Navigointivalikko
Tiedotteet 2018

Suolaa, hiekkaa ja mursketta levitetty maanteille tonnikaupalla syksyn ja alkutalven aikana Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Kuluneen syksyn ja alkutalven kelit ovat olleet haastavia niin tienkäyttäjille kuin tienpitäjälle. Tienkäyttäjät ovat olleet tyytymättömiä tienpitoon ja toisinaan ELY-keskus saa palautetta, jossa epäillään hoidetaanko teitä lainkaan. Maanteille on kuitenkin levitetty tuhansia tonneja syksyn aikana mursketta sorateille pintakelirikon vuoksi sekä suolaa ja hiekkaa alkutalven aikaan liukkauden torjumiseksi. Esimerkiksi Varsinais-Suomessa on levitetty hiekkaa vähäliikenteisille teille liukkauden torjumiseksi tähän mennessä n. 920 autokuormaa.

Sorastusmurske kuluu pintakelirikon hoitamiseen

Syksyn runsaat sateet pehmittivät soratiet, jolloin niiden pinta muuttui liejuiseksi. Pikaista helpotusta tilanteeseen saatiin ainoastaan levittämällä mursketta sorateille. Mursketta levitettiin syksyn aikana Varsinais-Suomen alueurakoissa yhteensä 72 964 tonnia eli n. 73 miljoona kiloa. Satakunnan alueen urakoissa mursketta levitettiin yhteensä 57 424 tonnia eli n. 57 miljoona kiloa.

Murskeluvuissa on mukana sekä sorastusmurske että pintakelirikkomurske. Mitä enemmän joudutaan levittämään pintakelirikkomursketta, sitä vähemmän mursketta jää varsinaiseen sorastukseen. Alueurakoiden kokonaishintaisiin töihin on määritetty tietty määrä mursketta vuosittain käytettäväksi. Joissakin urakoissa on jouduttu ostamaan lisää mursketta, jotta tiet on saatu edes kohtuulliseen kuntoon. Viime kädessä kyse on kuitenkin rahoituksesta, se rajoittaa, missä määrin mursketta on mahdollista ostaa lisää. Sorateiden kulutuskerros on huonontunut viime vuosien aikana, sillä pintakelirikko on yhä pahempi ongelma leutojen ja sateisten talvien yleistyttyä.   

Talvihoidon painopiste liukkaudentorjunnassa

Tämäkin talvi on alkanut leutona ja sateisena. Nollan molemmin puolin vaihtelevat kelit ovat aiheuttaneet liukkautta, kun on satanut vettä pakkasella olevaan tienpintaan. Tyypillistä on ollut myös keliolosuhteiden vaihtelu lyhyelläkin tieosuudella. Liukkautta torjutaan suolalla vilkkaasti liikennöidyillä maanteillä ja hiekalla vähäliikenteisillä teillä. Liukkautta on torjuttu alkutalven aikana levittämällä maanteille suolaa Varsinais-Suomen alueurakoissa yhteensä 4 542 tonnia eli n. 4,5 miljoona kiloa ja hiekkaa 18 322 tonnia eli n. 18,3 miljoona kiloa. Satakunnan urakoissa suolaa on levitetty yhteensä 3 876 tonnia eli n. 3,9 miljoona kiloa ja hiekkaa 13 811 tonnia eli 13,8 miljoona kiloa.

Yhteen autokuormaan mahtuu n. 20 tonnia mursketta tai hiekkaa, joten esim. Varsinais-Suomessa levitettiin mursketta sorateille syksyn aikana n. 3 650 kuormaa ja hiekkaa liukkauden torjuntaan n. 920 kuormaa. Suolaa mahtuu yhteen autokuormaan n. 12 tonnia, joten esim. Varsinais-Suomessa on levitetty alkutalven aikana n. 380 kuormaa.

Toisinaan keliolosuhteet ovat sellaisia, että tien liikennöitävyys heikkenee nopeasti hoitotoimenpiteiden jälkeen. Urakoitsijoiden hoitolenkki saattaa kestää ajaa läpi useamman tunnin jatkuvallakin ajolla, jolloin menee aikaa, ennen kuin hoitotoimenpiteet ehditään uusimaan tiellä. Tämä selittänee osaltaan tienkäyttäjien kokemusta, ettei tietä ole hoidettu.

Tunnuslukuja

  • Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on maanteitä n. 8 200 km, josta n. 2 000 kilometriä on sorateitä.
  • Varsinais-Suomessa on päällystettyjä maanteitä n. 3 800 km ja sorateitä n. 1 200 km.
  • Satakunnassa on päällystettyjä teitä n. 2 400 km ja sorateitä n. 800 km.
  • Suolattavia maanteitä on yhteensä n. 2 350 km, joista Varsinais-Suomessa 1470 km ja Satakunnassa 790 km.

Alueellista tietoa