YLVA

Övervakningsdelen i datasystemet för miljövårdsinformation

Objektets övervakningsprofil, skapa en ny del och punkt

Objektets övervakningsprofil, skapa en ny del och punkt

Genom att klicka på en boll som anger en del eller punkt i övervakningsprofilen kan du se och redigera uppgifterna för delen eller punkten. Vid behov kan du filtrera punkter enligt typ från ikonbalkens kopplingar. Du kan skapa en ny del genom att klicka på knappen [+NY DEL].

Bildförsedd anvisning för ifyllandet av objektets övervakningsprofil (pdf)

Att skapa en ny del

Objektet består av delar. För varje objekt ska åtminstone en del skapas. I övervakningsprofilen kan du skapa en ny del för objektet.

Uppe till vänster på sidan visas delens ID-nummer och namn. Delen ska namnges så att det tydligt framgår vilka funktioner delen omfattar.

Med omkopplaren kan du ställa in delen som huvuddel. Huvuddelen ska vara objektets huvudsakliga verksamhet enligt anvisningarna i punkten Fastställande av huvuddelen.

Du kan redigera uppgifterna i en redan skapad del med knappen [REDIGERA]. I redigeringsläget kan du redigera delens namn, kommun, huvudbransch, status, start- och slutdatum samt beskrivningen av delen. Observera dock att det inte är möjligt att ändra huvudbransch om det finns punkter för delen.

I förbränningsanläggningarnas rapportering ska förbränningsanläggningarnas avvikande del- och punktstruktur beaktas i förhållande till andra objekts tillsynsprofiler, se Bilagan om särskild uppmärksamhet vid förbränningsanläggningarnas del-/punktstruktur i slutet av den detaljerade anvisningen.

Att definiera huvuddel

I huvudsak har kommunobjekten endast en del, men från fall till fall kan ett objekt också ha flera delar. Huvuddelen väljs utifrån objektets huvudsakliga verksamhet. Beslutet om huvuddelen fattas av tillsynsmyndigheten efter diskussioner med verksamhetsutövaren. Du kan byta huvuddel senare. Detta förutsätter dock att verksamheten vid objektet har förändrats. Då ska den nya huvuddelen beskriva objektets nya huvudsakliga verksamhet.

Det är möjligt att foga flera grunder till tillståndspliktigheten. Följande funktioner ska alltid ha en egen del:

  • djurstall
  • pälsfarmning
  • fiskodling
  • torvutvinning
  • avstjälpningsplats
  • skjutbana
  • kommunalt avloppsreningsverk
  • reningsverk för avloppsvatten från industrin. Delen Industriavloppsreningsverk görs också när det är fråga om förbehandling innan avloppsvattnet leds till reningsverket och processen motsvarar den industriella processen. Då väljs som huvudbransch en bransch enligt den huvudsakliga verksamheten, till exempel skogsindustrin eller kemiindustrin.
  • verksamhet där flyktiga organiska föreningar används
  • förbränningsanläggning (gemensam pipa)

Placering av delar på kartan

I vyn Läge / Karta i den vänstra balken kan du markera delens position på kartan.

Med knappen [REDIGERA]i vyn "Läge / Karta" kan du skriva in objektets koordinatuppgifter i datafälten. Då lönar det sig att kontrollera objektets läge på kartan. Alternativt kan du klicka på kartan för att lägga till objektets läge på kartan. Om det saknas obligatoriska uppgifter för delen kan läget inte sparas.

Med knappen [KLASSIFICERING] kommer du till vyn Klassificering, där du för in klassificeringsuppgifterna för delen. Närmare instruktioner i den separata anvisning om klassificering av objekt (pdf).

Att skapa en ny punkt

Belastningsuppgifter som samlas in periodvis och andra uppgifter som verksamhetsutövaren rapporterat sparas för punkten. Till exempel uppgifter om belastning och avfall som leds ut i vatten och luft riktas till punkterna. De punkter som skapas för objektet bestäms utifrån miljötillståndet, beslutet om anmälan eller förordningen om registrering. Genom att klicka på bollen som anger delen i övervakningsprofilen kan du skapa en ny punkt för delen.

Börja skapa en ny punkt med knappen [+NY PUNKT] i vyn Uppgifter om delen eller Läge / Karta. Du kan koppla en eller flera punkter till en del.

I vyn Uppgifter om delen och Läge / Karta styrs användaren till profilering av en ny punkt.

Profilering av punkt

Sektor: Vid profilering av en ny punkt, välj först Sektor (luft, avfallshantering, buller, vatten, branschspecifik profilering). Du kan redigera punktens sektor fritt så länge inga blanketter är kopplade till punkten. Systemet låser punktens profileringsuppgifter när en blankett kopplas till punkten. Låsningen försvinner om blanketterna tas bort från punkten.

Om fälten Sektor och Roll är gråa har rapporteringsuppgifter redan förts till punkten och du kan inte längre redigera punktens sektor eller roll. Punktens profilering låses permanent om data har rapporterats till punkten. Du kan alltid redigera punktens statusinformation och texten i beskrivningsfältet.

Roll: Punktens Roll filtreras enligt den valda sektorn. Rollerna är: luft, avfallshantering, vatten och branschspecifik rapportering

Status: Punktens status kan vara verksam eller avslutad.

Beskrivning: Fältet Beskrivning är avsett för att namnge en punkt. Punkten ska namnges så att det av namnet så entydigt som möjligt framgår vilken verksamhet och vilken typ av utsläpp det är frågan om. Om anläggningen har flera delar ska också punktens namn ingå i beskrivningen av punkten. En tydlig beskrivning är väsentlig, eftersom endast uppgiften i fältet Beskrivning skiljer åt olika punkter för samma roll för verksamhetsutövaren i e-tjänsten. Statistikcentralen kan också på basis av beskrivningen rikta utsläppsuppgifterna rätt.

Punktens läge

Punktens läge bestäms i vyn Läge / Karta med knappen [REDIGERA].

I vyn Läge / Karta kan du ange positionskoordinaterna för punkten. Om det är fråga om en luftpunkt förs skorstenens höjd in i fältet Höjd. I annat fall antecknas noll i fältet Höjd.

När du har angett objektets position, profilerat punkten och sparat uppgifterna aktiveras vyn Rapporteringsblanketter och Processer.

Observera att positionsuppgifterna inte kan sparas förrän punkten till övriga delar har profilerats.

Rapporteringsblanketter

En rapporteringspunkt kopplas automatiskt till huvuddelen för alla objekt. Allmänna rapporteringsblanketter har kopplats till rapporteringspunkten. Du kan välja de blanketter som är väsentliga för ditt objekt bland rapporteringsblanketterna. På blanketten ska dessutom en rapporteringsperiod väljas. Dessa blanketter används när man vill rapportera uppgifter som verksamhetsutövaren rapporterat eller korrigera tidigare ifyllda uppgifter. Blanketten är densamma som verksamhetsutövaren fyller i i e-tjänsten.

Via fliken Rapportering kan du granska och redigera tidigare skapade och ifyllda rapporter. De rapporter som verksamhetsutövaren fyllt i visas för övervakaren i vyn Rapporteringsdata.

Uppdaterad: 14.02.2024