonnan, joka tukee yritysten lakisääteisten velvoitteiden noudattamista. Järjestelmä tehostaa valvontaa, varmistaa yritysten tasapuolisen kohtelun ja parantaa tiedon siirtymistä organisaation sisällä.
Keskeiset hyödyt
Uusi asiakashallintajärjestelmä tuo mukanaan merkittäviä etuja tuottajavastuuvalvontaan:
- Tehokkaampi valvonta: Vapaamatkustajavalvonta tehostuu ja yhdenmukaistuu, mikä lisää yritysten lakisääteisten velvoitteiden noudattamista.
- Parempi asiakaspalvelu: Ajantasainen tieto parantaa asiakaspalvelua ja mahdollistaa sujuvamman asioinnin.
- Turvallinen tiedonhallinta: Järjestelmä varmistaa turvallisen ja sujuvan tiedonhallinnan.
- Kustannustehokkuus: Korkea asiakastyytyväisyys vaikuttaa positiivisesti kustannustehokkuuteen.
- Vihreä siirtymä: Hanke tukee vihreää siirtymää ja edistää kiertotaloutta.