- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Alueellista tietoa
Hailuodon lauttaliikenne sujuu toistaiseksi normaalisti, mutta poikkeustilanteen liikennejärjestelyt ovat valmiit
Hailuodon lauttaliikenne sujuu toistaiseksi normaalisti ja lautta liikennöi tavanomaisen talviliikenteen tapaan kiintojäiden ympäröimässä jäärännissä. Lauttaliikenne saattaa keskeytyä jääolosuhteiden muuttuessa oleellisesti, mutta tilanteeseen on varauduttu ennakolta. Varareittisuunnitelma on valmistunut ja se voidaan ottaa käyttöön nopeasti jääolosuhteiden muuttuessa.
Jääolosuhteiden ennustaminen on vaikeaa, mutta mahdolliseen poikkeustilanteeseen on varauduttu ennakolta. ELY-keskus on yhteistyössä Väyläviraston, Hailuodon kiinteä yhteys -hankkeen ja Suomen Lauttaliikenne Oy:n kanssa rakentanut varalauttapaikan idänpuoleisen työpenkereen päähän ja valmistellut varareittisuunnitelman.
Hailuodon lauttaväylällä veden syvyys on – 5,5 metriä. Varalauttapaikan edustalla veden syvyys on ainoastaan – 4 metriä. Tämän vuoksi poikkeusjärjestelyjen aikana liikennöidään varalautta Merguksella, jonka syväys on muita lauttoja pienempi ja kantavuus on 62 tonnia. Näin ollen raskaita kokonaispainoltaan 76 tonnin kuljetuksia ei voida kuljettaa lautalla poikkeusjärjestelyjen aikana. Puukuljetuksia ja muita raskaita kuljetuksia tulisi hoitaa mahdollisimman paljon ennakolta nyt, kun lauttaliikenne toimii normaalisti.
Liikenteen palvelutaso ja välityskyky tulevat laskemaan merkittävästi poikkeustilanteessa. Liikenne rajoitetaan aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteen tunteihin ja keskipäivän tunnit rauhoitetaan hankkeen rakennustöille, sillä samalla pitää turvata kiinteän yhteyden rakennustöiden häiriötön jatkuminen ja hankkeen aikataulussa pysyminen.
Rajallisen kapasiteetin vuoksi lauttaliikenteessä otetaan poikkeusjärjestelyn aikana käyttöön varausjärjestelmä lautalle. Varausjärjestelmä pystyy huomioimaan olemassa olevat etuajo-oikeusluvat ja niiden priorisoinnin. Varausjärjestelmän käytöllä tienkäyttäjä voi varmistaa mahtumisensa haluttuun lauttavuoroon. Toisaalta omaa kulkemista pitäisi siis ennakoida aiempaa enemmän. Varausjärjestelmästä ja sen käytöstä tiedotetaan erikseen, mikäli poikkeusjärjestelyihin joudutaan.
Mikäli poikkeusjärjestelyihin joudutaan turvautumaan, palvelutaso on merkittävästi normaalitilannetta heikompi. Poikkeusjärjestelyillä varmistetaan kuitenkin Hailuodon saavutettavuus ja elintärkeät yhteydet myös mahdollisessa poikkeustilanteessa.
Tilanteen seuranta
Lauttaliikenteen pysähtyminen lauttaväylällä ei ole todennäköistä lähiviikkoina. ELY-keskus seuraa tilanteen kehittymistä jatkuvasti ja tiedottaa muutoksista. ELY-keskus korostaa, että tällä hetkellä kyse on mahdolliseen poikkeustilanteeseen varautumisesta. Toistaiseksi lauttaliikenne sujuu normaalisti.
Lue lisää
- Julkaisupäivä
- 30.1.2025
Päivitetty: 30.01.2025