Navigointivalikko
Uutiset 2019

Yritys-Suomi -puhelinpalvelu täyttää 10 vuotta

Yritys-Suomi-puhelinpalvelun perustamisesta tulee tänä syksynä kuluneeksi 10 vuotta. Ensimmäinen asiakaspuhelu vastaanotettiin 16.11.2009.

​Kymmenen vuoden aikana palvelun on kehittynyt monin eri tavoin:

  •  perustamisvaiheessa puhelinpalvelu rakentui yritystoimintaa suunnittelevien asiakkaiden tarpeisiin. Yrityksen perustajat ovat edelleen se tärkein asiakassegmentti, mutta palvelu on laajentunut myös toimivien yritysten ja työnantajien palveluiden​ ja niiden sähköisen asioinnin neuvontaan
  • kontaktimäärät ovat kasvaneet tasaisesti vuosittain: vuonna 2010 puhelinpalveluun tuli n. 5.600 kontaktia ja tänä vuonna määräksi arvioidaan n. 35.000 kpl
  • palvelu täydentyi vuonna 2014 talous- ja maksuvaikeuksiin joutuneille yrityksille suunnatulla Yritys-Suomi Talousapu-neuvontapalvelulla
  • Yritys-Suomi-puhelinpalvelu on vuodesta 2012 ollut osa Etelä-Savon ELY-keskuksen erillisyksikköä Työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskusta (TE-aspaa)
  • Henkilöstöä on yhteensä kymmenen, jotka toimivat ympäri Suomea ELY-keskusten ja TE-toimistojen toimipaikoista käsin​​

Puhelinpalvelua "yhden luukun periaatteella" kumppaniverkoston tuella

Yritys-Suomi -puhelinpalvelun neuvonta ylittää perinteiset organisaatio- ja hallintorajat. Tämän mahdollistaa tiivis yhteistyö julkisten yrityspalveluiden kumppaniverkoston kanssa. Heidän kanssaan on mm. määritelty puhelinpalvelun tarjoaman neuvonnan sisällöt ja niiden vaatima osaamisen ylläpito. Kumppaniverkostoon kuuluvat ELY-keskuksen ja TE-toimiston yritys- ja työantajapalveluita edustavan Yritys-Suomi -puhelinpalvelun (TE-aspan) lisäksi edustajat Patentti- ja rekisterihallituksesta, Verolta, BusinessFinlandilta, Tullilta ja Finnverasta.

Asiakaspalvelukanava Suomi.fi/yritykselle sivustolla

Yritys-Suomi -puhelinpalvelu toimii nykyään Suomi.fi/yritykselle sivuston asiakaspalvelukanavana ja sen myötä VRK:sta on tullut keskeinen yhteistyötaho puhelinpalvelulle. Suomi.fi:n sähköisiin palveluihin (erit. tunnistautumiseen ja valtuudet-palveluun) ja niitä käyttäviin asiointipalveluihin (mm. OmaVero, Tulorekisteri) liittyvät kysymykset ovat viimeisen vuoden aikana muodostaneet lähes kolmannekseen kaikista puhelinpalveluun tulleista kontakteista.

Palvelua eri kielillä ja kanavissa, erinomaisin asiakastuloksin

Yritys-Suomi -puhelinpalvelua tarjotaan kolmella kielellä (suomi, ruotsi, englanti) ja kolmen eri kanavan kautta: puhelin, sähköinen palvelupyyntö ja chat.

Asiakastyytyväisyyttä mitataan säännöllisesti ja tulokset ovat olleet erinomaisia: viime keväisessä kyselyssä palveluun soittaneet asiakkaat antoivat palvelusta arvosanan 9 (asteikolla 0-10) ja chat:ssa asioineet asiakkaat 4,4 (asteikolla 1-5).

Erityisesti Yritys-Suomi-puhelinpalvelun tarjoaman neuvonnan laaja-alaisuus, asiantuntevuus sekä vaivattomuus ovat saaneet paljon kiitosta. Yrityspalveluiden viidakossa on koettu tärkeänä, että on olemassa helposti saavutettavissa oleva valtakunnallinen palvelu, joka toimii aidosti yhden luukun porttina moninaisissa palvelutarpeissa.

Katso video Yritys-Suomi -puhelinpalvelusta

 


Alueellista tietoa