Nylands Företagstjänster

Työntekijän oleskeluluvan osapäätöksen käsittely Uudenmaan TE-toimistossa - Rekrytointi - YouTube video

Finska TE-kontor per region, där delbeslut av uppehållstillståndsprocessen

TE-toimistot alueittain.

Rekrytering

Bekanta dig med våra rekryterings-, lönesubventions- och arbetstillståndstjänster»

Här får du information om rekryteringstjänster, lönesubvention, internationell rekrytering och arbetstillståndstjänster

Tjänster och stöd

  • Nylands arbetsförmedling hjälper och rådger i alla rekryteringsfrågor, från att skapa rekryteringsannonsens text. Vi hjälper också gärna i situationer med arbetskraftsbrist och berättar mer om möjligheten att få lönesubvention som stöd för rekrytering. Företagsservicenumret, tel. 0295 040 002 betjänar må-fre kl. 9.00-16.15.

    Som arbetsgivare kan du också själv skapa en jobbannons när som helst på tre olika sätt:

  • På Nylands Företagsservice hjälper vi dig att hitta en ny anställd.

    I den här helheten hittar du information om på vilka olika sätt du kan anställa eller hur du kan hitta en ny anställd. Vi hjälper också gärna i situationer med arbetskraftsbrist och berättar mer om möjligheten att få lönesubvention som stöd för rekrytering. Företagsservicenumret, tel. 0295 040 002 betjänar må-fre kl. 9.00-16.15.

    Behöver du kandidater för din lediga arbetsplats?

    Om du vill hitta kandidater till en ledig arbetsplats kan du kontakta Nylands arbets- och näringsbyrås företagstjänst och komma överens om en kandidatansökan. I uppdraget avtalar man om de olika förfaringssätten, bland annat med vilka sökkriterier man söker kandidater och hur arbetsgivaren vill ha kandidaternas uppgifter. Tjänsten är avgiftsfri för företaget.

    Mer information om kandidatansökan hittar du på vår sida Rekryteringstjänster (te-palvelut.fi)

    Vill du delta i våra rekryteringsevenemang eller ordna ett eget rekryteringsevenemang?

     

    Du är välkommen till våra avgiftsfria rekryteringsevenemang som vi ordnar både i form av mässor tillsammans med flera arbetsgivare och som enskilda rekryteringsevenemang med enskilda företag. Under evenemangen får du presentera ditt företag och kan söka lämpliga personer för dina lediga arbetsplatser.

    TE-live är vår nya interaktiva rekryterings- och nyhetskanal där arbetsgivare och arbetstagare möts på ett nytt, mer interaktivt sätt. TE-live producerar direktsändningar och arbetsgivarna kan själva presentera sina lediga arbetsplatser och svara på frågor från intresserade arbetssökande. Sändningarna kan när som helst ses i efterhand på vår YouTube-kanal.

    Mer information om rekryteringsevenemang och TE-live finns på vår sida Rekryteringstjänster (te-palvelut.fi) 

     

    Behöver du råd om hur du skaffar arbetskraft och fungerar som arbetsgivare?

    Rekrytera rätt är en kostnadsfri tjänst som ger företagare råd om anskaffning av arbetskraft och arbetsgivarskap.

    Målen är att företagaren avancerar i processen att skaffa arbetskraft och att eventuella anställnings- eller avtalsförhållanden får en bra början. Tjänsten anpassas efter den metod som passar företaget bäst när det gäller att skaffa arbetskraft.

    Mer information hittar du på vår webbplats för tjänsten Sysselsätt skickligt (te-palvelut.fi)

    Programmet RekryteringsUtbildning hjälper dig om du inte hittar yrkeskunnig personal

    RekryteringsUtbildning är ett bra alternativ om du inte hittar yrkeskunniga arbetstagare och ifall det inom den närmaste framtiden är brist på nyexaminerade inom branschen. Utbildningen grundar sig på arbetslivet och skräddarsys i enlighet med företagets behov. Utbildningen kan också planeras i samarbete med flera arbetsgivare. Målet kan vara en utbildning som fokuserar på tilläggs- eller kompletterande skolning eller på yrkesbyte.

    Arbetsgivaren och arbets- och näringsförvaltningen finansierar utbildningen tillsammans. Arbetsgivarens andel är 30 procent av upphandlingskontraktets totalpris.

    Mer information om RekryteringsUtbildning hittar du på våra RekryteringsUtbildningssidor (tyomarkkinatori.fi).

  • Har ditt företag möjlighet att få stöd för rekrytering?

    Arbets- och näringsbyrån beviljar under vissa förutsättningar lönestöd till arbetsgivaren för att anställa en arbetslös arbetstagare. Detta innebär att en arbetsgivare som anställer en arbetslös arbetssökande kan få ekonomiskt stöd i form av lönestöd på 50 procent av lönekostnaderna. För att anställa en person med nedsatt arbetsförmåga kan man få 70 % stöd. I vissa situationer kan en förening, stiftelse eller registrerad religiös församling få lönestöd på 100 procent av lönekostnaderna (upp till 65 % arbetstid). Dessutom kan man få anställningsstöd på 70 % för att anställa personer som är 55 år eller äldre.

    Lönestöd kan beviljas för att anställa en arbetslös person som har brister i yrkeskunskap, eller vars permanenta eller långvariga funktionshinder eller sjukdom minskar hans eller hennes möjligheter att få lämpligt arbete, eller personen är en långtidsarbetslös som har fyllt 60 år.

    Även om lönestödet beviljas och betalas till arbetsgivaren, utgår beviljandet alltid från den arbetslösa arbetssökandens servicebehov.

    Lönestöd söks innan anställningsförhållandet börjar via Arbetsmarknadstorgets TE-tjänsters "Egen service – Arbetsgivare och företagare" (tyomarkkinatori.fi). Beslutet måste också erhållas innan anställningsförhållandet börjar.

    Om du har ett jobb att erbjuda med lönestöd, kan du meddela oss via Egen service, genom att skicka e-post på [email protected] eller genom att ringa numret 0295 040 002, där du också kan få mer information om ämnet.

    Mer information om lönestöd finns också på:

    Lönestöd för arbetslösa lönekostnader (tyomarkkinatori.fi)

    Vanliga frågor om lönestödsreformen (tem.fi)

  • Behöver din organisation hjälp med att hitta och rekrytera en internationell arbetstagare?

    Nylands arbets- och näringsbyrås experter på internationell rekrytering stöder dig när du är ute efter yrkeskunnig arbetskraft från utlandet. Vi erbjuder arbetsgivare avgiftsfria tjänster och rådgivning i frågor som gäller internationell rekrytering. 

    Kontakta oss: [email protected]

    Vi hjälper dig med: 

    • planering och genomförande av rekryteringen
    • valet av ett lämpligt rekryteringsland
    • skrivande av platsannonser och marknadsföring
    • tillhandahållande av information om etableringstjänster
    • att erbjuda information gällande ekonomiskt stöd för internationell rekrytering

    Via oss kan du utnyttja det europeiska arbetsförmedlingsnätverket EURES tjänster. EURES hjälper till med rekrytering och främjar arbetskraftens rörlighet inom EU/EES och Schweiz genom att erbjuda en mängd olika tjänster och kompetens som stöd för arbetsgivare och arbetssökande.

    Till våra tjänster hör bland annat:

    Finland Works Online-rekryteringsevenemang

    De populära, avgiftsfria Finland Works online-rekryteringsevenemangen ordnas 3–4 gånger per år och banar på ett effektivt sätt väg för virtuella möten med internationella experter runtom i Europa.

    Targeted Mobility Scheme - ekonomiskt stöd för rekrytering

    Targeted Mobility Scheme (TMS) -projektet underlättar rekryteringen av experter från ett annat EU-land, Norge eller Island, med hjälp av ekonomiskt stöd. Projektet koordineras av Arbetsförmedlingen tillsammans med nätverket EURES. Storleken på det stöd som beviljas arbetsgivaren bestäms utifrån omfattningen av den introduktion som erbjuds den nyanställde. För en arbetsgivare i Finland är stödbeloppet 1 390–1 750 euro per rekryterad anställd.

    Läs mer: EURES Targeted Mobility Scheme - Arbetsförmedlingen

    Språkundervisning med arbetsplatsfinska eller -svenska

    Språkutbildning som skräddarsys i enlighet med företagets behov, huvudsakligen avsedd för internationella arbetstagare. Arbetsgivarens betalningsandel är 20–50 % av det totala priset beroende på företagets storlek och balansräkning eller omsättning.

    Se mer på: Palvelualusta.fi (palvelualusta.fi)

    International House Helsinki och inresetjänster

    IHH Internationell rekrytering hjälper till att hitta internationella arbetstagare, ger information om tjänster som stöder etableringen för arbetstagaren och hans eller hennes familjemedlemmar samt presenterar olika finansieringsalternativ. IHH Internationell rekrytering stöder under hela processen. Vi hjälper dig att bekanta dig med rekrytering från utlandet och från lokala kandidatpooler för att öka arbetskraften. IHH erbjuder också de flesta av de myndighets- och rådgivningstjänster som invandrare behöver i början och underlättar etableringen för de som flyttar från utlandet till huvudstadsregionen.

    Kontakta IHH:s arbetsgivarrådgivning per telefon eller mail: International House Helsinki (ihhelsinki.fi)

    Work in Finland underlättar internationell rekrytering

    Work in Finland -webbplatsen samlar alla de viktigaste internationella rekryteringstjänsterna och nätverken för arbetsgivare och anställda som flyttar till Finland. Work in Finland - rådgivningstjänst erbjuder personlig rådgivning och hjälper till med frågor som rör rekrytering av utländsk arbetskraft.

    Läs mer: För arbetsgivare - Work in Finland

  • En arbetstagare som inte är medborgare i ett EU-land, Island, Norge, Liechtenstein eller Schweiz måste vanligtvis ha ett uppehållstillstånd för arbetstagare eller ett uppehållstillstånd för annat förvärvsarbete. 

    • Andra tillståndstyper är t.ex. uppehållstillstånd för familjemedlemmar eller uppehållstillstånd för studerande (Migrationsverkets behörighet).
    • Ett uppehållstillstånd i ett annat land eller till exempel EU long term residence permit berättigar inte till arbete i Finland.

    Enligt utlänningslagen ger uppehållstillstånd för arbetstagare i regel rätt att arbeta inom en eller flera branscher. De branschspecifika grunderna är arbetskrafts- och arbetarskyddspolitiska.

    Uppehållstillståndet för arbetstagare kan också vara arbetsgivarspecifikt (en arbetstagare som utstationerats för tillfälligt arbete och som inte bor permanent i Finland).

    Skicka din ansökan

    Ansökan om ett första uppehållstillstånd för arbetstagare samt fortsatt tillstånd kan endast anhängiggöras av den sökande personligen (Enter Finland, Finlands beskickningar, Migrationsverket).

    Pappersansökning vid en beskickning eller Migrationsverket: Blankett för ansökan om uppehållstillstånd (OLE_TY1-blankett)

    EnterFinland: Elektronisk ansökan, den sökande måste ändå personligen besöka beskickningen eller Migri för att identifiera sig (detta gäller vanligtvis endast i samband med den första ansökan om uppehållstillstånd).

    Anhängiggörande av ansökan och arbetsgivarens bilagor till ansökan

    Arbetsgivaren deltar i ansökan om tillstånd genom att fylla i den blankett som behövs som bilaga till ansökan (Anställningsvillkor-blankett (migri.fi) (pdf)) och skickar denna till arbetstagaren för att bifogas till den egentliga ansökan.

    I Enter Finland-tjänsten (enterfinland.fi) kan arbetsgivaren till exempel följa med tillståndet för arbetstagarens ansökan, skicka handlingar i anslutning till ansökan och betala behandlingsavgiften för arbetstagarens del. Via Enter Finland kan man också svara på arbets- och näringsbyråns eventuella begäran om tilläggsutredningar samt fylla i Arbetsvillkor-blanketten.

    Arbetstagarens uppehållstillstånd handläggs rikstäckande utan regionala behörighetsgränser. På Åland handläggs ansökningarna av Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet.

    Anmälan om utländsk arbetskraft

    Arbetsgivaren måste göra en anmälan om utländsk arbetstagare när arbetsgivaren anställer en person som inte är medborgare i ett EU/EES-land eller i Schweiz. Anmälan behöver inte göras om arbetstagaren är familjemedlem till en medborgare i ett EU/EES-land eller Schweiz.

    Anmälan görs elektroniskt i den tidigare nämnda Enter Finland-tjänsten, EnterFinland.fi

    Vid behov kan anmälan också göras genom att skicka en TEM-055 (suomi.fi)-bilageblankett till arbets- och näringsbyrån och en kopia av arbetstagarens pass eller uppehållstillståndskort.

    Kontaktuppgifter

    Nationella arbetstillståndstjänster: 02950 40019 (kl. 9–11)
    E-post: [email protected]

  • Jobbkanalen Ab är ett statligt ägt företag som sysselsätter personer med partiell arbetsförmåga i svåraste situation. Företaget anställer arbetstagare och medlar deras arbetskraft till sina kunder, vilka kan vara företag, organisationer, offentliga samfund och privatpersoner som behöver arbetare.

    Om du är en arbetsgivare, kan Jobbkanalen sälja dig tjänstepaket som underleverantör, producerade av dess arbetstagare med partiell arbetsförmåga. Du kan också hyra arbetskraft. Anställning i Jobbkanalen och andra anställningsvillkor bestäms enligt arbetslagstiftningen och tillämpligt kollektivavtal. Jobbkanalen ansvarar för arbetsledningen och introduktionen av sina arbetstagare på arbetsplatserna.

    Mer information hittar du på Jobbkanalens webbplats (tyokanava.fi)

  • Arbetsförmågans koordinators uppgift är att skapa rutiner och en verksamhetsmodell för att främja situationen för jobbsökande och arbetstagare med partiell arbetsförmåga. Koordinatorn gör målinriktat och utvecklande samarbete med arbetsgivare och andra regionala nätverk.

    Arbetsförmågans koordinator hjälper dig att hitta lösningar på din organisations arbetskraftsbrist och erbjuder anställning av jobbsökande med partiell arbetsförmåga som ett alternativ. Koordinatorn hjälper dig att skönja möjligheterna att anställa jobbsökande med partiell arbetsförmåga och de lämpliga arbetsuppgifterna för dem.

    Dessutom informerar arbetsförmågans koordinator arbetsgivare om olika stödtjänster som är relaterade till sysselsättningen av personer med partiell arbetsförmåga.

     

    Du hittar kontaktuppgifterna till arbetsförmågans koordinatorer här (te-palvelut.fi)

Yhteistyössä

Uppdaterad: 16.04.2024