Navigointivalikko
chatbot

Hakeminen ja hakemuksen käsittely - ingressi

Hakeminen ja hakemuksen käsittely

Kuka voi hakea palkkaturvaa?

Palkkaturvaa voi hakea:

  • työntekijä
  • työntekijäjärjestö, jolle työntekijä on siirtänyt saatavansa perittäväksi
  • konkurssipesä, jos työnantaja on konkurssissa.

Palkkaturvan hakeminen sähköisesti

Voit hakea palkkaturvaa sähköisen asioinnin kautta. Palvelu on tarkoitettu yksityishenkilöille ja ammattiyhdistyksille. Palvelun käyttäminen vaatii vahvan tunnistautumisen (esimerkiksi pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen). Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti sähköistä asiointia.

Palkkaturvan hakeminen lomakkeella

Palkkaturvaa voi hakea myös lomakkeella, jonka saa tältä sivulta (kts. Oikopolut), suomi.fi-verkkopalvelusta tai työ- ja elinkeinotoimistosta. Saatavien selvittämiseksi palkkaturvahakemukseen on hyvä liittää jäljennökset mahdollisesta kirjallisesta työsopimuksesta, työtodistuksesta ja palkkakuitista.

Hakemuksen käsittely

Palkkaturvahakemuksen käsittelee ja päätöksen asiassa tekee Uudenmaan ELY-keskus. Hakemusten käsittelyaika vaihtelee tapauskohtaisesti. Käsittelyaikaan vaikuttaa mm. tiedoksiantomenettelyyn kuluva aika.

Palkkaturva-asian käsittely etenee nopeimmin, kun

  • täytät hakemuksen huolellisesti ja vastaat kaikkiin hakemuslomakkeen kysymyksiin sekä muistat allekirjoittaa hakemuksen
  • liität hakemukseesi kaikki tarvittavat asiakirjat: työsopimus, palkkalaskelmat, työvuorolistat, työsuhteen päättymisilmoitus, tiliotteet
  • vastaat mahdollisiin lisäselvityspyyntöihin tarkasti ja nopeasti
  • pidät yhteystietosi aina ajan tasalla ja ilmoitat muutoksista heti ELY-keskukseen. Ilmoita myös, mikäli työnantajasi maksaa saatavia sen jälkeen, kun olet jättänyt palkkaturvahakemuksen ELY-keskukseen.

ELY-keskus lähettää palkkaturvahakemuksen tiedoksi työnantajalle ja pyytää tältä lausuntoa palkkaturvahakemuksesta. Samanaikaisesti selvitetään myös työnantajan maksukyvyttömyyttä Suomen Asiakastieto Oy:n luottotietokannasta, ulosottoviranomaisilta ja veroviranomaisilta.

Asiointi palkkaturva-asiassa

Suosittelemme hakemaan palkkaturvaa ensisijaisesti sähköisen asioinnin kautta.

Palkkaturvahakemuksen ja muun palkkaturva-asiaa koskevan asiakirjan voi toimittaa Uudenmaan ELY-keskukseen postitse tai lähettää turvapostipalvelun kautta valitsemalla vastaanottajaksi Uudenmaan ELY-keskus / palkkaturva (palvelu vaatii rekisteröitymisen).

Postiosoite
Uudenmaan ELY-keskus / Palkkaturva
PL 54, 00521 Helsinki

Palkkaturvahakemuksen voi myös jättää mihin tahansa ELY-keskukseen tai TE-toimistoon, joista se toimitetaan edelleen Uudenmaan ELY-keskukseen.

Ulkomailla tehtyä työtä koskeva palkkaturvahakemus voidaan ulkomailla jättää myös Suomen edustustoihin.

Palkkaturvan asiakaspalvelu antaa yleisneuvontaa palkkaturvan hakemisesta ja palkkaturva-asioiden käsittelystä. Palkkaturvan asiakaspalvelu vastaa myös viranomaisten ja muiden yhteistyötahojen tiedusteluihin ja yhteydenottoihin.

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Puhelinpalvelu
0295 020 020 arkisin klo 12 - 15
(pvm/mpm)

Sähköposti
[email protected]

Turvapostipalvelu (vaatii rekisteröitymisen)


Alueellista tietoa


Päivitetty: 05.09.2024