Navigointivalikko
Tiedotteet 2019

Asiakkaat tyytyväisiä ELY-keskusten palveluihin, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen asiakastyytyväisyys parani edellisvuodesta (Pohjalaismaakunnat)

Maakuntauudistuksen valmistelu sävytti vuoden 2018 toimintaa, mutta palvelujen ja osaamisen kehittämiseen panostettiin ELY-keskuksissa edelleen. Valtakunnallisen palvelutyytyväisyyskyselyn tulosten mukaan palveluiden ja asiakastyön laatu on onnistuttu pitämään erinomaisena muutosvalmistelun aiheuttamasta kuormituksesta huolimatta. Kokonaistyytyväisyys Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen palveluihin oli 4,31, sen ollessa edellisvuonna 4,18. Koko maassa vastaavat luvut olivat 4,16 ja 4,11.

Palvelutyytyväisyyskysely tehdään ELY-keskusten ja ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskuksen (KEHA-keskus) palveluista vuosittain. Palvelutyytyväisyyskysely tehdään kaikkien 15 ELY-keskuksen maksatus-, rahoitus-, valvonta- ja lupapalveluista, yritysten kehittämispalveluista sekä KEHA-keskuksen maksatuspalveluista. Vastaajia oli koko maassa 4821, josta maksatuspalvelujen osuus oli 58 %. Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksessa vastaajia oli 159 ja vastaajia oli varsin tasaisesti maksatuspalveluihin (58), rahoituspalveluihin (45) ja valvontapalveluihin (56). Yritysten kehittämispalvelujen analyysi- ja konsultointipalveluissa vastaajia oli selkeästi vähemmän 10. Lupapalvelujen vastaajia ei Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksessa ollut.  Kyselyn asteikko on 1-5.

Palautteen mukaan kokonaistyytyväisyys on jatkanut paranemistaan ja tehdyt panostukset asiakaspalveluun sekä henkilöstön vahva ammattitaito näkyvät palveluissa. Palvelutyytyväisyys on parantunut lähes kaikissa palveluissa edellisvuodesta.

Taulukossa vuoden 2017 ja 2018 tuloksia

Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat palvelun ystävällisyyteen (4,66), palvelun asiantuntemukseen (4,49) ja annettuun neuvontaan (4,43). Kehitettävää on edelleen asian käsittelynopeudessa etenkin maksatuspalveluissa (3,45) ja rahoituspalveluissa (3,84). Näiden palvelujen osalta prosesseja on kehitettävä edelleen ja on kiinnitettävä huomiota sähköisten järjestelmien toimivuuteen ja opastamiseen.

Lisätietoja:

  • Mika Soininen
    Ylijohtaja
    Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
    Puh. 0295 027 403

 

  • Leena Ahonen-Lätti
    Kehittämispäällikkö
    Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
    Puh. 0295 027 544

 

 

 

 


Alueellista tietoa