I samarbete med

Harva arvaa

Et tainnut arvata, millaisia elämyksiä Suomesta löytyy?

På andra webbplatser

Kasvua ilman keskuksia 

Harva arvaa, että pönde trendaa nyt huolella. Tutustu harvaan asuttujen alueiden tuoreimpiin matkailun kehittämishankkeisiin ja niiden tuloksiin.

Tarinoita

null Tarinallistaminen tuo lisämakua ruokamatkailuun

Tarinallistaminen tuo lisämakua ruokamatkailuun

Ruoka on olennainen osa jokaista matkaa. Lapissa ja Järvi-Suomessa tarinallistetut makuelämykset tuovat nyt uusia näkökulmia paikalliseen kulttuuriin ja elämäntapaan.

Hymyilevä nainen kurkistaa vanhan rakennuksen ikkunasta.

Kuinka saada harvaan asuttujen alueiden tarinat ja kulttuurinen pääoma siirtymään seuraaville sukupolville, kun väki vanhenee ja nuoret karkaavat kaupunkeihin? Paikallisherkkujen resepteillekään ei löydy jatkajia.

Näin mietti Iida Arpiainen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun projektipäällikkö, joka itsekin on kotoisin pienestä kylästä. Kun ELY-keskuksen harvaan asuttujen alueiden matkailuhankehaku avautui, hänellä oli idea kytemässä.

- Tarinallistaminen kohdistui nimenomaan ruokaan, sillä meillä Haaga-Heliassa on suomalaisen ruokamatkailun kehittämisen kiihdyttämö Hungry for Finland. Suomesta löytyy niin paljon muutakin kuin lohikeitto ja poronkäristys, ja tarinoiden kautta voimme tuoda esiin vähemmän tunnettuja herkkuja, hän taustoittaa.

Lamput syttyivät työpajoissa

Houkuttelevuutta harvaan asutuille seuduille tarinallistetulla ruokamatkailulla -hankkeeseen lähti mukaan parisen kymmentä yritystä pääosin Lapista ja Järvi-Suomesta. Hanke käynnistettiin yhteisillä työpajoilla, joita oli suunnittelemassa myös Haaga-Helian tarinallistamisen asiantuntija Sini Garam.

- Lähdimme liikkeelle tunteista, joita haluamme asiakkaissa herättää. Monelle ruokamatkailun pienyrittäjälle on haastavaa nähdä kokemus asiakkaidensa näkökulmasta, sillä kädet ovat niin syvällä päivittäisessä työssä, Arpiainen sanoo.

Ennen pitkää syttyivät lamput yrittäjien päiden päällä ja tarinalliset asiakaspolut alkoivat hahmottua. Kiinnostavimmat asiat olivatkin jo olemassa nenän edessä, niistä piti vain osata kertoa oikealla tavalla.

- Viestintäkoulutus nousi hankkeessa tärkeäksi asiaksi. Tarjosimme kaikille osallistujille yrityskohtaisia sparrausaikoja, joiden ansiosta pystyimme rauhassa keskittymään kunkin yrityksen omiin tarinoihin, Arpiainen avaa.

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Nainen laittaa karjalanpiirakan päälle täytteitä.

Punakettu tarinallistaa jo uutta brändiä

Hankkeeseen osallistunut ravintola Punakettu, joka toimii tunturikeskus Luostolla Sodankylässä, sai tuoretta näkökulmaa päivittäiseen tekemiseensä lähes tuhannen kilometrin päästä.

- Helsingissä asuvilta nuoremman polven hankevetäjiltä saimme kivoja ja toteuttamiskelpoisia ideoita. He myös rohkaisivat tekemään valintoja, joilla viilasimme pieniä muutoksia liiketoimintaamme, sanoo Punaketun yrittäjä Maria Heikkilä.

Kuten nimi antaa ymmärtää, ravintolan tematiikka nojaa vahvasti repolaiseen. Hyvääkin brändiä voi aina parantaa.

- Hankkeessa keskityimme kettutarinamme vahvistamiseen. Tarinallistamisen opeista lähti aukeamaan vyyhti, joka on johtanut siihen, että olemme nyt ryhtyneet brändiuudistukseen. Tulevaan talvikauteen lähdemme siis tarinat edellä, Heikkilä tuumaa iloisesti.

Tarinallistamisen opas on avoin kaikille

Tartu tarinaasi -oppaan kansi.Hankkeen aikana syntyi myös konkreettinen opas, josta on hyötyä kaikille tarinallistamisesta kiinnostuneille. Tartu tarinaasi – asiakaspolun tarinallistamisen käsikirja kertoo, kuinka oma tarina löydetään, luodaan ja kerrotaan kiinnostavasti – ja kuinka asiakasymmärrys on kaiken keskiössä.

- Esimerkiksi eräs lappilainen yrittäjä metsästi, marjasti ja kalasti tarjoamansa raaka-aineet itse. Hän ei hoksannut kertoa sitä asiakkailleen, sillä se oli hänelle itselleen niin arkista. Nyt tätä puolta ymmärretään korostaa, Arpiainen kertoo.

Suunnitteilla on jo jatkohanke, jonka painotus tullee olemaan viestinnässä.

- Tuotteet ja puitteet ovat kunnossa, nyt niistä pitää oppia kertomaan entistä paremmin. Tämähän on tyypillistä meille suomalaisille, Arpiainen naurahtaa.

Tutustu oppaaseen:

Houkuttelevuutta harvaan asutuille seuduille tarinallistetulla ruokamatkailulla on osa Lapin ELY-keskuksen rahoittamaa harvaan asuttujen alueiden matkailuhankekokonaisuutta.

Harvaan asutuille alueille matkailun kehittämiseen kohdennettu rahoitushaku oli kertaluonteinen. Vaikka tätä rahoitusta ei enää ole haettavissa, kannattaa tutustua ELY-keskuksen muihin palveluihin.

Onko sinulla kehittämisidea?

Tutustu ELY-keskuksen rahoitusmahdollisuuksiin!

 

Teksti: Henri Anundi
Kuvat: Meri Pöyhönen, Houkuttelevuutta harvaan asutuille seuduille tarinallistetulla ruokamatkailulla -hanke

Kompassi harvaan asuttujen alueiden matkailuhelmiin

Kartasta voit tarkastella rahoitettujen harvaan asuttujen alueiden matkailuhankkeiden tuloksia. Klikkaamalla kartalla olevia pallukoita löydät linkit hankekortteihin, joissa kerrotaan hankkeen tuloksista. Saat kartan isommaksi oikeasta yläkulmasta.

Kirjalliset hankekuvaukset rahoitetuista hankkeista löydät alueittain tältä sivulta.

Lapin ELY-keskus sosiaalisessa mediassa

Uppdaterad: 17.11.2023