JALAVA

Tiedolla kohti työtä

BLOGI

Asiakasmuutosmittarin kehittäminen

 

Mikä Jalava-hanke?

Jalava on ESR+-rahoitteinen kehittämishanke, joka pyrkii kehittämään työllisyyttä edistäviä palveluja erityisesti heikommassa työmarkkina-asemassa oleville työnhakijoille. Tavoitteena on luoda entistä vaikuttavampia ja kestävämpiä ratkaisuja, jotka tukevat työnhakijoiden hyvinvointia ja työllistymistä.

Hankkeen tavoitteet

  1.     Tulos- ja vaikuttavuusperusteisten työvoimapalveluiden ja -hankintojen kehittäminen
  2.     Tiedolla johtaminen työvoimapalveluiden vaikuttavuudessa
  3.     Asiakasosallisuuden vahvistaminen työllisyyspalveluissa

 

Photo by Firmbee.com on Unsplash

Laadullisten vaikutusten mittaaminen ja vaikuttavuuden arviointi

Laadullisten vaikutusten mittaaminen on keskeistä palveluiden kokonaisvaltaisen vaikuttavuuden arvioimiseksi. Aktiivisten työvoimapoliittisten toimenpiteiden vaikuttavuutta on tähän mennessä tarkasteltu lähinnä työllistymisen näkökulmasta, mutta palveluilla on yleensä muitakin vaikutuksia, jotka edistävät asiakkaan tavoitteita ja polkua kohti työtä. Tavoitteenamme on kehittää asiakasmuutosmittari, joka seuraa asiakkaissa tapahtuvaa muutosta palvelun aikana. Mikäli käyttöä laajennetaan, voimme tutkia asiakkaan tilanteessa tapahtuvia muutoksia koko palvelupolun ajan. Pidemmällä aikavälillä voimme alkaa löytää säännönmukaisuuksia palveluista ja palvelupoluista. Tämä taas auttaa ohjaamaan oikeat asiakkaat oikeisiin palveluihin.

Mittari on pilotointivaiheessa ja se on rakennettu tukeutuen aiemmin kehitettyihin mittareihin. Mukana on väittämiä Työelämätutkasta, Kykyviisarista, Elämäntilanteen selvittämisen ympyrästä ja 3X10D:stä sekä klassinen Työkykypistemäärä. Lisäksi hankkeessa toteutetaan rekisteritutkimus, joka tarkastelee retrospektiivisesti palveluiden vaikutusta mm. tulonsiirtoihin.

Mittarin testaaminen

Asiakasmuutosmittari on paraikaa pilotoinnissa ja odotamme innolla datan kertyvän, jotta voimme tehdä arvioita mittarin käytettävyydestä ja sen antamista tuloksista. Tässä vaiheessa kysely on täysin anonyymi ja keräämme henkilön taustatiedot lomakkeella. Mittaria on testattu tähän mennessä yhdessä työvoimakoulutuksessa ja kolmessa yksilövalmennuksessa. Testauksia on tulossa ryhmävalmennuksiin ja kuntouttavaan työtoimintaan. Muissa mittauskertoja on kaksi, palvelun alussa ja lopussa, mutta kuntouttavassa työtoiminnassa tavoitteenamme on neljä mittauspistettä, jolloin saisimme analysoitavaksi oikean aikasarjan sekä tietoa mm. siitä, onko palveluun pääsyn jonotusajalla vaikutuksia henkilön tilanteeseen.

Tiedon hyödyntäminen

Tavoitteenamme on, että asiakasmuutosmittari integroidaan Työmarkkinatori-järjestelmään, mikä mahdollistaa systemaattisen tiedonkeruun, tietojen tehokkaan käytön sekä niiden yhdistämisen muihin rekisteriaineistoihin. Palveluiden järjestelmällinen tarkastelu auttaa palveluiden kohdentamisessa ja onkin ensiarvoisen tärkeää, että palveluissa ovat oikeat henkilöt, sillä muuten vaikuttavuus heikkenee. Tiedollajohtamisen välineeksi kehittelemme raportointiratkaisua palveluiden vaikutusten kuvaamiseksi.

Mukana muutoksessa

Jalava-kehittämishanke toimii Keski-Suomen alueella vuoden 2025 alussa aloittavien työllisyysalueiden tukena erityisesti entistä vaikuttavampien uudenlaisien palvelujen ja palveluhankintojen kehittämiseksi.

Päivitetty: 25.03.2025