- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
- Tjänster, finansiering och understöd i coronasituationen
Nyheter
Regional information
Käsikirja: Asiakasmuutos on vaikuttavuutta TE-palveluissa on valmistunut (Keski-Suomi)
Keski-Suomen ELY-keskuksen Marke-palvelumarkkinoiden kehittäminen-hankkeessa (ESR, 2018-2021) käynnistyi viime syksynä kehittämisprosessi, jossa pohdittiin TE-palveluiden tavoitteita, asiakkaassa tapahtuvaa muutosta sekä mahdollisuutta hyödyntää asiakasmuutosta tulosmittarina TE-palveluhankinnoissa. Työskentelyn tuloksena syntyi käsikirja
TE-palveluita on hallinnossamme hankittu jo pitkään tulosperusteisesti, jolloin palveluntuottaja saa palkkion asiakkaan siirtymisestä joko työmarkkinoille tai koulutukseen. Työllistyminen on TE-palveluiden lopullinen päämäärä, mutta asiakas ei aina etene suoraviivaisesti kohti työtä tai koulutusta. Asiakkaan työllistymispolku voi sisältää useampia vaiheita, joissa osaaminen ja taidot sekä usein myös motivaatio ja toiveikkuus vahvistuvat. Asiakkaassa tapahtuu TE-palvelun aikana erilaisia muutoksia, joiden myötä työllistymisedellytykset vahvistuvat ja hän on lähempänä työmarkkinoita. Miten tätä etenemistä työllistymisen polulla voi mitata ja tehdä näkyväksi?
Marke-palvelumarkkinoiden kehittäminen-hankkeessa (ESR, 2018-2021) käynnistyi viime syksynä kehittämisprosessi, jossa pohdittiin TE-palveluiden tavoitteita, asiakkaassa tapahtuvaa muutosta sekä mahdollisuutta hyödyntää asiakasmuutosta tulosmittarina TE-palveluhankinnoissa. Työskentelyn tuloksena syntyi käsikirja, joka avaa vaikuttavuuden mittaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriataustan, esittelee erilaisia mittareita asiakasmuutoksen mittaamiseen TE-palveluissa sekä esimerkkejä jo toteutetuista kokeiluista TE-palveluhankinnoissa. Lisäksi käsikirjasta löytyy asiakasmuutoksen perustuva tulospalkkiomalli laskukaavoineen.
Esimerkkejä asiakkaassa tapahtuvasta muutoksesta ovat sosiaalinen kuntoutuminen, toiminta- tai työkyvyn paraneminen tai osaamisen vahvistuminen. Keskeistä on asiakkaan näkökulma: miten TE-palveluiden asiakas kokee oman tilanteensa ja arvioi sitä. Muutokset voivat tapahtua esimerkiksi tiedon, toiminnan tai kokemuksen tasolla. Muutoksen todentamiseen tarvitaan arviointia, jonka lähtökohtana ovat selkeät tavoitteet ja tavoitteen saavuttamisen todentaminen eli mittava tulos.
Käsikirja on ensimmäinen askel asiakasmuutoksen käytöstä tulosmittarina ja sitä päivitetään tiedon ja kokemuksen lisääntyessä. Kehittämistyö jatkuu Keski-Suomen ELY-keskuksessa kokeilujen kautta. Mittareita pilotoidaan valmennuspalveluissa ja työvoimakoulutuksissa sekä testataan käsikirjassa esiteltyä tulospalkkiomallia tulevassa valmennuspalveluhankinnassa. Kokeilujen tukena on huhtikuussa käynnistyvä ESR-rahoitteinen Laava-hanke.
Asiakasmuutos käsikirja TE-hankintoihin (pdf)
Lisätietoja Outi Teittinen, p. 0295 024 070
- Publiceringsdatum
- 2021-03-23