Nyheter

Regional information

Nyheter 2020

Kansainvälisyyskuukauden yritystarinoissa kerromme alueen kv-markkinoille tähtäävistä yrityksistä, jotka ovat saaneet ELY:ltä avustusta.

Sawosta maailmalle – Vauhtia kansainvälistymiseen kehittämisavustuksella

Perheyritys Lasilinkki Oy on saanut kansainvälistymiseen tukea ELY:n yrityksen kehittämisavustuksella. Tuen lisäksi pk-yrityksille on tärkeää tarpeeksi pitkä ajanjakso projektin toteuttamiseen. 
Lasilinkki on lähes 40-vuotias kotimainen kolmannen polven perheyritys. Lasin lukuisat käyttömahdollisuudet muotoutuvat yrityksen käsissä räätälöidyiksi lasitusratkaisuiksi niin yrityksille kuin yksityisille asiakkaille. Yrittäjä Essi Sundman tavoittelee yrityksensä kansainvälistymistä, mutta aikoo valloittaa ensin Suomen Essis by Lasilinkki -sisustuslasibrändillä. 

Suomalaista designia käsityönä ja korona-ajan innovaatioita

Intohimoisesti lasiin suhtautuvien lasimestareiden ja suomalaisten suunnittelijoiden tiimi tuottaa Lasilinkin ainutlaatuisia kierrätys- ja sulatuslasituotteita. Korona-ajan innovaationa sisustuslasin ohelle tuotteistettiin muovisia ja lasisia suojatuotteita. Katseen kohdistuessa kansainvälisille markkinoille, Lasilinkki näkee vahvuuksikseen pitkän toimintahistorian takaaman luotettavuuden ja vastuullisuuden sekä suomalaisen designin.

Lasilinkin yrittäjä Essi Sundman
Lasilinkin yrittäjä Essi Sundman

Hyvä pohjatyö yrityksen kehittämisavustuksella

Essi Sundman kertoo yrityksen kehittämisavustuksen mahdollistavan hyvän pohjatyön kansainvälistymiselle. Kasvuun tähdätään kartoittamalla kansainvälisiä markkinoita ja niiltä löytyviä luotettavia yhteistyökumppaneita sekä kehittämällä omat sisäiset prosessit paremmiksi. Uudella toiminnanohjausjärjestelmällä saadaan prosessit ja tuotanto kuntoon kasvua varten.

Aiemmin Lasilinkki on hyödyntänyt ELY-keskuksen tukemia yritysten kehittämispalveluja ja tulevaisuudessa harkitsee Tempo-rahoituksen hakemista. Nykyiseen hankkeeseen Lasilinkki hyödynsi yrityksen kehittämisavustusta, joka tarjoaa hankkeelle hyvän tuen ja tarpeeksi pitkän ajanjakson projektin toteuttamiseen. Tällaisilla projekteilla on uhkana jäädä yrityksen kiireellisen perusarjen jalkoihin, jolloin ELY:n tuesta on hyötyä.
”Kehittämisavustusta päädyttiin hakemaan suosittelujen kautta. Pienyritykset tarvitsevat paljon tukea ja apua kokeneemmilta ja resurssit ovat itsellä rajalliset” perustelee Sundman.

Dubai Expo 2020 maailmannäyttelystä näkyvyyttä brändille

Lasilinkki toteutti Dubain maailmannäyttelyyn Suomen LUMI-paviljonkiin lasiovia käsityönä. Kansainvälistymisellä tähdätään liiketoiminnan kasvattamiseen ja kilpailukyvyn parantamiseen, maailmannäyttelystä haetaan erityisesti näkyvyyttä brändille. Kansainvälistymistä tavoitellaan viiden vuoden sisällä ja kohdemaiksi on suunniteltu logistisesti lähellä olevia Ruotsia ja Saksaa, joiden suhteellisen helposti lähestyttävillä markkina-alueilla tuotteiden menestystä lähdetään testaamaan.


Lasilinkin tärkeimmät syyt hakea kasvua kansainvälisiltä markkinoilta:

  • Liiketoiminnan kasvattaminen
  • Kilpailukyvyn parantuminen
  • Työpaikkojen säilyminen
  • Oman brändin ja tuotteiden kehittäminen