- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
I Österbotten och Mellersta Österbotten förutspås svårare menföre än normalt, medan det blir genomsnittligt i Södra Österbotten (landskapen i Österbotten)
Menföresperioden har börjat på vägarna i Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten. Menföret varar i medeltal över två månader beroende på väderleksförhållandena. På våren är i medeltal 80–120 kilometer väg viktbegränsad. Viktbegränsningarna utfärdas enligt behov beroende på vårvädret och problemen som smältningen i vägstommen medför.
I Södra Österbotten förutspås att menföret blir genomsnittligt, medan det i Österbotten och Mellersta Österbotten förutspås bli svårare än genomsnittet. Prognosen grundar sig på förvinterns väderleksförhållanden då grundvattenytan låg högt och vattnet frös till is i vägkonstruktionerna.
Hur svårt menföret blir beror mycket på vårens väderleksförhållanden. En långsamt framskridande, kylig vår med soliga dagar och eventuell nattfrost betyder att menföret blir lindrigare. Kommer våren snabbt med regn och mulna dagar, blir menföret värre.
Belagda vägar har lidit av vinterns milda och regniga väder. Beläggningen har fått många skador såsom sprickor och hål. Därför måste hastighetsbegränsningar eventuellt utfärdas för de mest skadade avsnitten.
Man försöker informera vägtrafikanterna om menföre och skador med hjälp av trafikmärken. Ibland uppstår skadorna dock så snabbt att man inte hinner märka ut dem. Vägtrafikanterna bör iaktta försiktighet framförallt på lågtrafikerade vägar. Dåligt vägskick och trafikproblem kan meddelas till Vägtrafikantlinjen, tfn 0200 2100 (24 h/dygn).
Oberoende av viktbegränsningarna tillåts viktiga transporter med avsikt på samhällsfunktionerna såsom regelbundna bussturer, livsmedels-, mjölk-, slaktdjurs- och färskfodertransporter, transporter av uppvärmningsolja till trädgårdarna och växthusen samt transporter som förutsätts i avfallshanteringslagen. Även väg-, tele- och elverkens underhållsfordon får använda vägarna för uppgifter av larmkaraktär.
För planering och genomföring av oundvikliga transporter rekommenderas samarbete med vägmyndigheterna.
Den lokala regionansvariga har rätt att utfärda undantagslov för viktbegränsade vägar. Den som ansöker om undantagslov bör i ansökan motivera varför sökanden anser att transporten är oundviklig.
Information om ärenden som gäller menföre ges av NTM-centralens lokala regionansvariga. Uppgifter om gällande viktbegränsningar finns också på adress: http://liikennetilanne.liikennevirasto.fi/
Mer information:
- Jaakko Huhtala
Regionansvarig
NTM-centralen
Tfn 0295 027 720
- Elina Granqvist
Väghållningsplanerare
NTM-centralen
Tfn 0295 027 970
- Veijo Rajamäki
Projektchef
NTM-centralen
Tfn 0295 027 750
- Publiceringsdatum
- 2017-03-29