JALAVA

Tiedolla kohti työtä

Genvägar

Jalava-kehittämishanke (ESR+)

Toteuttaja: Keski-Suomen ELY-keskus
Rahoittaja: Europaan sosiaalirahasto plus
Hankekausi: 1.1.2024-31.12.2026

 

Jalava-hanke tavoittelee vaikuttavampia palveluja erityisesti heikommassa työmarkkina-asemassa oleville työnhakija-asiakkaille. Palvelujen kehittämistä, johtamista ja hankintaa pyritään parantamaan lisäämällä palvelujen tulos- ja vaikuttavuustietoa. Painoarvoa annetaan erityisesti palvelujen laadullisille vaikutuksille, ja hankkeessa toteutetaan myös rekisteritutkimus palvelujen pidempiaikaisen vaikuttavuuden arvioimiseksi. Jalava-hankkeessa pyritään myös luomaan systemaattisempia vaikuttavuuden arvioinnin ja mittaamisen tapoja. Vaikuttavuuden parantamiseksi tavoitteena on osallistaa työnhakija-asiakkaita mm. palvelupilottien kautta sekä mittaamalla asiakaskokemusta. Tämän myötä tavoitteena on myös kehittää pysyvämpi asiakasosallistamisen malli työllisyyspalveluiden käyttöön.

Kehittämistavoitteet:
    1. Tulos- ja vaikuttavuusperusteisten työllisyyspalveluiden ja -hankintojen kehittäminen
    2. Tiedolla johtaminen työllisyyspalveluluiden vaikuttavuudessa
    3. Asiakasosallisuuden vahvistaminen työllisyyspalveluissa

 

    • tulos- ja vaikuttavuusperusteiset työllisyyspalvelut
      • palvelupilotit yhteiskehittämisen keinoin, valittujen kohderyhmien mukaan
      • testataan erilaisia laadullisten vaikutusten mittareita, myös miten niitä voisi sitoa tulosperusteisiin hankintamalleihin
      • miten työllisyyspalveluhankinnoissa voitaisiin siirtyä maksamaan suoritteiden sijasta hankitun palvelun tavoitteiden mukaisista tuloksista
      • selvitetään, voitaisiinko kehittää sovellus, jossa tarvittavat mittarit on
    • tiedolla johtaminen
      • palveluiden tiedollajohtamisen tukeminen toiminnan suunnittelemiseksi ja taloudellisten resurssien suuntaamiseksi
      • vaikuttavuuden raportointimallien kehittäminen
      • rekisteritutkimuksen avulla arvioidaan palvelujen vaikuttavuutta vertaamalla palveluun osallistuneita ja verrokkeja ja näin saadaan lisätietoa palvelujen vaikuttavuudesta sekä pilotoitujen mittareiden ennakointikyvystä
    • asiakasosallisuus
      • asiakkaiden osallistaminen on osa vaikuttavuuden varmistamista palveluiden hankinnassa
        • kohderyhmän oma näkemys palvelutarpeesta sekä palvelun tuottamisen tavoista
      • pysyviä toimintamalleja asiakasosallisuuteen ja asiakaskokemustoimintaan​​​​​​

     

     

I samarbete med

 

In English


The project strengthens customer participation in TE/employment services. It develops management of employment service procurements and, possibly, self-implemented services in employment areas by increasing information on results and effectiveness. Performance- and impact-based procurement will also be developed.The project aims to increase customer participation in employment services, among other things, by testing new methods for measuring customer experience. The goal is to create a permanent model for involving customers in employment services.The aim is to develop new practices from the perspective of municipal employment experiments/future employment areas with a view to the upcoming TE service reform, which will enter into force at the beginning of 2025. The project supports the change in the operating environment by ensuring more appropriate, effective services for customers, especially those in a weak labor market situation.

Aims:

  • To strengthen customer participation in employment services
  • To develop performance- and impact-based procurements
  • To develop new effective services with future employment areas

This webpage is mainly in Finnish.

    • Performance and impact-based employment services
      • service pilots through co-development, according to selected target groups
      • testing different impact-based indicators, including how they could be linked to performance-based procurement models
      • how employment service procurement could move from paying for outputs to paying for outcomes in line with the objectives of the service procured
      • exploring the possibility of developing an application where indicators are
    • Knowledge-based management
      • supporting knowledge-based management of services to plan activities and target financial resources
      • developing models for reporting on impacts
      • a registry study to assess the impact of services by comparing participants and peers, providing additional information on the impact of services and the predictive power of the piloted indicators
    • Client involvement
      • client involvement is part of ensuring effectiveness in the procurement of services
        • the target group's own perception of service needs and service delivery methods
      • sustainable approaches to customer involvement and customer experience activities

     

    Translation help from DeepL.com

Uppdaterad: 31.05.2024