Finnchat Oy – Succéreceptet innehåller goda idéer och rätt tajmat stöd

Finnchat Oy grundades 2012. De två grundarna var Roope Rämänen och Tiina Lindroos. Snart fick de även sällskap av Samir Abbassi. I början av 2015 hade företaget redan 60 anställda och kontor i både Jyväskylä och Berlin. Enligt Roope Rämänen har succéreceptet varit enkelt.

Innovation med försäljarens närvaro i webbutiken

Allt började med webbutiken koiralle.fi som sålde husdjursartiklar och som Rämänen drev från Jyväskylä. Inom ramen för den butiken kom idén att pröva på hur man kunde förbättra sin konkurrenssituation genom att erbjuda en sakkunnig försäljares närvaro i webbutiksmiljön.

 – Vår innovation var inte live chatt-tjänsten, utan att använda den som stöd för försäljningen. Det hade ingen prövat på tidigare, så vi var tvungna att producera tjänsten själva. Man inledde försöket i den egna webbutiken. Förberedelserna beviljades understöd från NTM-centralen i slutet av 2011.

Eftersom live chatt-kundtjänsten hade en betydlig inverkan på försäljningen och det fanns ett tydligt behov för denna tjänst på marknaden beslöt man 2012 att ansöka om understöd för utvecklande av företag. Med hjälp av understödet från NTM-centralen fick man snabbare ut live chatt‑kundbetjäningskonceptet på marknaden, och det påskyndade även företagets start och tillväxt på den finländska marknaden under de två första verksamhetsåren.

Föregångaren ökar kundernas försäljning

De belåtna kunderna berättar att de fått positiv feedback om live chatt-kundtjänsten. Försäljarnas närvaro i webbutiken märks även tydligt som större genomsnittsinköp, så live chatten hämtar in flera gånger mer än vad funktionen kostar.

Finnchat Oy är det första företaget i sin bransch i både Finland och Norden. Efter en fartfylld start i hemlandet söker man nu ett efter större fotfäste utomlands. Kontoret i Berlin inledde sin verksamhet i maj 2014, och Tekes har deltagit i att finansiera internationaliseringen med sitt stöd som riktas till unga och innovativa företag.

En positiv spiral som inleddes av ett heltäckande stöd

En positiv spiral drar till sig bra anställda, säger Roope Rämänen. En personlig service är eftertraktad och aktuell även inom webbhandeln, och behovet ökar hela tiden. Därför har vi en fiskeentusiast som sköter Hong Kongs webbutiks fiskeavdelning, kosmetologer i Sokos skönhetsavdelnings webbutik och ett team som specialiserar sig på hemelektronik och datateknik i Musta Pörssis webbutik.

Vi är oändligt tacksamma för det stöd vi fått, och vi upplever att nyckelfaktorn i företagets snabba utveckling har varit just den rätt tajmade och heltäckande stödkedjan i verksamhetens inledande skede.

 

Nyckelpersonerna i samma bild: Tiina Lindroos (CSO) har byggt upp företagets tjänsteproduktion och ansvarar för att producera chatt-tjänsterna, Roope Rämänen (CEO) smittar av sin entusiasm och Samir Abbassi (CCO) övervakar, granskar och bedömer försäljningseffekterna. (Bild: Tom Rantala, Mainostoimisto MEOM)

 

Uppdaterad

Genvägar