Parempi työelämä
Valtakunnallinen työelämän kehittämisen koordinaatiohanke
- Parempi työelämä
- Parempi työelämä
- Blogit
- Hankesankarit – blogeja kehittämishankkeista
- 5 vinkkiä parempaan hankeviestintään
- Parempi työelämä
- Hankehaut – infoa rahoituksesta
- Työelämän kehittämishankkeet – katso mitä Suomessa kehitetään juuri nyt
- Tapahtumat – katso mitä tapahtuu
- Paremman työelämän jäljillä -verkkokeskustelusarja
- Menneet tapahtumat – katso materiaalit ja tallenteet
- Pannu kuumana -verkosto – kehitä kanssamme maailman parasta työelämää
- Blogit
- Hankesankarit – blogeja kehittämishankkeista
- Uudenlaista yritysneuvontaa digitaalisessa ajassa
- Pk-yritykset ja digikyvykkyys – Työn suunnittelulla työhyvinvointia ja tuottavuutta
- Miksi yrityksen kannattaa osallistua työelämän kehittämishankkeisiin?
- Hakuklinikka ja hankesparraukset saivat loistavan vastaanoton!
- Arvioinnin sietämätön vaikeus!
- Suomalainen työelämä on täynnä onnistumisia – mutta niistä ei tiedä kukaan
- 5 vinkkiä parempaan hankeviestintään
- Miksi yksinkertainen on kaunista ja tarpeellista?
- Hankalaa hankehumppaa vai ketterää kehittämistä?
- Paremman työelämän tekoja – blogeja ratkaisuista
- Tallink Siljan paremman työelämän tekoja
- Ihminen ei ole kone, mutta työyhteisöjen huoltamiseen on olemassa työkaluja
- Liikettä ja lystiä – aktiivisuutta asiantuntijatyöhön
- Tunteiden johtaminen työyhteisössä on pieniä arjen tekoja
- Digistä tukea ja apua oppimisen haasteisiin työpaikoille
- Onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella? – viisi työelämän parhainta käytännettä muualta Euroopasta
- Postilla välitetään pakettien lisäksi myös työntekijöistä
- Aikaa ja huolenpitoa – Hoivakehityksen työhyvinvointiresepti
- Kuinka erityistä tukea tarvitsevalle nuorelle rakennetaan polku työelämään?
- Parviäly työelämässä
- Työtä muotoilemalla työhyvinvointia ja tuottavuutta
- Parempi työelämä – blogeja työelämän kehittämisestä
- 4 työelämäoppia Islannista Nalle Puhin viisauksia lainaten
- ”Þetta Reddast” – kaikki järjestyy
- Työelämän saagaa Islannista
- Työmatkarönsyillen hyvinvointia
- Nuorten työelämäodotukset peilaavat ajankuvaa
- Pieni ja piskuinen Islanti uskaltaa kokeilla työelämässä
- Me suomalaiset tykkäämme tehdä itse – helpommalla pääsisi kääntämällä katseet ulkomaille
- Miksi laadukas työelämä on kilpailukyvyn ja hyvinvoinnin kannalta välttämätöntä?
- Sivistys on elämämme paras investointi – tai niin ne väittävät. Lue ja päätä itse!
- Miksi työelämän kehittämisestä puhutaan nykyisin jatkuvasti?
- Yhteisen keskustelun voima – työelämän kadotettu luonnonvara?
- Parempi työelämä! – tutustu tekemiseemme
- Yhteystiedot – katso keitä me olemme
- Project summary in English
Viisi vinkkiä parempaan hankeviestintään
Nämä viisi vinkkiä hankeviestintään eivät vielä takaa onnistumista tässä haastavassa extreme-lajissa, mutta toivottavasti ne antavat Sinulle tuoreita idean ituja viestijän polullasi. Hankkeissa synnytetään usein säkenöiviä uusia asioita – emmehän anna niiden enää jäädä pimentoon, vaan tuodaan ne aktiivisella viestinnällä esiin!
1. Hoida viestinnälle riittävät resurssit
Hankkeen viestintään ja markkinointiin kannattaa varata riittävät resurssit jo hankkeen valmisteluvaiheessa. Tuloksekkaan viestinnän tekeminen monivuotisessa hankkeessa vaatii resursseja eli nipun euroja, riittävästi aikaa ja ripsakoita käsiä.
Kustannuksia syntyy, sillä yleensä hanke tarvitsee jo alkumetreillään mm. juuri sille räätälöidyn visuaalisen ilmeen logoineen ja PowerPoint-pohjineen. Ja varsinkin, kun hankkeen toiminta on pyörähtänyt täyteen vauhtiin, sen verkkosivut, valokuvat, somemainokset, videot ja podcastit tekevät helposti yllättävän ja merkittävän loven hankebudjettiin, ellei niitä ole ennakkoon osattu korvamerkitä.
Resursseihin kytkeytyvät myös vastuut. Hankkeessa viestintää saattaa tehdä useampi henkilö, joten viestinnän reviirit kannattaa jäsentää selkeiksi.
2. Suunnittele, suunnittele ja suunnittele
Viestinnän suunnitelmallisuuden merkitystä ei voine liikaa korostaa. Kunnolla pohdittu viestintäsuunnitelma auttaa hanketyön käytännön tekijöitä hahmottamaan ja jäsentämään tulevaa urakkaa – ensin päänsisäisesti ja myöhemmin hankeviestinnän arjessa konkreettisesti.
Viestintä on yksi päämausteista koko hanketyön keitoksessa. Tehokkaalla viestinnällä edistetään hankkeen strategisia tavoitteita eli kyseessä ei ole pakkopulla, vaan olennainen elementti hankkeen toimenpiteiden ja tavoitteiden kirkastamiseksi kohderyhmille.
Yksi tapa jäsentää viestintäkokonaisuutta on tehdä aivan ensin viestintäsuunnitelma, joka sisältää kuvauksen tavoitteista, kohderyhmistä, toimenpiteistä, resursseista, vastuista, kanavista ja viestinnän työkaluista. Tämän lisäksi voi tehdä toimenpiteiden viestintäkalenterin, johon kirjaa mm. eri viestintätoimenpiteiden ajankohdan, kohderyhmän, viestintätavan ja toteuman/tuloksen. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä on analysointi, jonka voi tehdä esimerkiksi raportointikausittain. Tässä voi käydä läpi mm. verkkosivujen, uutiskirjeiden, tiedotteiden, somekanavien ja blogien onnistumisen sekä määrällisesti että laadullisesti.
Nykymaailma muuttuu vauhdilla, joten viestintäsuunnitelman kannattaa antaa olla dynaaminen eli sen pitää saada tarvittaessa elää ja muokkautua ajassa. Usein sanotaan, että hanketyö on kuin laivan matka kohdesatamaan – matkan ei tarvitse olla viivasuora, vaan sen mutkittelu on sallittua, ja jopa suotavaa karikoiden kiertämiseksi – kunhan vain lopulta saavutetaan päämäärä.
Pidä siis jatkuvasti viestinnälliset tuntosarvesi ojossa ja kun hoksaat uutta tai jotain millä tehostaa toimintaasi, niin ota muutos vastaan ja reagoi siihen. Älä myöskään innostu ylisuunnittelemaan, koska Done is better than perfect.
3. Määrittele kohderyhmäsi & viestintäkanavasi selkeästi
Nimeä viestinnän tavoitteiden näkökulmasta tärkeimmät kohderyhmäsi mahdollisimman huolellisesti. Tämä kannattaa pohtia tarkasti, koska kohderyhmien valinnalla on erittäin suuri merkitys hankkeen viestintäkanavien valintaan.
Pohdi erikseen, kuinka voit parhaiten hyödyntää organisaatiosi sisäiset ja ulkoiset kanavat. Mieti lisäksi voisitko hyödyntää kustannustehokkaasti myös hankkeen keskeisten kumppanien kanavia.
Osan kohderyhmistä voit tavoittaa parhaiten videolla Tiktokista, osan kasvokkain kylän torilta, kun taas joillekin parhaiten toimivat sähköiset uutiskirjeet ja perinteisen median uutisnäkyvyys.
4. Muista vuorovaikutus
Älä sorru toteuttamaan pelkästään yksisuuntaista viestintää, vaan muista vuorovaikutus ja sen aikaansaamiseksi hyödynnä erityisesti sosiaalista mediaa. Pyri aikaansaamaan omaan teemaasi liittyvää keskustelua ja osallistu siihen. Ole avoin, asiantunteva ja aktiivinen.
5. Hyödynnä tekoäly
Kaikkea ei tarvitse keksiä itse, vaan kokonaisuuksia voi tutkia tai jäsentää tekoälyä hyödyntäen. Tämä uusi, viestintäänkin liittyvä, työkalu kannattaa uteliaana kokeilla. Tekoälyn hyötyjä ja haittoja pohtii mielenkiintoisesti mm. tämä Youtuben Tekoälyt testissä -kanava.
En nosta tässä tarkempia ohjeita tekoälyn hyödyntämiseen liittyen, sen äärimmäisen nopean kehitysvauhdin takia. Nyt antamani neuvo tästä teemasta vanhentuu hyvin todennäköisesti jo muutamassa viikossa.
--
Bloggaajana hankekoordinaattori Rauno Jussila
Päivitetty: 13.10.2023