- Liikenne
- ELY-keskusten liikenteen tehtävät
- Julkinen henkilöliikenne
- Joukkoliikenteen hankinnat
- Markkinaehtoinen liikenne
- Palvelutaso
- Pysäkkiasiat
- Tiedotteet
- Tilastot ja raportit
- Valtionavustukset
- Yksinoikeudet
- Kunnossapito
- Kävely ja pyöräily
- Jalankulku- ja pyöräilyväylien kunnossapito
- Jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden parantaminen
- Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen arjessa ja matkailussa
- Liikennejärjestelmätyö
- Liikenneturvallisuus
- Liikenteen asiakaspalvelu
- Luvat ja lausunnot
- Erikoiskuljetukset
- Ajankohtaista
- Erikoiskuljetusapuri
- Erikoiskuljetusluvan tarve
- Hakemusten käsittely
- Kuormaus ja merkintä
- Liikenteenohjaus
- Lupamaksut ja lupien voimassaoloajat
- Tilastot, julkaisut ja linkkejä
- Etuajo-oikeudet lautoille
- Kaapelit, johdot ja putket tiealueella
- Sijoituslupa, sähkö, tele, kaukolämpö ja maakaasu
- Ilmoitusmenettely, sähkö ja tele
- Suunnittelijan työkalupakki
- Lupa-apuri
- Kelirikkoajan poikkeuslupa maanteille
- Lausunto naapurin kuulemisesta
- Liikenteenohjaussuunnitelmat
- Liittymät
- Luvan hakeminen talvirallikilpailun yhteydessä talvirallirenkailla ajettaville siirtymäosuuksille
- Maantien suoja-alueelle rakentaminen
- Myyntitoiminta maantien varrella
- Opasteet ja mainokset
- Palvelukohdeopasteet ja mustapohjainen osoiteviitta
- Mainonta ja ilmoittelu maantien varrella
- Tilaisuuksien tilapäiset ilmoitukset maantien varrella
- Vaalimainonta maantien varrella
- Muita opastusmerkkejä
- Opasteapuri
- Tapahtuman liikennejärjestelyt
- Tien tilapäinen sulkeminen
- Työlupa tiealueella työskentelyyn
- Vesihuoltojohdot
- Maantielle jätetyn ajoneuvon siirtäminen
- Saaristoliikenne
- Teiden suunnittelu ja rakentaminen
- Tieperinnetoiminta
- Museotiet
- Fagervikintie
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tuusulanjärven rantatie
- Koiviston paikallistie
- Museosillat
- Tienpidon pitkä historia
- Auta Mobiliaa täydentämään kokoelmaa
- Yhteyshenkilöt
- Väyläviraston edeltäjät
- Usein kysyttyä
- Vahingonkorvaukset
- Yksityistieavustukset
Palvelutasosuunnittelu
Palvelutasosuunnittelu edeltää liikenteen hankintaa. Sen avulla muodostetaan näkemys siitä, kuinka paljon ja minkä tasoista joukkoliikennettä kullekin yhteysvälille on perusteltua järjestää ja millaiseksi palveluja pyritään kehittämään. Suunnittelun aikana selvitetään alueen nykyinen vuorotarjonta ja matkustajamäärät, kuullaan kuntien näkemyksiä palvelutasotarpeesta ja rahoituksesta sekä määritetään uusi tavoitteellinen joukkoliikenteen palvelutaso. Liikenteelle täytyy aina löytyä riittävästi kysyntää ja matkustuspotentiaalia. Tavoitteisto määritellään yhteysväli- tai reittikohtaisesti. Kun liikenteen hankinta lähestyy, rahoittajien kanssa suunnitellaan hankittavan kohteen yksityiskohdat. Liikenteen hankinnalle täytyy aina löytyä rahoitus.
Palvelutasosuunnitelma antaa suuntaviivoja tulevalle hankinnalle, mutta se ei ole sitova kuvaus esimerkiksi hankittavasta minimipalvelutasosta. Joukkoliikenneviranomaisten tehtävänä on suunnitella palvelut seudullisina tai alueellisina kokonaisuuksina ja tavoiteltava kaikkien henkilökuljetusten yhteensovittamista.
Alueellista tietoa
Palvelutaso - Varsinais-Suomi ja Satakunta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on määritellyt alueensa joukkoliikenteen tavoitteellisen palvelutason vuosille 2021-2025. Määrittely on tehty erikseen kummastakin maakunnasta - Varsinais-Suomesta ja Satakunnasta.
Palvelutasomäärittelyn avulla muodostetaan näkemys siitä kuinka paljon ja minkä tasoista joukkoliikennettä kullekin yhteysvälille järjestetään. Määrittelyssä on huomioitu keskeisiä tekijöitä asutuksesta, pendelöinnistä, koululaisten ja opiskelijoiden liikkumisesta, alueen olennaisista työ- ja asiointipaikoista, joukkoliikenteen käytöstä jne. Kunkin liikenteen hankintakohteen suunnittelu käynnistyy palvelutasomäärittelyn tietojen pohjalta.
Palvelutasomäärittely ei ole nykyisen lainsäädännön mukaan enää lakisääteinen velvollisuus. Määrittely on kuitenkin tehty, koska se ohjaa Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja kuntien joukkoliikennehankintoja sekä muuta joukkoliikenteen kehittämistä. Määritelty palvelutaso ei luo millekään taholle subjektiivista oikeutta sen mukaisten joukkoliikennepalveluiden saamiseen.
- Muokkauspäivä
- 7.2.2025
Päivitetty: 07.02.2025