Finnchat Oy - Menestysreseptinä oivallus ja oikein ajoitettu tuki

Finnchat Oy perustettiin vuonna 2012. Perustajajäseniä oli kaksi, Roope Rämänen ja Tiina Lindroos. Joukkoon liittyi nopeasti myös Samir Abbassi. Vuoden 2015 alussa yrityksellä oli jo 60 työntekijää ja toimipisteet sekä Jyväskylässä että Berliinissä. Roope Rämäsen mukaan menestysresepti on ollut yksinkertainen.

Innovaationa myyjän läsnäolo verkkokaupassa

Kaikki alkoi lemmikkitarvikkeita myyvästä verkkokaupasta, koiralle.fi, jota Rämänen pyöritti Jyväskylästä käsin. Sen puitteissa syntyi ajatus kokeilla, miten kilpailuasemiaan voisi parantaa tarjoamalla asiantuntevan myyjän läsnäolon verkkokauppaympäristössä.

- Innovaatio ei ollut live chat -palvelu, vaan sen käyttö myynnin apuna. Sitä ei kukaan ollut aiemmin kokeillut, joten palvelu oli tuotettava itse. Kokeiluun lähdettiin ensin omassa verkkokaupassa. Valmisteluun myönnettiin avustusta ELY-keskukselta loppuvuodesta 2011.

Koska live chat -asiakaspalvelun vaikutus myyntiin oli huomattava ja markkinoilla sille selkeä tarve, päädyttiin vuonna 2012 hakemaan yrityksen kehittämisavustusta. ELY-keskuksen myöntämällä avustuksella live chat –asiakaspalvelukonsepti saatiin nopeammin markkinoille sekä nopeutettiin yrityksen käynnistymistä ja kasvua Suomen markkinoilla kahden ensimmäisen toimintavuoden aikana.

Edelläkävijä nostaa asiakkaittensa myyntiä

Tyytyväiset asiakkaat kertovat saavansa live chat -asiakaspalvelusta positiivista palautetta. Myyjien läsnäolo verkkokaupassa näkyy myös selkeästi suurempina keskiostoksina, joten live chat maksaa itsensä takaisin monin kerroin.

Finnchat Oy on alansa ensimmäinen yritys niin Suomessa kuin Pohjoismaissakin. Vauhdikkaan kotimaisen alun jälkeen laajempaa jalansijaa etsitään nyt vahvasti ulkomailta. Berliinin toimipiste aloitti toukokuussa 2014 ja Tekes on ollut mukana rahoittamassa kansainvälistymistä nuorille innovatiivisille yrityksille suunnatulla tuellaan.

Positiivinen kierre alkuun aukottomalla tuella

Positiivinen kierre kerää hyviä tyyppejä töihin, sanoo Roope Rämänen. Henkilökohtainen palvelu on haluttua ja ajankohtaista myös sähköisen asioinnin aikana, ja sen tarve on vain lisääntymässä. Siksi meillä on kalastuksen harrastaja hoitamassa Hong Kongin verkkokaupan kalastusosastoa, kosmetologeja Sokoksen kauneuden verkkokaupassa ja kodin elektroniikkaan sekä tietotekniikkaan erikoistunut tiimi Mustan Pörssin verkkokaupassa.

Olemme äärettömän kiitollisia saamastamme tuesta ja koemme, että avaintekijä yrityksen nopeassa kehityksessä on ollut juuri oikea-aikainen ja aukoton tukiketju toimintamme alkuvaiheessa.

 

Avainhenkilöt yhteiskuvassa: yrityksen palvelutuotannon rakentaja Tiina Lindroos (CSO)  vastaa chat-palveluiden tuottamisesta, Roope Rämäsellä (CEO) saa innostuksensa tarttumaan muihin ja Samir Abbassi (CCO) seuraa, tutkii ja arvioi myyntivaikutuksia. (Kuva: Tom Rantala, mainostoimisto MEOM)

 

Päivitetty

oikopolut