- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
- Palvelut, rahoitukset ja avustukset koronatilanteessa
Uutiset
Alueellista tietoa
Käsikirja: Asiakasmuutos on vaikuttavuutta TE-palveluissa on valmistunut (Keski-Suomi)
Keski-Suomen ELY-keskuksen Marke-palvelumarkkinoiden kehittäminen-hankkeessa (ESR, 2018-2021) käynnistyi viime syksynä kehittämisprosessi, jossa pohdittiin TE-palveluiden tavoitteita, asiakkaassa tapahtuvaa muutosta sekä mahdollisuutta hyödyntää asiakasmuutosta tulosmittarina TE-palveluhankinnoissa. Työskentelyn tuloksena syntyi käsikirja
TE-palveluita on hallinnossamme hankittu jo pitkään tulosperusteisesti, jolloin palveluntuottaja saa palkkion asiakkaan siirtymisestä joko työmarkkinoille tai koulutukseen. Työllistyminen on TE-palveluiden lopullinen päämäärä, mutta asiakas ei aina etene suoraviivaisesti kohti työtä tai koulutusta. Asiakkaan työllistymispolku voi sisältää useampia vaiheita, joissa osaaminen ja taidot sekä usein myös motivaatio ja toiveikkuus vahvistuvat. Asiakkaassa tapahtuu TE-palvelun aikana erilaisia muutoksia, joiden myötä työllistymisedellytykset vahvistuvat ja hän on lähempänä työmarkkinoita. Miten tätä etenemistä työllistymisen polulla voi mitata ja tehdä näkyväksi?
Marke-palvelumarkkinoiden kehittäminen-hankkeessa (ESR, 2018-2021) käynnistyi viime syksynä kehittämisprosessi, jossa pohdittiin TE-palveluiden tavoitteita, asiakkaassa tapahtuvaa muutosta sekä mahdollisuutta hyödyntää asiakasmuutosta tulosmittarina TE-palveluhankinnoissa. Työskentelyn tuloksena syntyi käsikirja, joka avaa vaikuttavuuden mittaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriataustan, esittelee erilaisia mittareita asiakasmuutoksen mittaamiseen TE-palveluissa sekä esimerkkejä jo toteutetuista kokeiluista TE-palveluhankinnoissa. Lisäksi käsikirjasta löytyy asiakasmuutoksen perustuva tulospalkkiomalli laskukaavoineen.
Esimerkkejä asiakkaassa tapahtuvasta muutoksesta ovat sosiaalinen kuntoutuminen, toiminta- tai työkyvyn paraneminen tai osaamisen vahvistuminen. Keskeistä on asiakkaan näkökulma: miten TE-palveluiden asiakas kokee oman tilanteensa ja arvioi sitä. Muutokset voivat tapahtua esimerkiksi tiedon, toiminnan tai kokemuksen tasolla. Muutoksen todentamiseen tarvitaan arviointia, jonka lähtökohtana ovat selkeät tavoitteet ja tavoitteen saavuttamisen todentaminen eli mittava tulos.
Käsikirja on ensimmäinen askel asiakasmuutoksen käytöstä tulosmittarina ja sitä päivitetään tiedon ja kokemuksen lisääntyessä. Kehittämistyö jatkuu Keski-Suomen ELY-keskuksessa kokeilujen kautta. Mittareita pilotoidaan valmennuspalveluissa ja työvoimakoulutuksissa sekä testataan käsikirjassa esiteltyä tulospalkkiomallia tulevassa valmennuspalveluhankinnassa. Kokeilujen tukena on huhtikuussa käynnistyvä ESR-rahoitteinen Laava-hanke.
Asiakasmuutos käsikirja TE-hankintoihin (pdf)
Lisätietoja Outi Teittinen, p. 0295 024 070
- Julkaisupäivä
- 23.3.2021