Paree maaseutu

Eteläpohjalaisten Leader-ryhmien ja ELY-keskuksen yhteinen maaseutuviestintä

Hanke-esimerkit

Vaatelaastari vastaa ajan henkeen monella tapaa. Se paikkaa niin merinovillavaatteet kuin lenkkaritkin helposti ja kestää sitkeän kehitystyön ansiosta hyvin pesua ja pitoa. Ei siis ihme, että mielenkiintoa riittää ulkomaita myöten.  Yrittäjien mukaan Oikiat Design Oy olisi jäänyt kuitenkin perustamatta ilman Kuudestaan ry:n myöntämää, aloittaville yrittäjille suunnattua tukea. Nyt kasvu-uralla olevaa yritystä auttaa kansainvälistymään muun muassa Business Finland.

Kuvassa kolme naista

Vuonna 2018 perustettiin Oikiat Design Oy. Taustalla oli kolmen perheenäidin: Jetta Liukkosen, Anne Jurvelin-Pummilan ja Taija Sailion havainto siitä, ettei helppoa ja kätevää tapaa vaatteiden paikkaamiseen tai tahran peittämiseen tuntunut olevan olemassa. Paikka piti joko silittää tai ommella. Syntyi ajatus tarran tapaan liimattavasta paikasta, joka olisi myös kaunis, kuin koriste vaatteessa. Käytännön tasolle ideaa vietäessä huomattiin, että paikan pysyvyys aiheutti haasteita. Huolellisen kehitystyön ja lukuisien kokeilujen jälkeen saatiin aikaan toimiva lopputulos: paikka, joka pysyy hyvin ja on helppokäyttöinen.

- Aluksi lähdimme viemään yritystoimintaa eteenpäin sivutoimisesti päivätöiden ohella. Ilman 35 000 euron Leader-perustamistukea emme olisi tässä. Tänä päivänä yritys työllistää täysipäiväisesti kolmen perustajajäsenen ohella yhden työntekijän, Pipsa Hyttisen. Hyttisen lisäksi Seppo Laine on yrityksen pienosakas. Kasvuvauhti on ollut ilahduttavaa, toimitusjohtaja Liukkonen ja hallituksen puheenjohtaja Jurvelin-Pummila kertovat.

Viime vuosina kehitystahti myös tuotteen osalta on ollut huimaa: nyt Vaatelaastareita syntyy muun muassa muovipullojätteestä valmistetusta joustavasta kierrätyspolyesteristä, luomusilkkivillasta ja heijastinkankaasta.

Toimintaa ympäri Suomea

Kaikki tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa. Toimisto sijaitsee Oulussa ja valmistus tapahtuu Etelä-Suomessa, mutta myös Etelä-Pohjanmaalla tapahtuu edelleen paljon.

- Kuortaneelta käsin ohjataan tuotantoa ja hoidetaan kumppanuuksia, esimerkiksi reagoidaan tilauksiin. Lisäksi yrityksen hallituksen toimintaa johdetaan Kuortaneelta. Etelä-Pohjanmaalta on mukana useita konsultteja ja asiantuntijoita, jotka ovat tärkeässä roolissa yrityksen kasvutarinassa, Jurvelin-Pummila kertoo.

Etelä-Pohjanmaalla on yrittäjämyönteinen ilmapiiri ja vähän hulluihinkin ideoihin suhtaudutaan myötämielisesti.  Pohjalaiset lähtivät innolla mukaan lanseeraamaamme paikkaushaasteeseen ja ensimmäisiä jälleenmyyjiämme olivat Veljekset Keskinen Oy sekä Kuortaneen kirjakauppa, Liukkonen ja Jurvelin-Pummila kertovat.

Vaatelaastari on kerännyt laajasti huomiota eri yhteyksissä erityisesti ekologisena innovaationa.  Vaatelaastari on Maailman kiertotalousfoorumin Showcase -yrityksenä esillä yhtenä tämän hetken parhaista kiertotalousratkaisuista. Kiertotalousfoorumi kerää yhteen liike-elämän johtajia, päättäjiä ja asiantuntijoita keskustelemaan kestävämmästä ja tasa-arvoisemmasta tulevaisuudesta. Vaatelaastari on valittu mukaan myös uudelle Sitran keräämälle Kiertotalouden kiinnostavimmat 2.1 -listalle. Lista esittelee 41 edelläkävijäyritystä, jotka tarjoavat ratkaisuja globaaliin kestävyyskriisiin kiertotalouden keinoin. Lisäksi Vaatelaastari on kuratoitu Osta vastuullisesti -tuotteeksi. Suomen johtavat asiantuntijat suosittelevat Vaatelaastaria kestävämpänä valintana.

Uusia jälleenmyyjiä löytyy jatkuvasti, yhteistyömallistot kasvun vauhdittajana

Vaatelaastareita on myyty jo puoli miljoonaa. Tärkeässä roolissa on kasvava jälleenmyyjien joukko ja yhteistyömallistot tunnettujen alan toimijoiden, kuten Joutsen Finland Oy:n ja Eurokankaan kanssa.

- Yrityskumppanuuksien merkitys on tärkeä. Olemme tiettävästi maailman ainoa yritys, joka tekee kustomoituja tarrapaikkoja yritysten omilla materiaaleilla ja kuoseilla. Kysyntää kumppanuuksille on riittänyt ja ne laajentavat käyttäjäkuntaa. Vaatelaastarilla ei paikata ainoastaan lasten vaatteita vaan untuvatakkeja, retkeilyvarusteita, urheilukenkiä tai vaikka kankaisia huonekaluja. Käyttökohteiden moninaisuus tulee hyvin esille kumppaniyrityksiä tarkasteltaessa. Kumppanuudet ovat tärkeässä roolissa myös yrityksen kansainvälistymistavoitteissa, Liukkonen kuvailee.

Kansainvälistymistä varten toteutetaan parhaillaan brändiuudistusta, skaalataan tuotantoa ja käydään liikeneuvotteluja eri puolille maailmaa.

- Eri maissa on eri vaatimuksia ja lainsäädäntö asettaa omat reunaehtonsa, työtä on paljon. Kuitenkin yhteydenotot aina Australiaa myöten kertovat siitä, että kysyntää ja kiinnostusta on laajasti, Liukkonen kertoo.

Kansainvälistymisen ohella tuotteen kehittämisessä hyödynnetään uutta teknologiaa jatkuvasti. Kehitteillä on aikaansa edellä olevia elektroniikkaa hyödyntäviä innovaatioita, jotka voivat viedä yritystä jälleen harppauksittain kohti kasvua.

Kuvassa mies asettaa vaatelaastaria polveensa.