Kun tie katkaistaan, varareitti pitää liikenteen liikkeessä (Pirkanmaa)

Pirkanmaan ELY-keskuksessa huoltovarmuutta ja varautumista vahvistetaan myös varmistamalla tieverkon liikennöitävyys poikkeustilanteissa. Yksi tärkeä osa tätä työtä on varareittisuunnittelu, jolla varmistetaan, että liikenne kulkee, vaikka päätie jouduttaisiin sulkemaan.

Liikenteen sujuvuus on yhteiskunnan elintärkeä osa myös poikkeustilanteissa. Kun maantie vaurioituu, liikenneonnettomuus tukkii väylän tai sääolosuhteet katkaisevat kulkuyhteydet, on tärkeää, että liikenne saadaan ohjattua nopeasti turvallisille ja toimiville reiteille. Tätä varten Pirkanmaan ELY-keskus laatii ja ylläpitää varareittisuunnitelmia Väyläviraston ohjeiden mukaisesti.

“Meillä on tiedontuottajarooli: tuotamme ajantasaista ja tarkastettua tietoa Väyläviraston kriteereillä, jotta varareittisuunnitelmat olisivat kaikkien liikenteenohjauksesta vastaavien viranomaisten käytössä. Tavoitteena on hyvä ja laadukas tieto, joka palvelee päätöksentekoa ja käytännön toimintaa häiriötilanteissa”, kuvailee työtä Pirkanmaan ELY-keskuksesta liikennejärjestelmäasiantuntija Tommi Merta.

Varareittien suunnittelulla varmistetaan, että henkilöliikenne ja raskaat kuljetukset pystyvät jatkamaan matkaansa turvallisesti myös poikkeustilanteissa, ja että mahdolliset häiriöt rajoittuvat mahdollisimman pieniksi. Varareittejä otetaan käyttöön monesti viikoittain, kun tietä joudutaan sulkemaan esimerkiksi onnettomuuden tai tietyön vuoksi.

Tänä vuonna Pirkanmaan ELY-keskuksessa on päivitetty varareittisuunnitelmat valtateille 3, 9, 11 ja 12. Päivityksessä on tarkistettu reittien luokitukset, poistettu vanhentuneet ja lisätty uusia vaihtoehtoja, huomioitu tieverkon muutokset ja pullonkaulat, sekä päivitetty tiedot Väyläviraston tietovarastoihin. Työ on tehty yhteistyössä kuntien, poliisin, pelastuslaitoksen ja Fintraffic-tieliikennekeskus kanssa.

Varareitin suunnittelussa pitää kiinnittää huomiota muun muassa siihen, että se pystyy välittämään päätien liikennettä siten, ettei varareitin käytöstä aiheudu lisäonnettomuuksia. Lisäksi itse varareitin liikennöitävyyden täytyy säilyä poikkeusoloissa ja sen rakenteiden kestää siirtyvän liikenteen aiheuttaman lisärasituksen. Maanteiden hoidon urakoitsijoilla on tärkeä tehtävä varareittien liikennöitävyyden varmistamisessa esimerkiksi talviolosuhteissa. Tilannetiedon välittäminen tienkäyttäjille on keskeistä liikennehäiriön minimoimisessa ja ennakoinnissa.

Varareittisuunnitelmat ovat osa Väyläviraston määrittelemää varareitillistä päätieverkkoa, joka kattaa kriittisimmät väylät, joilla liikenteen häiriöt aiheuttaisivat suurimmat haitat. ELY-keskukset voivat kuitenkin laatia varareittisuunnitelmia myös laajemmin paikallisten tarpeiden mukaan, esimerkiksi tulvariskikohteisiin.

“Tavoitteena on, että tieto varareiteistä on ajantasaista, helposti käytettävissä ja tukee kaikkien liikenteenohjauksesta sekä häiriönhallinnasta vastaavien osapuolien toimintaa. Näin varmistamme, että liikenne toimii myös yllättävissä tilanteissa eikä homma seisahdu,” Tommi Merta summaa.
 

Lisätietoja

Tommi Merta
Liikennejärjestelmäasiantuntija

[email protected]
+358 295 036 266