Navigointivalikko
Yrityksen kehittäminen - Asiantuntijapalvelut - ingressi

Asiantuntijapalvelut

Asiantuntijapalvelujen tavoitteena on edistää pk-yritysten kasvua ja laajentamista niin kotimaisilla kuin kansainvälisilläkin markkinoilla. Ulkopuolisen asiantuntijan johdolla toteutettavien yritysten kehittämispalveluiden periaatteena on, että yritys saa tarvitsemaansa ohjausta ja tukea toimintansa eri vaiheissa.


Alueellista tietoa


TIETOA ALUEELTA

Asiantuntijapalvelut - Pirkanmaa

Länsilinjat rakentaa DIGITAALISIA kehitysaskelmia

Miten digitalisaatiota pk-yrityksessä voitaisiin kehittää niin, että siitä olisi oikeasti hyötyä? Mikä on realistista ja mahdollista? Länsilinjat Oy:ssä pohdinta oli kiivaimmillaan, kun toimitusjohtaja Terhi Penttilälle vinkattiin ELY-keskuksen yritysten kehittämispalveluista.
– Jos joku nyt miettii, olisiko kehittämispalveluista apua omalle yritykselle, kehotan ottamaan selvää. Kannattaa!


Länsilinjojen palveluksessa on 200 työntekijää. Heistä noin 170 on kuljettajia, 12 korjaamopuolella. – Teemme korjaamotöistä kaikki ne, jotka on mielekästä tehdä itse. Toisaalta linja-autoihin erikoistuneita korjaamojakaan ei ole kovin monta, sanoo toimitusjohtaja Terhi Penttilä. Taustalla työssään Tapio Heikkonen.


Liikennöintipalveluja tuottava Länsilinjat pääsi alkukartoituksen jälkeen yhden päivän kestäneeseen analyysiin, joka antoi kokonaiskuvan liiketoiminnan nykytilasta, kehittämissuunnitelman sekä ohjausta suunnitelman toteuttamiseksi.

Länsilinjoille analyysi tehtiin jo jokin aika sitten, ja Terhi Penttilä toteaa, että se oli "syväluotaus tilanteestamme sellaisessa paketissa, että saimme siitä paljon irti".

– Luin raportin vastikään, ja huomasin, että olemme monet asiat siitä omaksuneet ihan arkipäiväämme.  Itse emme niin syvälle olisi analyysissä päässeet, oma näkemyksemme ei olisi riittänyt. Analyysi auttoi juuri niin kuin toivoimmekin ja oli juuri sitä mitä siinä kohtaa tarvittiin.

Pienet muutokset läpi organisaation

Ensisijaisesti Länsilinjat haki apua digitalisaatioon, yrityksen IT-järjestelmien kehittämiseen. Peruskysymys oli, miten yritys saisi siitä eniten hyötyä.

– Olemme pk-yritys, kaikille aloille ei riitä asiantuntemusta omasta takaa. Kun syvempää tietämystä tarvitaan – tässä tapauksessa digitalisaatiosta – sitä on haettava muualta. Meille kehittäminen ei ole temppuja, vaan hyöty tulee siitä, että osaaminen ja uusi asia jalkautetaan arkeen jokaiselle.  Pienet muutokset läpi koko organisaation, se on kehittämisajatuksemme.

Tilanneanalyysin sanoma muhi puolisen vuotta. Sinä aikana länsilinjalaiset työstivät sitä, miten kehittämistoimet näkyvät työssä konkreettisina hyötyinä. Kun toimeen taas tartuttiin, yrityksen kehittämispalveluista valittiin työkaluksi tuottavuuden ja talouden konsultointi.

– Meiltä ehkä puuttuu vähän rohkeutta. Olemme epävarmoja, mikä on oikea tapa saavuttaa se, mitä tavoittelemme.  Asia on meille kaikille uusi. Tarvitaan kehittämispäiviä, että pääsemme eteenpäin.  Meiltä kehityshankkeeseen on vihkiytynyt kolme ihmistä, ja odotuksemme ovat kyllä… selkeät ja kovat.

Tavoitteena entistä parempi toiminnan laatu

Länsilinjoilla digitaalisen kehittämisen kärkiä on nyt kaksi. Toinen on tietotekniikan hyödyntäminen henkilöstöhallinnossa.  

– Tavoitteena on henkilöstöön liittyvien tietojen järjestelmä, josta saatavaa tietoa voidaan käyttää henkilöstön kehittämisen apuna. Nyt tiedot ovat hajallaan. Toivomme, että uudessa järjestelmässä tietoja yhdistelemällä voidaan saada selville todellisia osaamisen kehittämisen paikkoja. Hienoa olisi pystyä arvioimaan, mitä konkreettista koulutusta itse kukin tarvitsee ja mistä koulutuksesta meidän ihmiset hyötyisivät eniten.

Toinen tavoite on kehittää tietotekniikan hyödyntämistä linja-autonkuljettajan työssä.

– Haluamme sähköistää linja-auton kuljettajan apuvälineitä. Esimerkiksi työohjeet ovat nyt paperilla, mutta sähköisinä ne olisivat aina saatavilla ja aina ajan tasalla. Tämä on meille iso asia. Ensi syksynä esimerkiksi hinnoittelu muuttuu Tampereen seudulla vyöhykepohjaiseksi. Se on iso haaste kuljettajille, ja järjestelmän hyöty voi näkyä aika nopeasti konkreettisestikin. Saatammekin jo syksyllä joillakin linjoilla kokeilla uutta kuljettajan sähköistä järjestelmää.

Terhi Penttilä arvioi, että kun kehittämisajatukset toteutuvat toivotusti – tai vieläpä paremmin – yrityksen toimitusvarmuus eli laatu paranee.

– Se on tärkeää asiakkaiden kannalta ja meille taloudellisestikin. Jatkossa valtaosa liikevaihdostamme tulee julkisten hankintojen kilpailutusten kautta. Sopimuksissa on paitsi määritelty toiminnan laatu, myös sanktioitu laatupoikkeamat ja muut virheet sakkomaksuin.

Saattaen eteenpäin…

Länsilinjat on paljon tekemisissä ELY-keskusten kanssa sekä yrityksen kehittämiseen liittyvissä että liikennelupa-asioissakin. Yhteistyö on Penttilän mukaan ollut joustavaa. Myös TE-toimistosta yritys on Penttilän mielestä saanut loistavaa palvelua rekrytointi- ja rekrytointikoulutustarpeissaan.

– ELY-keskuksen ja TE-toimiston yhdessä tuottamista yritysten kehittämispalveluista jäi erityisesti mieleen, miten meitä autettiin kädestä pitäen. Se oli saattamista, ystävällistä auttamista ja ohjeistusta eteenpäin.  Vaikeinta oli konsultin valitseminen ELY-keskuksen kilpailuttamista vaihtoehdoista. Miten ihmeessä voimme tietää, kuka voi auttaa juuri meitä? Konsultteihin tutustuminen nettisivujen kautta ei oikein riitä. Me tapasimme muutaman, ja lopulta sopiva löytyi, Rovaniemeltä.

Terhi Penttilä ehdottaakin, että konsulttilistaan liitettäisiin kehittämispalveluita käyttäneiden yritysten kokemuksia konsulteista tai referenssejä, jotta konsulttia käyttäneeseen yritykseen voisi olla yhteydessä.

… ja kasvuun

 Länsilinjojen liiketoiminta on jatkuvassa muutoksessa, mutta joukkoliikennepalvelujen toimialamurros tuo myös mahdollisuuksia kasvuun.

– Muutosten vuoksi liiketoimintamme kaupunkiseudulla kapea-alaistui, mutta saimme sysäyksen kasvuun. Olemme menestyneet sopimusliikenteen kilpailutuksissa ja saaneet isoja kohteita Tampereen seudun lisäksi Turusta. Kehittämistyö on saanut uusia merkityksiä. Uudenlainen maailma odottaa, paikalleen ei voi jäädä. Mutta miten löytää oikeita ratkaisuja kehittämiseen, mihin varautua? Analyysin ansiosta pystyimme kuitenkin valitsemaan kehityskohteet, joiden hallitsemisesta on hyötyä toimintaympäristömme muutoksen suunnasta riippumatta.


Länsilinjojen toimitusjohtaja Terhi Penttilä on tyytyväinen, että yritys lähti ja pääsi mukaan ELY-keskuksen yritysten kehittämispalveluihin.  

Katso video:

Terhi Penttilä kertoo Länsilinjojen kehitysaskelista (Youtube)

 

www.lansilinjat.fi

 

Teksti: Annikaisa Knuutila
Kuvat: Mika Kanerva
Hybridiviestintä Effet Oy