› Takaisin graafiseen esitykseen

Hakeminen ja hakemuksen käsittely

Palkkaturvan hakijana voi olla

  • työntekijä
  • työntekijäjärjestö, jolle työntekijä on siirtänyt saatavansa perittäväksi
  • konkurssipesä, jos työnantaja on konkurssissa.

Voit hakea palkkaturvaa sähköisen asioinnin kautta. Palvelu on tarkoitettu yksityishenkilöille ja palvelun käyttäminen vaatii vahvan tunnistautumisen (esimerkiksi pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen). Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti sähköistä asiointia. Olemme kehittämässä parhaillaan myös Ammattiyhdistyksille sähköistä asiointia.

Palkkaturvaa voi hakea myös lomakkeella, jonka saa tältä sivulta (kts. Oikopolut), suomi.fi-verkkopalvelusta tai työ- ja elinkeinotoimistosta. Saatavien selvittämiseksi palkkaturvahakemukseen on hyvä liittää jäljennökset mahdollisesta kirjallisesta työsopimuksesta, työtodistuksesta ja palkkakuitista.

Palkkaturvahakemuksen käsittelee ja päätöksen asiassa tekee Uudenmaan ELY-keskus. Hakemusten käsittelyaika vaihtelee tapauskohtaisesti. Käsittelyaikaan vaikuttaa mm. tiedoksiantomenettelyyn kuluva aika.

Palkkaturva-asian käsittely etenee nopeimmin, kun:

  • täytät hakemuksen huolellisesti ja vastaat kaikkiin hakemuslomakkeen kysymyksiin sekä muistat allekirjoittaa hakemuksen
  • liität hakemukseesi kaikki tarvittavat asiakirjat: työsopimus, palkkalaskelmat, työvuorolistat, työsuhteen päättymisilmoitus, tiliotteet
  • vastaat mahdollisiin lisäselvityspyyntöihin tarkasti ja nopeasti
  • pidät yhteystietosi aina ajan tasalla ja ilmoitat muutoksista heti ELY-keskukseen. Ilmoita myös, mikäli työnantajasi maksaa saatavia sen jälkeen, kun olet jättänyt palkkaturvahakemuksen ELY-keskukseen.

ELY-keskus lähettää palkkaturvahakemuksen tiedoksi työnantajalle ja pyytää tältä lausuntoa palkkaturvahakemuksesta. Samanaikaisesti selvitetään myös työnantajan maksukyvyttömyyttä Suomen Asiakastieto Oy:n luottotietokannasta, ulosottoviranomaisilta ja veroviranomaisilta.

Näytä lisää valtakunnallista tietoa Minimoi

Asiointi palkkaturva-asiassa

Palkkaturvahakemuksen ja muun palkkaturva-asiaa koskevan asiakirjan voi toimittaa Uudenmaan ELY-keskukseen postitse tai sähköpostilla.

Sähköposti
palkkaturva.uusimaa(at)ely-keskus.fi

Postiosoite
Uudenmaan ELY-keskus / Palkkaturva
PL 54, 00521 Helsinki

Palkkaturvahakemuksen voi myös jättää mihin tahansa ELY-keskukseen tai TE-toimistoon, joista se toimitetaan edelleen Uudenmaan ELY-keskukseen.

Ulkomailla tehtyä työtä koskeva palkkaturvahakemus voidaan ulkomailla jättää myös Suomen edustustoihin.

Palkkaturvan asiakaspalvelu antaa yleisneuvontaa palkkaturvan hakemisesta ja palkkaturva-asioiden käsittelystä. Palkkaturvan asiakaspalvelu vastaa myös viranomaisten ja muiden yhteistyötahojen tiedusteluihin ja yhteydenottoihin.

Päivitetty