Navigeringsmeny
Pressmeddelanden 2015

Pressmeddelanden 2015

Pressmeddelanden 2015

NTM-centralen gjorde en utredning om genomförbarheten av broalternativen för en fast förbindelse mellan Pargas och Nagu (NTM-centralen i Egentliga Finland)

NTM-centralen i Egentliga Finland har gjort en utredning om genomförbarheten av alternativen för en fast broförbindelse mellan Pargas och Nagu till följd av den diskussion som väcktes våren 2015. I diskussionen föreslogs att det skulle byggas en bro på platsen för den nuvarande färjrutten i stället för broalternativet via Erstan (Haverölinjen).  Utredningen om genomförbarheten kom fram till samma lösning som den utredning som gjordes 1992, nämligen att broalternativet via Haverö är betydligt förmånligare och mindre utmanande att genomföra. Den utredning som nu gjorts tar också ställning till den fortsatta planeringsprocessen för en fast förbindelse mellan Pargas och Nagu. Efter den miljökonsekvensbedömning som gjorts redan tidigare bör planeringen fortsätta med en utredningsplan enligt landsvägslagen, där man börjar med att uppdatera de tekniska uppgifterna och konsekvensbedömningsuppgifterna om de bro- och tunnelalternativ som omfattades av miljökonsekvensbedömningen. NTM-centralen och Trafikverket beslutar om det huvudsakliga alternativ som väljs för fortsatt planering och beträffande vilket utredningsplanen preciseras. För närvarande ingår dock inte någon utredningsplan för Pargas-Nagu i Trafikverkets planeringsprogram 2016.

NTM-centralen har gjort en utredning om genomförbarheten av en fast broförbindelse mellan Pargas och Nagu som gäller det nuvarande broalternativet via Haverö och det broalternativ på platsen för färjrutten som lyftes upp till diskussion våren 2015. Genast i början av utredningsarbetet bekräftades att ett broalternativ jämte grunda ställen bredvid färjrutten hade undersökts redan i samband med utredningen om huvudriktning 1992 av den namnkunniga norska planeringsbyrån Johs Holt AS och att alternativet hade fallit bort i den fortsatta planeringen på grund av de höga kostnaderna och de tekniska utmaningarna.

I den nya utredningen om genomförbarheten jämfördes broalternativen i ljuset av dagens tekniska kunskap och kostnadsuppgifter från de senaste åren. Utredningen gjordes av WSP Finland Ab, som har planerat nästan alla nya krävande hängbroar i Finland. Slutsatsen var att en bro bredvid färjeläget, när tre olika alternativ granskades, fortfarande är avsevärt dyrare. Dessutom innebär byggandet av den större utmaningar än Erstans bro på Haverölinjen på grund av den betydande längdskillnaden. Även Naturaområdet och närheten till färjhamnen i Prostvik innebär betydande specialvillkor för broalternativet invid färjrutten.

Utredningen om genomförbarheten kommer fram till samma lösning som utredningen 1992, dvs. att broalternativet via Haverö är betydligt förmånligare och mindre utmanande att genomföra. Båda alternativen till huvudriktningar känslighetsanalyserades i fråga om olika fria höjder (35, 40, 45 och 50 meter) och i kostnadskalkylerna beaktades alla broar och vägarrangemang på linjealternativet. Kostnadsskillnaden är 95–149 mn € i fråga om basalternativen, dvs. alternativen med 45 m fri höjd.

Den fortsatta planeringen av en fast förbindelse

Utredningen tar också ställning till den fortsatta planeringsprocessen för en fast förbindelse mellan Pargas och Nagu. Efter den miljökonsekvensbedömning som gjorts redan tidigare bör planeringen fortsätta med en utredningsplan enligt landsvägslagen, där man börjar med att uppdatera de tekniska uppgifterna och konsekvensbedömningsuppgifterna om de bro- och tunnelalternativ som omfattades av miljökonsekvensbedömningen. Utifrån denna samt dialogen om utredningsplaneringen beslutar NTM-centralen i egenskap av projektansvarig tillsammans med Trafikverket om det huvudsakliga alternativ som väljs för den fortsatta planeringen och beträffande vilket utredningsplanen preciseras. Efter utredningsplanen fortsätter planeringen med en vägplan. Utrednings- och vägplaneringen är processer som tar åtminstone cirka fem år. För närvarande ingår inte någon utredningsplan för Pargas-Nagu i Trafikverkets planeringsprogram 2016.

Rapporten om den färdiga utredningen om broalternativens genomförbarhet och presentationsmaterialet finns på projektsidan för Pargas-Nagu.

Ytterligare information: NTM-centralen i Egentliga Finland, investeringschef Antti Kärki, tfn  0400 961 592


Regional information