- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Uutiset 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2013
Frågetjänsten Harava färdig – uppmuntrar invånare att engagera sig i sin livmiljö
Hur kan invånarnas åsikter om utvecklingen av parkerna i närområdet enkelt förmedlas till planerarna? Hur kan kommunen informeras om platser som är farliga ur trafiksynpunkt och som medborgarna observerar? Den nya Harava-tjänsten är en kartbaserad kanal för idéer och kommentarer, som gör det enklare att ta hänsyn till invånarnas åsikter när närmiljön utvecklas.
Enkätundersökningar kan genomföras av till exempel kommuner, landskapsförbund, närings-, trafik- och miljöcentraler, företag, föreningar och universitet. De som svarar anger sin åsikt direkt på en elektronisk karta, vilket gör det smidigare både att lämna respons och att hantera den. Utöver enkäter möjliggör Harava professionell inventering samt upprätthållande av delen med frågor och svar.
Harava ingår i miljöministeriets projekt där man tar fram elektroniska ärende- och informationstjänster för boendet och den byggda miljön. Tjänsterna gör det enklare att bland annat ansöka om olika tillstånd och stöd samt att samla in och analysera information.
Läs mera:
- Frågetjänsten Harava färdig – uppmuntrar invånare att engagera sig i sin livmiljö (Miljöministeriet, Finlands miljöcentral och Dimenteg Oy)
- Harava (eharava.fi)
- Publiceringsdatum
- 2013-06-17