- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Uutiset 2013
Aiesopimus Keski-Suomen liikennejärjestelmän kehittämisestä allekirjoitettiin (Keski-Suomen ELY-keskus)
Liikenneviraston, Keski-Suomen liiton ja Keski-Suomen ELY-keskuksen edustajat allekirjoittivat Keski-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen Helsingissä 30.5.2013. Maakunnan kaikki 23 kuntaa ja Keski-Suomen kauppakamari ovat jo aiemmin allekirjoittaneet sopimuksen, joka on voimassa vuoden 2015 loppuun saakka. Aiesopimus on allekirjoittajatahojen yhteinen tahdonilmaus Keski-Suomen liikenteellisen kehittämisen peruslinjauksista ja tärkeimmistä edistettävistä liikennehankkeista.
Keski-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma koskee maakunnan sisäisiä liikennetarpeita sekä alueen asemaa osana valtakunnan liikennejärjestelmää ja kansainvälisiä yhteyksiä. Se ohjaa tarkempaa suunnittelua ja muodostaa yhteisesti sovitut linjaukset siitä, miten Keski-Suomen tarpeet ja vaatimukset tulee ottaa huomioon valtakunnallisessa liikennepolitiikassa ja liikennejärjestelmän kehittämisessä. Suunnitelmassa liikennekysymyksiä tarkastellaan kolmesta näkökulmasta: ihmisten liikkumisen, elinkeinoelämän kilpailukyvyn sekä yhteistyön ja toimintamallien kannalta.
Aiesopimuksen toimenpideohjelmassa vuosille 2013-2015 on kaikkiaan noin 40 kehittämiskokonaisuutta tai –kohdetta. Suurista liikennehankkeista keskeisin on Euroopan TEN-T –ydinverkkoon esitetyn Nelostien parantaminen välillä Jyväskylä-Oulu tärkeimpinä yksittäisinä kohteinaan moottoritie Kirri-Tikkakoski sekä tätä myöhemmin toteutettava moottoritien jatko-osuus Vaajakosken kohdalla. Kärjessä ovat myös vaiheittain toteuttamista vaativat Jyväskylä-Tampere –radan kaksiraiteistaminen sekä valtatien 9 parantaminen välillä Jyväskylä-Jämsä. Vähäliikenteisempien valta- ja kantateiden suunnitteluvalmiutta pyritään parantamaan ja niille kaavaillaan nopeammin toteutettavia ja mahdollisimman kustannustehokkaita toimenpiteitä.
Aiesopimuksessa on mukana useita joukkoliikenteen kehittämiseen tähtääviä toimenpiteitä. kuten esimerkiksi haja-asutusalueiden julkisen liikenteen turvaamiseen tähtäävä kutsujoukkoliikenteen suunnitteluhanke Sopimukseen sisältyy myös kävelyn ja pyöräilyn edistämistoimenpiteitä sekä muita kehittämistoimia, jotka liittyvät liikenneväylien kuntoon, logistiikkaan, liikenneturvallisuuteen ja eri tahojen yhteistyön järjestämiseen.
Liikennejärjestelmäsuunnitelma ja aiesopimus löytyvät Internet-osoitteesta http://www.keskisuomi.fi/ljs
- Julkaisupäivä
- 30.5.2013