- Trafik
- NTM-centralens uppgifter om trafik
- Offentlig persontrafik
- Upphandling av kollektivtrafik
- Tillstånd för linjebaserad trafik
- Servicenivå
- Hållplatser
- Trafikantsidor
- Statistik och rapporter
- Statsbidrag
- Ensamrätt
- Vägunderhåll
- Trafiksystemarbete
- Trafiksäkerhet
- Trafikens kundservice
- Trafikledning
- Tillstånd och uttalande
- Specialtransporter
- Aktuellt
- Erikoiskuljetusapuri
- Behov av specialtransporttillstånd
- Behandling av ansökningar
- Lastning ock märkningar
- Trafikdirigering
- Avgifter och giltighetstider för tillstånd
- Trafik
- Förkörsrätt till skärgårdsfärjorna
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Anmälningsförfarande, el och tele
- Bakgrundsmaterial för förutredningar
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Undantagslov för landsvägar under menförestid
- Utlåtanden om hörande av granne
- Trafikdirigeringsplaner
- Anslutningar
- Byggande på skydds- och frisiktsområde
- Försäljningsverksamhet invid landsvägar
- Skyltar och reklamer
- Informationsmärken
- Reklam invid vägar
- Tillfälliga informationsmärken
- Valreklam vid landsvägen
- Andra vägvisare
- Skyltar och reklamer
- Evenemang på vägområde
- Tillfällig avstängning av väg
- Arbetstillstånd för arbete på vägområde
- Vatten- och avloppsledningar
- Flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Skärgårdstrafik
- Förbindelsefartygstrafik
- Landsvägsfärjetrafik
- Förkörsrätten i skärgården
- Konkurrensutsättning
- Författningar och bestämmelser
- Statistik
- Understödd trafik
- Forskning och utveckling
- Understöd för privata isvägar
- Planering och byggande av vägar
- Traditionsarbete
- Museivägar
- Fagerviksvägen
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tusby Strandväg
- Koivisto bygdeväg
- Museibroar
- Vägunderhållets långa historia
- Hjälp Mobilia att komplettera uppgifterna
- Kontaktpersoner
- Trafikverkets föregångare
- Skadeersättningar
- Statsbidrag för enskilda vägar
- Statsbidrag för förbättring av enskilda vägar
- Anvisningar för bidragsansökan
- Statsbidrag för specialobjekt
- Bidragsbeslut per NTM-central
- Kontaktuppgifter
- Vanliga frågor
Godstrafik och godstrafiktillstånd
Från och med 1.7.2018 beviljar Trafiksäkerhetsverket Trafi trafiktillstånd. Läs mer: https://www.trafi.fi/sv/vagtrafik/yrkestrafik/trafiktillstand
Regional information
Tavaraliikenne - Uusimaa ja Häme
(Uudenmaan ELY-keskus vastaa liikenneasioista myös Hämeen alueella.)
Raskaan liikenteen levähdys- ja palvelualueiden kehittäminen
Ajo- ja lepoaikalainsäädäntö edellyttää raskaan liikenteen kuljettajia pitämään tauot tarkoin määritellyin aikavälein, samoin kuin pidemmät vuorokausilepotauot. Lakisääteisten taukojen pitäminen edellyttää pysäköintiin soveltuvien alueiden olemassaoloa. Kuljetuskustannusten pitäminen kohtuullisena edellyttää, että taukopaikkoja on sopivissa kohdin kuljetusketjua.
Pitkään tiedossa olleena, ratkaisemattomana ongelmana ovat puutteelliset raskaan liikenteen palvelu- ja levähdysalueet, sekä nykyisten levähdysalueiden kapasiteetti. Pahin tilanne on Helsingin seudulla ja Uudellamaalla, mutta ongelma on jo levinnyt laajalle. Pääkaupunkiseudulta on poistunut soveltuvia alueita, eikä korvaavia alueita ole rakennettu. Monilla Uudenmaan ja Hämeen raskaan liikenteen palvelualueilla öiset käyttöasteet ovat yli 100 %. Uudenmaan tilanne koetaan jo haastavaksi koko maan kuljetusten osalta.
Palvelu- ja levähdysalueproblematiikan ratkaisemiseksi kehitetään uudenlaista toimintamallia yhdessä yksityisen sektorin toimijoiden kanssa. Tavaraliikenteelle täytyy luoda mahdollisuus noudattaa voimassa olevaa lainsäädäntöä ilman kuljetuskustannusten merkittävää lisääntymistä.
Uudenmaan ELY-keskuksessa käynnistettiin jo kesällä 2015 raskaan liikenteen levähdys- ja palvelualueisiin liittyen selvitystyö, jossa on muun muassa tehty yö- ja päiväaikaisia levähdys- ja palvelualueiden käyttäjälaskentoja. Käyttäjälaskennat päivitettiin syksyllä 2017. Käynnissä on toimintamallin kehittäminen ja mahdollisten kokeilukohteiden kartoittaminen.
Raskaan liikenteen korotetut mitat ja massat
Valtioneuvoston asetus 407/2013, muutti raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien suurimpia sallittuja massoja ja mittoja. Ajoneuvojen enimmäismassa nousi 60 tonnista 76 tonniin ja enimmäiskorkeus 4,20 metristä 4,40 metriin. Muutoksen tavoitteena on Suomen logistisen kilpailukyvyn lisääminen kuljetusten kustannustehokkuutta parantamalla. Lisäksi tavoitteena on energiankulutuksen ja liikenteen ympäristövaikutusten vähentäminen kuljetuksia tehostamalla.
Uudenmaan ELY-keskus on selvittänyt toiminta-alueellaan suurempien ajoneuvojen käyttöönottoa, sijoittumista liikenneverkolla, vaikutuksia kuljetustoimintaan sekä edelleen muutoksista aiheutuvia liikenteellisiä pullonkauloja ja kehittämistarpeita. Selvityksessä tunnistettiin tärkeimmät lähivuosien kehittämistarpeet. Julkaisu löytyy seuraavasta linkistä:
Raskaan liikenteen uudet enimmäismitat: Toimenpideselvitys Uudenmaan ELY-keskuksen alueella
Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa (tiedotte 12.3.2018), että tieliikenteessä voitaisiin käyttää nykyistä pidempiä ajoneuvoyhdistelmiä. Yhdistelmien suurin sallittu mitta kasvatettaisiin 34,50 metriin kun se nykyisin on 25,50 metriä. Muutosehdotus ajoneuvojen käytöstä tiellä annettuun asetukseen on lausuntokierroksella 17.4.2018 asti.
Logistiikan mahdollisuudet Uudellamaalla
Uudenmaan ELY-keskus käy jatkuvaa vuoropuhelua elinkeinoelämän edustajien kanssa. Yhteistyötapaamisia järjestetään 4-6 kertaa vuodessa, minkä lisäksi vuorovaikutus paikallisen kauppakamarin kanssa on erittäin tiivistä. Yhteistyön tavoitteina on saada tietoa asiakastarpeista, auttaa toimenpiteiden priorisoinnissa sekä tunnistaa merkittävimmät yritysten kasvun esteet. Vuorovaikutuksen avulla ELY-keskuksella pystytään kohdentamaan tienpitoa ja kehittämistoimia elinkeinoelämää tukien.
- Senast ändrad
- 2018-03-15
Ta kontakt
- Trafikens kundservice
- Responskanalen
0295 020 601 mån - fre kl. 9 - 16 (lna/mta)
Obs. På sommaren från 2.7. kl 9-14
Vägtrafikantlinjen 0200 2100
Meddelanden om brådskande problem på vägarna som äventyrar trafiken (24 h/dygn, lna/mta).
Uppdaterad: 25.05.2022