Nyheter

Regional information

Nyheter 2020

Tienkäyttäjien tyytyväisyys maanteiden talvikunnossapitoon parantui edellisestä kaudesta

Väylävirasto on poiminut palautetutkimuksen perusteella asiakaspalvelussa parhaiten onnistuneet ja asiakastyytyväisyydessä eniten parantaneet hoitourakat.

Maanteiden hoitourakat jaetaan sisältönsä puolesta erittäin vaativiin, vaativiin ja perusurakoihin.

Tienkäyttäjät olivat tyytyväisimpiä talvihoitoon seuraavien urakoiden alueella:

Erittäin vaativassa hoitourakassa Lahdessa (YIT Suomi Oy), vaativissa hoitourakoissa Hyvinkäällä (Destia Oy) ja Heinolassa (YIT Suomi Oy) sekä perusurakoissa Huittisissa (Destia Oy), Kangasalla (Destia Oy) ja Iissä (Destia Oy).

Tienkäyttäjien tyytyväisyys talvihoitoon oli parantunut eniten seuraavissa urakoissa:

Erittäin vaativassa hoitourakassa Lahdessa (YIT Suomi Oy), vaativissa hoitourakoissa Rovaniemellä (Terranor Oy) ja Heinolassa (YIT Suomi Oy) sekä perusurakoissa Vetelissä (Tapio Pahkakangas Oy), Kristiinankaupungissa (YIT Suomi Oy) ja Huittisissa (Destia Oy).

Tavoitteet yhteiset, olosuhteissa eroja

Väylävirasto määrittelee maanteille talvihoidon tavoitetason. Teiden talvihoitoon kuuluvia tehtäviä ovat mm. lumen poisto, liukkauden torjunta ja polanteiden tasaaminen.

Hoitourakat vaihtelevat ja alueissa sekä sääolosuhteissa on eroja. Urakoitsijoilla on suuri mahdollisuus vaikuttaa työllään asiakastyytyväisyyteen. Esimerkiksi urakan henkilöstön, työkoneiden ja –laitteiden valinta, työskentelytavat sekä sääolosuhteiden ennakointi, toimenpiteiden ajoitus ja aluetuntemuksen hyödyntäminen ovat tärkeä osa urakoitsijoiden työntulosta.

Lue lisää