Paree maaseutu

Eteläpohjalaisten Leader-ryhmien ja ELY-keskuksen yhteinen maaseutuviestintä

Meillä elää edelleen vahvana tiettyjen alojen käsityötaito. Tällä taidolla valmistetaan niin koti- kuin julkitilakohteisiin laadukkaita sisustuselementtejä aina ryijyistä sohviin. Se on jotakin todella uniikkia, jota ei kuitenkaan aina tunnisteta tai osata arvostaa.

-Meillä oli halu yhdessä nostaa osaamistamme ja tuotteitamme esille, joten haimme hankerahoitusta yhteisponnistukselle, jossa kärkenä on ollut kertoa suunnittelijoille, että olemme olemassa ja mitä kaikkea meidän kautta voi saada projekteihin, kertoo Hanna-Maria Kortesoja Annalasta. Yritys on ainoa suomalainen verhoilukankaita valmistava yritys.

-Nyt kun vuoden päivät ollaan kohta tehty yhdessä markkinointihommia, voin sanoa että tuloksilla mitattuna tämä on historiamme aikana varmaankin paras yhteistyöhanke, Mikko Rotola-Pukkila paneelituotteita valmistavasta Laatupaneelista kertoo. Laatupaneelin rimatuotteet ovat saaneet projektin aikana kaivattua näkyvyyttä suunnittelijakentällä.

-Suunnittelijat osaavat nyt kysyä meiltä tuotteita ja olemme saaneet aivan oikeasti näkyvyyttä.

Miten kaikki on oikein edennyt?

Hankkeessa on mukana viisi yritystä. Neljä Etelä-Pohjanmaalta. Annalan ja Laatupaneelin lisäksi mukana on ollut Maiseri mittatilauskalusteidensa kanssa ja kotimaisten sohvien kanssa SoftKaluste. Satakunnasta mukana on ollut Suomen Käsityön Ystävät, joiden päätuote on ryijy, kertoo hankkeen hallinnoijan edustaja ja hankkeen idean isä Matti Sepponen LC Logistic Centeristä.

Aula 5

Hankkeen nimet ovat monesti kovin pitkiä. Niin oli myös tässä hankkeessa, joten jo alkumetreillä projekti sai markkinointinimekseen Aula 5 ja ulkoisen toimijan tekemän brändi-ilmeen. Sen jälkeen pakettia lähti pyörittämään viestinnän ammattilainen ja sisustusarkkitehti Miia Lenkkeri-Tamminen, joka on osannut puhua markkinointiviesteissään ja suunnittelijatapaamisissa oikeaa kieltä suunnittelijoiden kanssa.

-Suunnittelijat ovat olleet oikeasti ihmeissään, saako kotimaasta oikeasti tällaisia tuotteita ja vielä nopealla toimitusajalla. Kun kalustetoimitukset muualta maailmasta voivat ottaa kolmekin kuukautta, kotimaasta sohvan saa neljässä viikossa. Maailman sekava tilanne pandemian ja sodan vuoksi on ollut omiaan myös venyttämään kansainvälisiä toimituksia, mutta Aula 5:n yritysten toimitusajat ovat edelleen yhtä nopeita. Se on todellinen kilpailuvaltti, kertoo Miia Lenkkeri-Tamminen.

-Sekin on meille kilpailuetu että nopealla toimitusajalla voimme toimittaa myös uniikkeja projektiin räätälöityjä tuotteita, kertoo Jani Yli-Karjanmaa SoftKalusteelta.

-Aula 5 lähettää kuukausittain suunnittelijoille uutiskirjeen, ja se näkyvyys on ollut tärkeää. Voi olla ettei suunnittelija kohtaisi muuten kuukausittain uniikkeja tuotteitamme missään, kertoo Maija Tuumi Suomen Käsityön Ystäviltä.

Aula 5:n ansiosta yritykset ovat olleet mukana muun muassa Asuntomessuilla ja Habitaressa. Ilman yhteistä projektia ei tällaista näkyvyyttä olisi saatu. Yksi hankkeen tärkeimmistä opeista on ollut, että yhdessä tekemällä saa paljon enemmän näkyvyyttä aikaan kuin jos jokainen markkinoisi vain omia tuotteitaan.

-Tuotteemme kun lyödään yhteen, olemme paljon mielenkiintoisempi kokonaisuus kuin olisimme yrityksinä yksin, toteaa Maiserin toimitusjohtaja Sami Isohella. Heille on ollut tärkeää että koronan hiljentämän tapahtumateollisuuden tauon aikana hankkeen kautta saatiin näkyvyyttä mittatilauskalustamiselle.

Mitä seuraavaksi?

Leader Suupohjan, Leader Liiverin, Leader Aisaparin ja Leader Karhuseudun rahoittama Kasvua julkisten tilojen sisustamisesta-hanke päättyy vuoden 2022 lopussa. Haaveissa on, että yhteistyötä voidaan jatkaa jollakin tavalla myös sen jälkeen. Jo nyt osa yrityksistä on yhteistyössä Aula 5 showroomilla Helsingin Runeberginkadulla; www.aula5.fi

 

Aula 5-konseptiin on kuulunut suunnittelijoiden tapaaminen alueellisissa tapaamisissa. Kuva keväältä 2022 Etelä-Pohjanmaan alueen suunnittelijatapaamisesta.

ely-updated 22.11.2022