- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Kaakkois-Suomen ELY-keskus pitää Luumäki - Imatra -raideyhteyden parantamista tärkeänä (Kaakkois-Suomi)
Luumäen ja Imatran välille on laadittu ratasuunnitelma, jossa tavoitteena on yhteysvälin merkittävä parantaminen. Osuudella nostetaan junakuljetusten määriä, radan kantavuutta ja ajonopeuksia. Palvelutason nostamisen lisäksi samanaikaisesti parannetaan henkilöturvallisuutta. Ratasuunnitelmassa Joutsenon ja Imatran väli muuttuu kaksiraiteiseksi. Luumäen ja Joutsenon väli säilyy yksiraiteisena, mutta silläkin osuudella tehdään lukuisia parannuksia.
Liikennevirasto pyysi Kaakkois-Suomen ELY-keskukselta lausuntoa raideliikennehankkeesta, jonka virallinen nimi on Luumäki – Imatra tavara, ratasuunnitelma. ELY-keskuksen perjantaina 15.12. 2017 jättämässä lausunnossa hanke nähdään myönteisenä Suomen elinkeinoelämän kannalta. Sijainti tuo Kaakkois-Suomelle erityisen merkityksen kuljetusyhteyksiä kehitettäessä. Kaakon edellytyksiä viennin ja kansainvälistymisen kasvattamisessa on syytä vahvasti tukea myös kilpailukykyisen reitistön avulla.
Ratasuunnitelma aiheuttaa lukuisissa paikoissa huomioitavaa ja yhteensovittamistarpeita tieverkon kanssa. Kyseessä on normaalia liikennejärjestelmien tarpeiden huomiointia ja yhteistyötä, mistä ei aiheudu erityisiä haasteita raideyhteyden parantamiselle.
Ratasuunnitelmassa on huomioitu monipuolisesti ympäristöolosuhteet ja raideliikenteen muutoksen aiheuttamat vaikutukset. Vaikein kysymys on muuttuvan raideliikenteen aiheuttama meluntorjunta siten, että vaikutuspiirissä olevilla asuinalueilla melutasot saadaan pidettyä säädetyissä rajoissa. Hankkeen haasteena on raideliikenteestä aiheutuvan melun poistaminen tai edes vähentäminen siten, että melulle herkillä maankäyttöalueilla äänitasot eivät ylitä haitallisiksi katsottuja ohjearvoja.
Meluntorjunnan ongelmana on sen kalleus. Sen vuoksi ELY-keskus kehotti lausunnossaan Liikennevirastoa hakemaan monipuolisemmin ratkaisuja meluntorjuntaan. Meluntorjuntaratkaisujen hakemisessa toiveissa oli myös nykyistä laajempi yhteistyö alueen kuntien kanssa.
Rakennetun ympäristön keskellä väylähakkeiden toteutus on lähtökohdiltaan kalliimpaa kuin toimiminen syrjäisemmillä seuduilla. Siitä huolimatta ELY-keskus pitää raideliikenteeseen tiiviimmin tukeutuvan aluerakenteen kehittämistä tärkeänä. Kaakkois-Suomen ELY-keskus odottaa lausuttavana olleen raideyhteyden toteutumista ja sen mukanaan tuoman kuljetuskapasiteetin noston ripeää hyödyntämistä. Rataosuuden kehittämisen mukanaan tuomia mahdollisuuksia ei saa jättää hyödyntämättä.
Lopuksi lausunnossa oli todettu, että raideliikenne on kulku- ja kuljetusmuotona energiatehokas. Ilmastovaikutustenkin perusteella raideliikenteen toivotaan olevan nykyistä merkittävämpi osa Suomen liikennejärjestelmää.
Lisätietoja: Alueidenkäyttöpäällikkö Pertti Perttola, p. 0295 029 267, [email protected]
- Publiceringsdatum
- 2017-12-19