Valtatien 4 (Rantaväylä) parantaminen välillä Aholaidan eritasoliittymä – Lohikosken eritasoliittymä, Jyväskylä, tiesuunnitelma

Hankekuvaus

Valtatie 4 Helsingistä Utsjoelle on Suomen tärkein etelä-pohjoissuuntainen pääväylä. Se kuuluu osana yleiseurooppalaiseen TEN-T liikenneverkkoon ja on osa valtakunnallista erikoiskuljetusten verkkoa. Suunnitelmaosuus on valtatien 4 Lusi – Haaparanta välin yksi suurimmista ongelmakohdista. Rantaväylä toimii merkittävän pitkämatkaisen liikenteen välittäjän lisäksi Jyväskylän kaupungin sisäisen liikenteen pääväylänä. Rantaväylän osuus on valtatiellä 4 Jyväskylän kohdalla yksi ongelmallisimmista kohdista.

Rantaväylän liikennemäärä on valtatiellä 4 noin 25 000 ajon/vrk. Raskasta liikennettä on noin 2 000 ajon/vrk. Eritasoliittymien sujuvuudessa on ongelmia. Liittymien rampit ruuhkautuvat huipputunteina niin, että jonot ulottuvat valtatielle asti. Valtatien ja eritasoliittymien väliset lyhyet liittymis- ja sekoittumiskaistojen vuoksi valtatielle liittyminen on vaikeaa.

Entisen Kankaan paperitehtaan alueelle syntyy lähitulevaisuudessa asuntoja 5000 ja työpaikkoja 2000 ihmisille. Kankaan alueen asemakaavan täysimääräinen toteutuminen ei ole mahdollista ilman uutta eritasoliittymää valtatielle 4 (Kankaan eritasoliittymä). Jyväskylän kaupungille syntyy maankäytön lisääntymisen myötä tarve kehittää katuverkkoa keskustan, Kankaan ja Seppälän alueiden saavutettavuuden parantamiseksi

Suunnittelukohde sisältää kahden pohjoisen suunnan rampin lisäämisen sekä nykyisen vt 4:n rampin geometrian parantamisen Aholaidan eritasoliittymään. Tiesuunnitelmassa tullaan esittämään Tourulan sillan vt 4:n ramppien poisto, Kankaan uuden eritasoliittymän rakentaminen sekä nykyisen Lohikosken/Laukaantien eritasoliittymän täydentämisen. Tiesuunnitelman yhteydessä tarkastellaan myös mahdollisesti myöhemmin tarvittavien vt4 Rantaväylän lisäkaistojen tilantarve. 

Suunnitelmaan sisältyy katuyhteyksien uudelleen järjestelyjä sekä melunsuojauksen suunnittelua.

Suunnittelutilanne

Tiesuunnitelman laadinta käynnistyi syksyllä 2017 ja suunnitelma valmistuu tänä vuonna, minkä jälkeen se lähtee hyväksymiskäsittelyyn. Tiesuunnitelman hyväksymisen jälkeen kohde on toteutettavissa. Kohteen toteuttamisesta ei ole rahoituspäätöstä.                                                                                         

Tiesuunnitelmaluonnoksien esittelytilaisuus lokakuussa 2018.
 

 

Lisätietoja

  • Kari Komi, Keski-Suomen ELY-keskus, p. 040 755 7050
  • Tapio Koikkalainen, Jyväskylän kaupunki, p. 014-2667594
  • Satu Rajava, Ramboll Finland Oy, p. 040 5171 432
Uppdaterad