Uutiset

Alueellista tietoa

Uutiset 2022

Puheentunnistuksen pilotointi käynnistyy ELY-keskusten puhelunvälityspalvelussa

ELY-keskusten puhelinvälityspalvelussa on otettu käyttöön puhebotti vuoden 2022 alusta lähtien. Puhebotti automatisoi osan rutiininomaisesta puhelunvälityksestä puhebottiteknologian avulla.

Kun asiakas soittaa ELY-keskusten vaihteeseen, puhebotti kuuntelee asiakkaan kysymyksen, poimii sieltä oikeat asiasanat ja ohjaa tämän perusteella yhteydenoton tarvittaessa joko Liikenteen tai Ympäristöasioiden asiakaspalveluun. Jos asia koskee muita ELY-keskusten tehtäviä, puhelu ohjautuu normaaliin tapaan vaihteeseen. Puhebotti on käytössä suomenkielisissä yhteydenotoissa.

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin tarjoaman välityspalvelun puhebotti on toteutettu Elisan puheentunnistusteknologialla.

Puhebotti on Valtorin puhelunvälityspalvelun automatisoinnin kokeilu, jonka tavoite on sujuvoittaa ja nopeuttaa palvelua asiakkaan ottaessa yhteyttä ELY-keskuksille kuuluvista tehtävistä.

Päivitys 12.1.2021: Botti tauolla

Vuodenvaihteen jälkeen saatujen kokemusten perusteella bottia koulutetaan edelleen, ja se on toistaiseksi poissa käytöstä. ELY-keskusten vaihteeseen tulevat puhelut ohjautuvat suoraan vaihteeseen.