E18 Turun kehätien parantaminen Raision kohdalla

Varsinais-Suomen ELY-keskus on käynnistänyt tiesuunnitelman laatimisen Raision keskustan kohdalle alkuvuodesta 2018.  Tiesuunnitelmassa tarkennetaan vuonna 2014 laaditun aluevaraussuunnitelman mukaiset liikenneratkaisut. Suunnittelua tehdään tiiviissä yhteistyössä Raision kaupungin kanssa, joka laatii samanaikaisesti asemakaavoja alueelle. Suunnitteluun on mahdollista osallistua monin tavoin ja vuorovaikutuksella pyritään mahdollisimman hyvää ratkaisuun. Tiesuunnitelma valmistuu arvion mukaan loppuvuodesta 2019. Maantielain mukainen tiesuunnitelma parantaa hankkeen toteutusvalmiutta.

Tälle sivulle on koottu tiivis tietopaketti hankkeesta ja siihen liittyvästä osallistumisesta. Tietoja päivitetään tarpeen mukaan suunnittelun aikana.  Yksityiskohtaisempaa tietoa hankkeesta saat myös linkeistä. Muista lukea myös usein kysytyt kysymykset ja tutustu hankkeen Facebook-sivuihin!

Miksi tiesuunnitelma tarvitaan?

Eurooppalaiseen TEN-ydintieverkkoon kuuluva E18 Turun kehätie on yksi Suomen tärkeimmistä päätieyhteyksistä. Tietä kehitetään korkeatasoiseksi yhteydeksi Naantalista ja Turusta Helsingin kautta Vaalimalle. E18 tien liikennemäärä Raision keskustassa on noin 23 000- 31 000 ajon/vrk. Nykyisillä liikennemäärillä valo-ohjatut liittymät toimivat ruuhka-aikana kapasiteettinsa äärirajoilla ja liikenne ruuhkautuu säännöllisesti. Lisäksi lähekkäin olevat liittymät vaikeuttavat liikenteen toimivuutta ja aiheuttavat liikenneturvallisuusongelmia. Raision eritasoliittymän Voudinkadun ramppiliittymä on vaarallisin liittymä koko Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella.

Nykyiset liikennejärjestelyt vaikeuttavat Raision keskustan maankäytön kehittämistä ja aiheuttavat häiriötä. E18 (kt 40) ja E8 -teiden (vt 8) liittymä muodostaa Naantalin ja Turun satamien liikenteen solmukohdan. Satamaliikenteen lisäksi keskustaa kuormittaa Neste Oilin Naantalin öljynjalostamon ja Raision tehtaiden raskas liikenne. Lisäksi Meyerin telakan toiminnan merkittävä laajeneminen kasvattaa lähivuosina alueen liikennevirtoja huomattavasti. 

Aikataulu ja eteneminen

Tiesuunnitelman aktiivinen vaihe on käynnistynyt alkuvuodesta 2018. Työt suunnittelualueella ovat käynnistyneet jo aiemmin maastomittauksilla ja siltojen erikoistarkastuksilla. Suunnitelma valmistuu vuoden 2019 lopussa.

Tavoitteena on, että hanke etenee rakentamisvaiheeseen mahdollisimman nopeasti tiesuunnitelman valmistumisen jälkeen. Se edellyttää myös alueen asemakaavoituksen etenemistä. Tällä hetkellä hanke ei ole Liikenneviraston tai Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tiehankkeiden toteuttamisohjelmissa, mutta tiesuunnitelman laatimisen käynnistyminen edistää sen saamista ohjelmiin. Tavoitteena on, että hanke saadaan seuraavan hallituskauden toteuttamisohjelmiin, jolloin rakentaminen voisi alkaa vuosina 2020-luvun alkupuolella.

Vuoropuhelu ja ajankohtaiset asiat

Tiesuunnittelua ja asemakaavoitusta tehdään avoimesti ja vuorovaikutteisesti.  Tien parantamisella on suuri merkitys niille, joiden jokapäiväiseen elämään Raision kaupunkialue liittyy (liikenteen häiriöt, liikkuminen ja asiointi).  Vuoropuhelun kohderyhmänä ovat siten Raision asukkaat, keskustan yrittäjät ja sekä kaikki asiasta kiinnostuneet tienkäyttäjät.

Tiesuunnitelmassa palaute ja keskustelu ratkaisusta on erityisen tärkeää hyvän lopputuloksen saamiseksi. 

Tiesuunnitelman aikana suunnitteluun voi osallistua monin tavoin. Vuoropuhelun perusteella ratkaisua tarkennetaan mahdollisuuksien mukaan vaiheittain tarkentuvan tiesuunnitelman aikana. Vaikutusten arviointi ja haittojen lieventämisen suunnittelu on jatkuvaa jo hankkeen aikana.  Suunnittelun alussa keskustelu kohdistuu erityisesti lähtökohtiin ja lopussa taas suunnitelmaluonnoksen yksityiskohtiin.

Tiedotamme myös hankkeen etenemisestä monipuolisesti sekä sähköisesti että sanomalehdissä.   Suunnittelutyöryhmään voi olla suoraan yhteydessä (ks. yhteystiedot alla). Myöhemmin tälle internet-sivulle avataan karttapalautepalvelu. Hankkeella on sähköpostilista ja Facebook-sivut, joilla jaetaan tietoa ajankohtaisista asioista ja keskustellaan vapaamuotoisesti.

Yleisötilaisuuksia ja tapaamisia järjestetään työn aikana useita. Ensimmäinen yleisötilaisuus järjestetään arviolta toukokuussa 2018.  Myöhemmin järjestään mm. suunnittelijoiden vastaanotto ja työpaja. Näistä tapaamisista tiedotetaan hankkeen aikana. Lisäksi järjestetään erikseen muita infotilaisuuksia mm. Raision kaupungin päättäjille.

Liity hankkeen sähköpostilistalle

Sähköpostilistan tarkoituksena on tiedottaa hankkeen tapahtumista. Sähköpostiviesteillä kerrotaan esim. suunnittelutyön etenemisestä, Internet-sivujen päivityksistä ja tilaisuuksista.

Jos haluat sähköpostilistalle, ilmoita sähköpostisoitteesi Sitowisen Taika Tuunaselle sähköpostiosoitteeseen taika.tuunanen@sitowise.com.

Tiesuunnitelman sisältö

Tiesuunnitelman laatiminen on kantatien parantamisen toimenpiteiden tarkan sijainnin ja yksityiskohtaisten ratkaisujen suunnittelua. Aiemman aluevaraussuunnitelman periaateratkaisut ohjaavat suunnittelua, mutta niiden toimivuutta tarkastellaan tarkemmassa mittakaavassa sovittaen kokonaisuutta yhteen asemakaavoituksen kanssa.  Raision kaupunki käynnistää alueen asemakaavoituksen, mitä viedään yhtäaikaisesti eteenpäin tiesuunnitelman rinnalla. Kaavoitus aloitetaan maaliskuussa 2018 Keskustavision laatimisella (linkit lisätään myöhemmin tälle sivulle).

Tiesuunnitelman suunnittelualue lännessä rajautuu Juhaninkujan liittymän länsipuolelle ja idässä Vesilaitoksentien liittymään. Suunnitteluosuuden pituus kehätiellä on noin kaksi kilometriä. Suunnittelualueeseen kuuluu myös Raision keskustaa sivuava valtatie 8 noin kilometrin matkalla.

Perusratkaisussa Raisiontien ja Nesteentien liittymä on poistettu nykyiseltä paikaltaan ja Nesteentielle liitytään parannettujen katujärjestelyjen kautta keskustan lounaisesta reunasta. Ydinkeskustan kohdalla kehätie on n. 450 metrin matkalla tunnelissa. Raision eritasoliittymä on korvattu nykyisellä paikallaan kiertoeritasoliittymällä, jossa Vt8 kulkee alimpana ja E18 ylimpänä. Eritasoliittymän keskimmäiseen kerrokseen rakennetaan kiertoliittymä, joka kytkeytyy pääteihin rampeilla Voudinkatu ja Kirkkotie yhdistetään ja Kirkkotieltä rakennetaan kehätien rinnakkaiskatu Haunistentielle.  Petterinpellon alueelta täydennetään kehätien pohjoispuoliset rinnakkaiskatuyhteydet Voudinkadulle ja Vesilaitoksentielle.

Suunnittelun alustavia tavoitteita

  • Parannetaan E18-tien sujuvuutta erityisesti kuljetusten ja paikallisen liikenteen osalta
  • Parannetaan E8 ja E18 -teiden eritasoliittymän toimivuutta
  • Parannetaan liikenneturvallisuutta risteysonnettomuuksien vähenemisellä
  • Vähennetään Raision keskustan läpikulkuliikenteen määrää 50 % nykyisestä
  • Tehdään kevyen liikenteen reiteistä jatkuvia
  • E18 -tielle rakennetaan jatkuva rinnakkaiskatuverkosto
  • Mahdollistetaan pikaraitiotien toteuttaminen myöhemmin
  • Vähennetään meluhaittoja asutuksen kohdalla
  • Tuetaan maankäytön, elinkeinoelämän ja asumisen kehittämistä Raision keskustassa
  • Vähennetään liikenneväylien estevaikutusta
  • Otetaan huomioon Raisionjoen jokilaakson näkymät

Suunnittelun lähtökohtia ja aiempia vaiheita

Raision kaupunki järjesti v. 2009–2010 suunnittelukilpailun keskustan maankäytön kehittämiseksi. Kilpailun voittajaehdotuksen pohjalta käynnistettiin Raision keskustan osayleiskaavan laatiminen ja yhtenä sen osaselvityksenä laadittiin liikennejärjestelyjen aluevaraussuunnitelma.

Keskikaupungin osayleiskaava sain lainvoiman 12.8.2015 ja se toimii lähtökohtana tarkemmalle maankäytön ja liikenteen suunnittelulle. Keskikaupungin osayleiskaavalla tavoitellaan palvelujen ja asumismahdollisuuksien monipuolistumista, kaupunkikuvan kiinnostavuuden lisäämistä sekä toimintojen sujuvuutta ja turvallisuutta Raision kaupunkialueen ytimessä. Osayleiskaavassa on ollut keskeistä keskustan läpi ja sivuitse ohjautuvien liikenneväylien tulevaisuuden tilatarpeiden osoittaminen.

Osayleiskaavan yhteydessä laadittu aluevaraussuunnitelma vastaa tiehankkeen lainvoimaista yleissuunnitelmaa. Siinä tarkasteltiin neljää eri vaihtoehtoa keskustan liikennejärjestelyjen ratkaisemiseksi. Kaikissa vaihtoehdoissa E18-tien liikenne on sijoitettu ydinkeskustan alueella tunneliin, mutta tunnelin sijainti ja pituus vaihtelivat.  Liikenneratkaisu konkretisoitui osayleiskaavan kautta toimien pohjana tiesuunnitelman laatimiselle. Tiesuunnitelman lähtökohdaksi valittiin aluevaraussuunnitelman vaihtoehto 4.

Lisätietoja

- Varsinais-Suomen ELY-keskus, projektipäällikkö Vesa Virtanen, p. 0295 022 844 tai vesa.virtanen@ely-keskus.fi 

- Sitowise, Rauno Tuominen, p. 020 747 6139 tai rauno.tuominen@sitowise.com

Päivitetty

oikopolut

Ajankohtaista

Hankkeelle on avattu Facebook-sivut, käy tutustumassa!

Liity hankkeen postituslistalle ilmoittamalla s-postiosoitteesi Taika Tuunaselle taika.tuunanen@ sitowise.com tai p. 050 5055 743, niin saat tietoa suunnittelutyön etenemistä, sivujen päivityksistä ja hankkeen tilaisuuksista.

Tietoa hankkeesta

Hankkeen aiempi aineisto