- Trafik
- NTM-centralens uppgifter om trafik
- Offentlig persontrafik
- Upphandling av kollektivtrafik
- Tillstånd för linjebaserad trafik
- Servicenivå
- Hållplatser
- Trafikantsidor
- Statistik och rapporter
- Statsbidrag
- Ensamrätt
- Vägunderhåll
- Gång och cykling
- Underhåll av gång- och cykelvägar
- Förbättring av förhållandena för fotgängare och cyklister
- Gång- och cykeltrafiken främjas i vardagen och vid resor
- Trafiksystemarbete
- Trafiksäkerhet
- Trafikens kundservice
- Tillstånd och uttalande
- Specialtransporter
- Aktuellt
- Erikoiskuljetusapuri
- Behov av specialtransporttillstånd
- Behandling av ansökningar
- Lastning ock märkningar
- Trafikdirigering
- Avgifter och giltighetstider för tillstånd
- Trafik
- Förkörsrätt till skärgårdsfärjorna
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Anmälningsförfarande, el och tele
- Bakgrundsmaterial för förutredningar
- Kablar, ledningar och rör på vägområde
- Undantagslov för landsvägar under menförestid
- Utlåtanden om hörande av granne
- Trafikdirigeringsplaner
- Anslutningar
- Ansökan om tillstånd för transportsträckor som körs med vinterrallydäck i samband med vinterrallytävlingar
- Byggande på skydds- och frisiktsområde
- Försäljningsverksamhet invid landsvägar
- Skyltar och reklamer
- Informationsmärken
- Reklam invid vägar
- Tillfälliga informationsmärken
- Valreklam vid landsvägen
- Andra vägvisare
- Skyltar och reklamer
- Evenemang på vägområde
- Tillfällig avstängning av väg
- Arbetstillstånd för arbete på vägområde
- Vatten- och avloppsledningar
- Flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Skärgårdstrafik
- Planering och byggande av vägar
- Traditionsarbete
- Museivägar
- Fagerviksvägen
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tusby Strandväg
- Koivisto bygdeväg
- Museibroar
- Vägunderhållets långa historia
- Hjälp Mobilia att komplettera uppgifterna
- Kontaktpersoner
- Trafikverkets föregångare
- Vanliga frågor
- Skadeersättningar
- Statsbidrag för enskilda vägar
Servicenivå
Behöriga myndigheter ska planera tjänsterna i första hand som regionala eller lokala helheter och sträva efter att förena alla persontransporter.
I planeringen ska marknadsbaserade tjänster för kundernas mobilitetsbehov och tjänster som upphandlats offentligt anpassas till varandra. Myndigheterna ska vid planeringen av mobilitetstjänster höra områdets leverantörer av persontrafiktjänster samt samarbeta med övriga myndigheter och kommuner.
Regional information
Servicenivå - Nyland och Tavastland
NTM-centralen i Nyland har fastställt servicenivåmålen för kollektivtrafiken inom sitt behörighetsområde för åren 2021–2024. Fastställandet av servicenivån styr i fortsättningen användningen av anslagen och anskaffningarna för kollektivtrafiken vid NTM-centralen i Nyland.
Kollektivtrafikens servicenivå 2021–2024 inom behörighetsområdet för NTM-centralen i Nyland (pdf) (på finska)
NTM-centralens fastställande av servicenivån gäller trafik mellan kommuncentra eller kommungränsöverskridande trafik mellan andra lika betydande tätorter. Servicenivåmålen har fastställts för den trafikmässiga servicenivån och de kvalitativa faktorerna. Dessutom har områdets viktigaste hållplatser identifierats.
Vid uppställandet av trafikmässiga mål betonas de goda förbindelserna mellan kranskommunerna och huvudstadsregionen, den regelbundna arbetsresetrafiken samt de förbindelser som studerande och skolelever i området behöver.
Kvalitativa mål har ställts upp för bland annat information och biljettsystem, smidiga resekedjor, utveckling av kollektivtrafikens infrastruktur samt materiel. Avsikten är att de kvalitativa målen preciseras i de praktiska planeringsprojekten.
Servicenivån förverkligas tillsammans med kommunerna och kommunerna i området har deltagit i arbetet med fastställandet av servicenivån. Förslaget till servicenivå har behandlats i regionala persontrafikarbetsgrupper och alla kommuner i området har ombetts ge sakkunnigkommentarer till förslaget. I servicenivåarbetet har också deltagit bland annat HRT och Nylands förbund. I förslagets beredningsskede har man intervjuat trafikidkare som bedriver marknadsmässig trafik och avtalstrafik i området.
Servicenivåmålen har fastställts i en utmanande situation där efterfrågan och utbudet på kollektivtrafik har minskat kraftigt på grund av coronapandemin och man inte kan förutse utvecklingen under den närmaste framtiden. Servicenivåmålen har i denna situation i huvudsak fastställts nära nivån före coronapandemin. Avsikten är att anskaffa kollektivtrafiktjänster enligt servicenivåmålen inom ramen för anslagen och tillsammans med kommunerna, om upphandlingarna med beaktande av den aktuella situationen kan anses vara ändamålsenliga.
- Senast ändrad
- 2025-01-07
Uppdaterad: 07.01.2025