Varsinais-Suomen Yrityspalvelut
Autamme yrityksiä kasvamaan, kehittymään ja kansainvälistymään!
- Etusivu
- Yritystarinoita
Yritystarinat
-
Yrityksen kehittämisavustus ja Team Finland -verkosto
AtSaucen salainen ainesosa on fermentointi – ja rohkeus kehittyä
Kaarinassa toimiva AtSauce on kasvuhenkinen perheyritys, joka on ottanut oman paikkansa maustamisen maailmassa. Toiminnan ytimessä on fermentointi, joka on yrityksen ydinvahvuus sekä kotimaan myynnissä että kansainvälistymisessä. Tukena yrityksen matkalla on ollut ELY-keskus ja Team Finland -verkosto.
Kaarinalainen AtSauce valmistaa – kuten yrityksen toimitusjohtaja Juuso Tani sanoo – maustamisen ratkaisuja. Yrityksen tuotteita ovat erilaiset kastikkeet, tuoremakupohjat, marinadit, hillot ja levitteet. Suurin osa tuotannosta menee private label -asiakkaille eli tuotteet menevät käyttöön niin ravintoloihin, teollisuuteen kuin vähittäiskauppaan näiden omilla tuotemerkeillä.
Yrityksen nykyisen toimitusjohtajan Juuso Tanin piti alun perin tulla perheensä yritykseen vain yhdeksi kesäksi auttamaan. Kun Tani tuli taloon, yrityksen tilat sijaitsivat vielä Turun Kärsämäellä. Sittemmin AtSauce on löytänyt kotinsa Kaarinan Piispanristiltä, jossa se työllistää noin 15 henkilöä.
AtSaucen toimitusjohtaja Juuso Tani kannustaa muita yrittäjiä verkostoitumaan sellaisten yritysten kanssa, joilla on jo kokemusta kansainvälistymisestä. ”Itsekin olen oppinut viisaampia kuuntelemalla.” Korona-ajan trendistä tuli yrityksen valttikortti
AtSaucen valttikortti on fermentointi – kaikki pyörii sen ympärillä. Korona-aikana fermentointi nousi trendiksi, mutta yritys päätti panostaa fermentointiin pitkäjänteisesti. Yritys on kehittänyt omia fermentointimenetelmiään jo noin viiden vuoden ajan ja prosessia ollaan jopa patentoimassa.
”Haluamme testata, mihin kaikkeen fermentointi taipuu”, Tani kertoo. Tulokset puhuvat puolestaan: yrityksen laboratoriotesteissä on havaittu, että esimerkiksi fermentoidun mustapippurin aromi on kolminkertainen verrattuna tavalliseen mustapippuriin. On myös näyttöä, että fermentoinnilla voisi olla positiivisia terveysvaikutuksia.
Tuotekehitys on ollut AtSaucella keskiössä alusta asti. Tuotekehityksen parissa toimii perheyrityksen toinen aisapari, Juuso Tanin isä Teppo Tani, joka on ollut luomassa fermentointiprosessia alusta alkaen.
Tuotekehityksessä tarvitaan kumppaneita – verkostoituminen ja yhteistyö, jopa ylikansallinen yhteistyö, avaa uusia mahdollisuuksia. AtSauce on tehnyt esimerkiksi tutkimuksellista yhteistyötä virolaisen tutkimuslaitoksen kanssa eurooppalaisen Eurostars-ohjelman kautta.
Laitteistoihin ei ole investoitu vain tehokkuuden nimissä, vaan myös työntekijöiden turvallisuus on otettu huomioon. Tuki mahdollisti investoinnit ja valmiudet kansainvälistymiseen
Yritykselle tuotekehitys prosessina on pitkä ja investoinnit vaativat resursseja, eikä takuuta menestyksestä ole. AtSauce on kuitenkin uskaltanut lähteä investoimaan tuotantolaitteisiin, kehittämään tuotteitaan ja valmistautumaan kansainvälisille markkinoille.
AtSaucen kasvua ja kansainvälistymistä on vauhdittanut Team Finland -verkoston tarjoama tuki. Business Finlandin Market Explorer -rahoituksen avulla yritys on kartoittanut uusia kansainvälisiä markkinoita. ELY-keskuksen myöntämä yrityksen kehittämisavustus puolestaan on mahdollistanut erityisesti investointeja tuotantoon: AtSauce on suurentanut pakkauskokojaan ja ottanut käyttöön uuden pullotuslinjan, mikä on vahvistanut sen vientivalmiuksia.
”ELY-keskuksen asiantuntijan kanssa asioiminen oli helppoa hankkeen aikana”, Tani kiittelee yhteistyötä ELY-keskuksen kanssa.
Tekemällä oppii – ja kansainvälistyy
AtSaucen tulevaisuus näyttää valoisalta ja Juuso Tani näkee yrityksessään paljon kasvupotentiaalia. Vuoden 2025 tavoitteena on panostaa myyntiin ja markkinointiin, erityisesti viennin laajentamiseen Keski- ja Itä-Eurooppaan. AtSaucen tavoite on tulevaisuudessa olla fermentoinnin suunnannäyttäjä.
Tani kannustaa muita yrityksiä investoimaan ja innovoimaan vaativassakin markkinatilanteessa. “Rohkeasti kannattaa lähteä tekemään ja selvittämään kansainvälistymistä, vaikka tuote ei olisi täysin valmis. Tekemällä ja kokemalla saa vastauksia.”
ELY-keskuksen yrityksen kehittämisavustuksen avulla AtSauce on voinut kehittää tuotteitaan kansainvälisille markkinoille sopiviksi, esimerkiksi pakkauskokoja ja säilytyslämpötiloja on hiottu. -
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiorahoitus
Artikkelit ovat osa Varsinais-Suomen liiton rahoittaman TKI-kompassi-hankkeen artikkelisarjaa, jossa tutustutaan Turun seudun yritysten tekemiin TKI-investointeihin.
- Trivore turvaa kansalaisen digiasiointia – tarjoaa eurooppalaisen ratkaisun identiteettien hallintaan (businessturku.fi)
- Intensiivisestä T&K-työstä vauhtia Meyer Turun telakan vihreään siirtymään (businessturku.fi)
- Revvityn innovaatio auttaa harvinaissairauksien seulonnoissa (businessturku.fi)
- Salolaisen Vetcaren valtteja on lääkekehityksen tehokkuus – kehittää lääkkeitä eläinten hyvinvointiin (businessturku.fi)
- Käsityöstä etävalvontaan – Detector on kasvanut Pohjoismaiden ykköseksi kaasunvalvonnan asiantuntijana (businessturku.fi)
- SisuSemin uusi teknologia tuo energiatehokkuutta elektroniikkaan (businessturku.fi)
- Suomalaisten opetusteknologiayritysten kansainvälinen kasvu nojaa vahvoihin paikallisiin kumppaneihin (businessturku.fi)
- LM-Dental luo uutta hammashoitoon yhdessä korkeakoulujen ja alan huippuosaajien kanssa (businessturku.fi)
- Lingsoft kehittää tulevaisuuden kieliteknologioita tiiviillä yhteistyöllä (businessturku.fi)
- Pocadelin kasvuvaltti ovat uniikit tuotteet tiukasti säännellyssä meriteollisuudessa (businessturku.fi)
- Langh Tech hakee kasvua luomalla vihreää teknologiaa merenkulun tarpeisiin (businessturku.fi)
- InterControl iskee sähköautojen latauksen uuteen aaltoon omalla tuotteellaan (businessturku.fi)
- Vahva innovaatiotoiminta on Pemamekin elinehto (businessturku.fi)
- Vahteruksella kehitystyö on osa yrityksen arkea – vaikka itse tuote onkin jo 30 vuotta vanha (businessturku.fi)
- Systemaattinen työ nosti Kaunen kansainväliseksi tekijäksi erikoislasien markkinoilla (businessturku.fi)
- Raisiolainen Airfi tavoittelee kansainvälistä kasvua tuotekehityskärjellä (businessturku.fi)
-
Maaseudun yritystuet
- Edella investoi ja kehittää uutta kalustebrändiä (maaseutu.fi)
- Auralaisella teollisuusalueella tehdään keräilyharvinaisuuksia Yhdysvaltoihin (maaseutu.fi)
- Matti Mako vaihtoi lehtorin työt kaivotohtorin haalareihin (maaseutu.fi)
- Paraislainen NorColour lähes kolminkertaisti tuotantokapasiteettinsa EU:n maaseuturahoituksen tuella (maaseutu.fi)