Extended Producer Responsibility
Extended Producer Responsibility applies to approximately 50,000 Finnish manufacturers, importers and packers as well as distance sellers.
- ELY-keskus
- Extended Producer Responsibility (EPR)
- EU tuo lisävaatimuksia purkuautoille – myös Pirkanmaan ELY-keskus mukana kiertotaloushankkeessa
- Extended Producer Responsibility (EPR)
- News
- Information on Extended Producer responsibility
- What is Extended Producer Responsibility?
- Who is subject to Extended Producer Responsibility?
- How to manage Extended Producer Responsibility
- Avoid extra charges
- Recycling statistics (in Finnish)
- Legislation
- Information on distance selling
- Who is a distance seller?
- How does a distance seller meet their Extended Producer Responsibility obligations?
- Producer registers in EU countries
- Information for the retailer
- For Producer Organisations
- For Consumers and Housing Companies
- EPR for the costs of waste collection and cleaning up litter
- Mitä siivouskustannusvastuu tarkoittaa?
- Tietoa tuottajille
- Tietoa kunnille
- Reporting of municipality’s costs of waste collection and cleaning up litter
- FAQ
- Whistleblowing form
What is Extended Producer Responsibility?
Extended Producer Responsibility for waste management makes recycling efficient and easy.
- companies are responsible for the management of their products when they are discarded.
- Extended Producer Responsibility allows consumers to recycle free of charge.
- The aim is to prevent waste and promote circular economy.
EU tuo lisävaatimuksia purkuautoille – myös Pirkanmaan ELY-keskus mukana kiertotaloushankkeessa
Turun ammattikorkeakoulun Autonpurku-hankkeessa etsitään keinoja saada purkuautojen osat tehokkaasti kiertoon. Pirkanmaan ELY-keskus on mukana hankkeen ohjausryhmässä. Taustalla on EU:n ajoneuvojen kiertotalousehdotus, joka tiukentaa purkuautojen kierrätysvaatimuksia.
Purkuautoista pyritään saamaan materiaalit tehokkaasti kiertoon Turun ammattikorkeakoulun hankkeessa. Kuva: Vesa Törmäkangas/Turku ammattikorkeakoulu
Euroopan komission kaavailema ajoneuvojen kiertotalousasetus tuo lisävaatimuksia purkuautojen osien hyödyntämiseen. Suomessa etsitäänkin keinoja hyödyntää paremmin purkuautojen rahanarvoisia osia.
Turun ammattikorkeakoulussa on parhaillaan käynnissä hanke ”Autonpurku – materiaalien talteenotto, uudelleenkäyttö ja uusien tuotteiden kierrätettävyys”. Sen tavoitteena on kehittää autonpurkumateriaalien kiertotaloutta.
Hankkeessa kehitetään mm. autonpurkulinjastoa, materiaalien erottelua sekä käytettyjen komponenttien jatkokäyttöä markkinalähtöisesti. Erillisessä lasihankkeessa kehitetään purkumenetelmää, niin että kerätty lasi saadaan talteen lisäten volyymiä, laatua ja puhtautta.
Hankkeen mahdollistavat Suomen Autokierrätys Oy, Uusioaines Oy ja Varsinais-Suomen liiton AKKE-rahoitus. Pirkanmaan ELY-keskus on mukana hankkeen ohjausryhmässä tuomassa tietoa ja kannustamassa erityisesti uusiin lasinkierrätystapoihin.
Miksi asia on tärkeä?
Auton elinkaaren päättyessä siitä saadaan vielä käyttöön varaosia, metalleja ja energiaa. Autotuottajien on huolehdittava, että romuajoneuvoista saadaan hyötykäyttöön vähintään 95 %.
Tavoitteet uudelleenkäytölle ja arvokkaiden materiaalien kuten metallin, muovin ja lasin talteenotolle ovat suuria, sillä autoja romutetaan vuosittain noin 70 000 - 80 000 kappaletta.
- Tulossa oleva ajoneuvojen kiertotalousasetus tuo lisävaatimuksia purkuautoille. Jatkossa käsittelijän tulisi poistaa tietyt arvokkaat osat kuten auton lasit romuajoneuvosta uudelleenkäyttöä ja kierrätystä varten. Odotettavissa on lisäksi tavoite, että romuajoneuvojen sisältämästä muovista 30 % on kierrätettävä, kertoo ylitarkastaja Mervi Sivula Pirkanmaan ELY-keskuksesta.
Ajoneuvojen kiertotalousasetuksesta odotetaan neuvoston yleisnäkemystä kesäkuussa, joka kertoo tulevaisuuden muutoksista tarkemmin.
Mikä EU:n ajoneuvojen kiertotalousehdotus?
Euroopan komissio antoi ehdotuksen ajoneuvojen kiertotalousasetukseksi heinäkuussa 2023. Asetuksen tavoitteena on edistää kiertotaloutta autoalalla, vähentää ajoneuvojen elinkaarenaikaisia ympäristövaikutuksia ja auttaa turvaamaan kriittisten raaka-aineiden saantia EU:ssa.
Ehdotettu asetus sisältää useita uusia vaatimuksia ja mahdollisuuksia verrattuna nykyiseen romuajoneuvoasetukseen mm.:
- Sekoitevelvoite luo kysyntää – uusien ajoneuvojen muoviosista 25 % olisi kierrätysmuovia.
- Kierrätettävyys tyyppihyväksynnän vaatimuksiin.
- Kierrätystavoitteet, erityisesti muovien osalta.
- Romuajoneuvojen arvokkaat osat on poistettava uudelleenkäyttöä tai kierrätystä varten.
- Bussit, kuorma-autot ja moottoripyörät mukaan soveltamiseen.
Lue lisää:
- Publish Date
- 11/04/25
ely-updated 25.04.2025