Navigeringsmeny
Pressmeddelanden 2017

Utredningsarbetet om utveckling av riksvägen mellan Laihela och Seinäjoki är färdigt (Österbotten och Södra Österbotten)

Utredningsarbetet om utveckling av riksväg 18 på avsnittet Laihela–Seinäjoki, som NTM-centralen i Södra Österbotten har beställt, är nu färdigt. I arbetet fastställdes metoderna som syftar till att förbättra trafikservicenivån längs riksväg 18.
 

I arbetet utreddes stegvisa åtgärder i syfte att förbättra riksvägen, utveckla det parallella vägnätet och förhållandena för trafiken som korsar riksväg 18. Slutresultatet är mål och metoder för bättre servicenivå på förbindelseavsnittet och effekterna av detta, åtgärder för att utveckla väginfrastrukturen för olika färd- och transportmedel samt utvecklingsriktningen för åtgärderna. Utredningsarbetet gjordes med noggrannheten av en förplan. Trafikverket har finansierat arbetet.

Arbetet påbörjades i oktober 2016. I utredningsarbetet deltog utöver NTM-centralen också representanter för kommunerna och landskapsförbunden i planeringsområdet samt Trafikverket.
 

Analys av trafikens servicenivå

Utredningsarbetet inleddes med en analys av nuläget. I arbetet utnyttjades tidigare utredningar såsom trafiksystemplaner, tidigare utredningar av riksväg 18 och planer för vägnät och generalplaner för planeringsområdet. Behoven av att förbättra vägen utreddes med hjälp av ett serviceinriktat betraktelsesätt, som fokuserade på väganvändarnas och samhällets behov. Utgående från behoven utarbetades mål för servicenivån, vilka jämfördes med nuläget via en servicenivåanalys. På detta sätt utreddes de viktigaste behoven av åtgärder för att utveckla vägen.
 

Riktlinjer och åtgärder för utveckling av vägen

På basis av servicenivåanalysen utarbetades riktlinjer för framtida utveckling av riksväg 18. Till stöd för riktlinjerna utarbetades en vision för riksvägen och den omgivande bygden fram till år 2040, vilken visar riktningen för åtgärderna. För visionen skapades en expertgrundad skiss om den framtida utvecklingen i regionen och hur den avspeglas på riksväg 18. I riktlinjerna poängterades att trafiksystemet bör utvecklas som ett led i utvecklingen av markanvändningen och annan utveckling i verkningsområdet för hela utvecklingskorridoren samt skötseln av viktiga färd- och transportbehov i enlighet med målen som har ställts upp.
 

Utgående från visionen och riktlinjerna för utvecklingen utarbetades ett åtgärdsprogram:

Åtgärder i skede 1:

Avsnittet Laihela – Tervajoki:

  • Belagd och skyltad cykelförbindelse till Vedenojantie på avsnittet Laihela (Alhontie)–Vedenoja
  • Ägoreglering vid Aitomäki
  • Anslutningsfiler i den nuvarande planskilda korsningen i Lillkyro
  • Anslutningsplats för kollektivtrafiken i Tervajoki tätort och förbättring av förbindelserna vid järnvägsstationen

 

Avsnittet Tervajoki – Storkyro:

  • Förbättring av parkeringsområdet vid järnvägsstationen i Tervajoki
  • Ägoreglering på avsnittet Kylkkälä-Hevonkoski
     

Avsnittet Storkyro – Ylistaro:

  • Anslutningsarrangemang på avsnittet Storkyro–Valtaala: Stafflering av anslutningarna i Napua och Valtaala. Omfattar avskärning av anslutningar samt väg- och ägoreglering
  • Anslutningsplats för kollektivtrafiken vid anslutningen i Valtaala
  • Ägoreglering på avsnittet Valtaala–Torkkola
  • Anslutningsarrangemang på avsnittet Isokylä–Pelmaa
  • Byggande av plananslutning i Pelmaa i enlighet med vägplanen
     

Avsnittet Ylistaro – Seinäjoki:

  • Anslutnings- och vägarrangemang på avsnittet Ylistaro–Kainasto. Omfattar avskärning av anslutningar och vägarrangemang.
  • Ägoregleringar på avsnittet Kainasto–Kiikku
  • Omkörningsfiler på avsnittet Välimaantie - landsväg 7033 Kitinojantie
  • Breddning av vägen på avsnitten Perälänpää–omkörningsfilerna och omkörningsfilerna–Kiikku
  • Väjningsutrymme längs Välimaantie

 

Fortsatta planer

Åtgärderna som framförs inom ramen för arbetet rättar till de viktigaste bristerna i servicenivå som har identifierats i servicenivåanalysen. Bristerna är att den snabba och långsamma trafiken blandas, trafiksäkerheten, det stora antalet anslutningar samt kollektivtrafikens servicenivå. Utvecklingsutredningens första skedets åtgärder preciseras med mera detaljerade planer. Finansiering har sökts för år 2020 i syfte att inleda noggrannare planering av åtgärderna. Överenskommelse om kostnadsfördelningen i fråga om finansieringen av första skedets åtgärder fattas senare.

 

Mer information

Eeva Kopposela
Ledande trafiksystemexpert
NTM-centralen i Södra Österbotten
Tfn 0295 027 727

Tenho Aarnikko
Sito Oy
Tfn 0400 628 705


Regional information