› Takaisin graafiseen esitykseen

ELY-keskukset

ELY-keskusten alueellisille sivuille  voi siirtyä valitsemalla ylävalikosta viraston tai ylhäältä oikealta Valitse alue -kohdasta halutun alueen.

ELY-keskukset edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskusten arvoja ovat asiakaslähtöisyys, osaaminen, yhteistyö ja avoimuus.

ELY-keskuksissa on kolme vastuualuetta:

- elinkeinot, työvoima ja osaaminen
- liikenne ja infrastruktuuri
- ympäristö ja luonnonvarat

Kolmen vastuualueen ELY-keskukset: Lappi, Pohjois-Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Pirkanmaa, Varsinais-Suomi, Uusimaa, Pohjois-Savo ja Kaakkois-Suomi.

Kahden vastuualueen ELY-keskukset (elinkeinot, työvoima ja osaaminen -vastuualue sekä ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue): Häme, Kainuu, Pohjois-Karjala ja Etelä-Savo.

Yhden vastuualueen ELY-keskukset (elinkeinot, työvoima ja osaaminen -vastuualue): Pohjanmaa ja Satakunta.  

ELY-keskukset kuuluvat työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalaan. Keskuksia ohjaavat työ- ja elinkeinoministeriön lisäksi sisäasiainministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, ympäristöministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö sekä Väylävirasto. ELY-keskukset toteuttavat myös Ruokaviraston, Maahanmuuttoviraston ja Business Finlandin tavoitteita.

ELY-keskukset on perustettu 1.1.2010 ja niihin on koottu entisten TE-keskusten, alueellisten ympäristökeskusten, tiepiirien, lääninhallitusten liikenne- ja sivistysosastojen sekä Merenkulkulaitoksen tehtäviä. Osa tehtävistä siirtyi saman aikaan perustettuihin aluehallintovirastoihin.

1.1.2014 lähtien kirjasto-, liikunta-, nuoriso- ja oppilaitosrakentamistehtävät on siirretty ELY-keskuksista aluehallintovirastolle:

TIETOA ALUEELTA

Organisaatio - Pohjois-Karjala

Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on  valtionhallinnon alueellinen kehittämis- ja palvelukeskus.

Puhelinvaihde: 0295 026 000
Sähköposti muotoa: etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen johto

  • Ylijohtaja: Ari Niiranen
  • Elinkeinot, työvoima ja osaaminen: johtaja Ari Niiranen
  • Ympäristö ja luonnonvarat: johtaja Janne Kärkkäinen
  • Hallintojohtaja: Heli Määttänen

Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen palvelut ja tehtävät jakaantuvat kahdelle vastuualueelle:

Elinkeinot, työvoima ja osaaminen

  • yritysten neuvonta-, rahoitus- ja kehittämispalvelut
  • maaseutuyrittäjyys ja maaseudun elinvoimaisuus, kalatalous
  • elinkeinoelämän ja innovaatioympäristön kehittäminen
  • työmarkkinoiden toiminta ja työllisyys (mm. TE-toimiston ohjaus)
  • osaaminen
  • maahanmuutto, maahanmuuttajien kotouttaminen ja työllistyminen

Vastuualueen yksiköiden päälliköt:

  • Maaseutu ja energia: Pekka Tahvanainen
  • Työllisyys ja osaaminen: Ulla Mauranen

Ympäristö ja luonnonvarat

  • ympäristönsuojelu
  • alueidenkäyttö, rakentamisen ohjaus ja kulttuuriympäristön hoito
  • luonnon monimuotoisuuden suojelu ja kestävä käyttö
  • vesivarojen käyttö ja hoito
  • ympäristötiedon tuottaminen ja -tietoisuuden edistäminen

Vastuualueen yksiköiden päälliköt:

  • Ympäristövastuu: Ari Heiskanen
  • Luonto ja alueidenkäyttö: Sirkka Hakalisto

ELY-keskuksessa on seuraavat toiminnot:

  • Yhteiset palvelut (mm.  strategian valmistelutehtävät, oikeudelliset palvelut ja viestintä)
  • Maksatustoiminto

Liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueen tehtävät hoidetaan Pohjois-Karjalan osalta Pohjois-Savon ELY-keskuksessa.


Asset julkaisija

« Takaisin

DIGI-Soteuttamossa esiteltiin uusia SoTeHy -liiketoiminnan digitaalisia mahdollisuuksia (Uusimaa)

DIGI-Soteuttamossa esiteltiin uusia SoTeHy -liiketoiminnan digitaalisia mahdollisuuksia (Uusimaa)

SoTeHy -alan toimijoille on syksyn aikana järjestetty jokaisella ELY-keskus alueella tilaisuus, jossa on kerrottu alalla käytettävistä digitaalisista järjestelmistä. Viime viikolla oli Uudenmaan vuoro. Nyt keräännyttiin Terkko Health Hubin tiloihin Helsingissä. Kiertueen on tarkoitus kannustaa alan toimijoita ottamaan käyttöönsä digitaalisia ratkaisuja.
   Kuvassa kehittämispäällikkö Reino Koho Uudenmaan ELY-keskuksesta.

 

Fysioterapeutti ei enää välttämättä anna jumppaohjeitaan paperilla. Nykyään liikkeet neuvotaan katsomaan kännykkään ladattavasta sovelluksesta tai ne voi saada mukaansa muistitikulla. Vaikka kyllä niitä papereitakin vielä jaetaan: Digitalisaatio on kehittynyt SoTeHy-aloilla hitaammin kuin muilla aloilla; vain 10 prosenttia alan pk-yrityksistä on digitaalisesti suuntautuneita. Digitalisaaatio on suuri muutos, joka hiipi hiljaa….ja ellei sitä huomaa, bisnekset valuvat käsistä.

Digitaalisia palveluita tarvitaan lisääntyvässä määrin myös siksi, että alalla kärsitään pahenevasta työvoimapulasta. Teknologia tuo uusia kehittymismahdollisuuksia, sillä digitaaliset palvelut soveltuvat moneen käyttötarkoitukseen. Tutuimpia ja käytetyimpiä nykyisistä lienevät ajanvaraus ja nettiterapia, jonka mahdollisuuksia on hiottu jo pitkälle. Myös E-reseptin käyttäminen on monille arkipäivää. Digitaalisten ratkaisujen on tarkoitus sujuvoittaa työtä. Niillä voi esimerkiksi täyttää palvelujen aukkokohtia, nettiterapiaakin käytetään eniten iltaisin ja öisin.

Konsultti Sauli Hyvärinen Accenture Oy:ltä kertoi, että digitaalisten sotepalveluiden käyttäjien määrä on lisääntynyt Suomessa 60 prosentilla viimeisen vuoden sisällä. Suurin osa suomalaisista on valmis ottamaan niitä vastaan, hän päätteli.

Digitaalisten palveluiden kehittämisessä on syytä ottaa huomioon käyttäjien odotukset, todettiin. Niitä vertaillaan muiden alojen tarjoamiin teknisiin palveluihin ja vaateet kasvavat kaiken aikaa.


Uusia rooleja ja työtehtäviä tiedossa

Digitaalisten palveluiden lisääntyminen muuttaa ammattilaisten töitä ja toimenkuvia. Siksi digitaitojen hallinta pitäisi varmistaa jo koulutusvaiheessa. Mutta tilanne ei ole vielä paras mahdollinen, esimerkiksi ammattiopistosta valmistuvat lähihoitajat hankkivat digitaalisen osaamisensa lähinnä työharjoittelupaikoissaan. Oppilaitokset kaipaavat tasokkaampaa opetusta ja digitaitoja tarjoavat opettajat päivitystä - kehitysvauhti on nimittäin kova.

- Digitaalisia palveluja on paljon, ja voi olla vaikea tietää, mitkä niistä soveltuvat juuri omaan käyttöön, toimitusjohtaja Riitta Hämäläinen-Bister Deviation Finland Oy:stä tähdensi soteuttamokiertueen merkitystä. Myös maksuttomia ohjelmia on runsaasti ja niitä kannattaa kokeilla, niitähän oppii sitten käyttämään samalla, hän rohkaisi paikalla olleita yrittäjiä.


Ilmoittaudu mukaan:

DIGI-Soteuttamo kiertää kaikilla ELY-keskusalueilla. Liikkeelle lähdettiin syyskuun alussa, viimeinen paikkakunta kohdataan ennen vuoden vaihtumista. DIGI-Soteuttamo on jatkoa Työ- ja elinkeinoministeriön ja Sitran viime talvena toteuttamalle Sote-kiihdyttämölle. Sen tarkoituksena oli tutustuttaa pk-yrityksiä uusiin markkinoilla tarvittaviin osaamisiin ja toimintatapoihin. Digitaalisten palvelujen tarve nousi tuolloin esiin.

Alan pk-yrityksillä, toimijoilla ja järjestöillä on mahdollisuus osallistua myös Digi-iltaan ja/tai DigiTrainer –palveluun.  Uudenmaan alueelta niihin voi ilmoittautua viimeistään perjantaina 22.11. kello 15 mennessä tämän linkin kautta

Lisätietoja Uudenmaan Digi-Soteuttamosta ja Digi-illoista: kehittämispäällikkö Reino Koho, Uudenmaan ELY-keskus, 0295 021 077, reino.koho(at)ely-keskus.fi

 

Teksti ja kuva: Memmi Ojantola


Päivitetty

ALUEELLISET LINKIT