Navigointivalikko
Uutiset 2016

Uutiset 2016

Uutiset 2016

10-vuotias liikenteen asiakaspalvelukeskus on tiellä liikkujien palvelija

2000-luvun alussa Tiehallinnossa käynnistettiin ohjelma asiakaspalveluiden kehittämiseksi. Tavoitteena oli tarjota asiakkaille laadukasta ja yhdenmukaista palvelua ja taata helppo saavutettavuus. Ohjelman yhtenä tuloksena syntyi 10 vuotta sitten liikenteen asiakaspalvelukeskus, joka ryhtyi hoitamaan liikenneväyliin liittyvät neuvontapalvelut koko maan osalta. Näin asiantuntijoiden työtaakka saatiin kevenemään ja toiminta tehostui.  

Yhden numeron päässä asiakasneuvojat vastaavat kysymyksiin, käsittelevät palautteita ja ohjaavat asiakkaita oikean palvelun äärelle. Näin neuvonta tuli helposti saavutettavaksi ja se näkyi myös  asiakastyytyväisyyden parantumisena, kun asiat saa heti vireille yhdellä yhteydenotolla.

Vetreä 10-vuotias on pysynyt hyvin ajassa kiinni ja muun muassa uusia yhteydenottokanavia on otettu käyttöön. Perinteisen puhelun, sähköpostin ja palautelomakkeen lisäksi liikenteen asiakaspalvelun neuvojat tavoittaa myös chatin kautta. Chat onkin osoittautunut hyväksi kanavaksi hoitaa nopeasti selvitettäviä asioita vaikka yhteydenotoista 65% tuleekin edelleen puhelimitse. Yhteydenottojen määrä on vuosittaisella tasolla noin 40 000. Vuodenaikojen ja kelien vaihtelut lisäävät ajoittain yhteydenottojen määrää, esimerkiksi talven lumimyräkät saavat puhelimet soimaan.

Vuosien saatossa useimmin kysyttyjen kysymysten kärki on vaihdellut, esimerkiksi vuonna 2007 kyseltiin useasti mm. Tiehallinnon tilinumeroa. Kestoaiheet vuosien varrella ovat kuitenkin olleet samat ja eniten neuvontaa annetaan lupa-asioista mm. tavaraliikenteestä ja erikoiskuljetusluvista, vahingonkorvauksista ja mainonnasta teiden varsilla. Palautteiden kärkilistalla ovat teiden talvihoito ja tienvarsien niitot sekä muuhun tien hoitoon liittyvät asiat ja kelikameroiden toiminta.

Lue lisää:


Alueellista tietoa