Navigeringsmeny

 

Avaa chat-ikkuna
Yhteysalusliikenne - ingressi

Förbindelsefartygstrafik

Förbindelsefartygstrafiken som ordnas av NTM-centralen i Egentliga Finland omfattar sammanlagt 17 rutter på Skärgårdshavet och Finska viken. De flesta av rutterna finns i Egentliga Finland, dessutom finns det rutter även i Nyland och Kymmenedalen.

Förbindelsefartygen trafikerar enligt tidtabell. Tidtabellerna finns på serviceproducenternas webbplatser. Under punkten rutter och tidtabeller finns information om serviceproducenter samt deras rutter och tidtabeller.  Dessutom har förbindelsefartygens ruttkartor och tidtabeller samlats på webbplatsen yhteysalus.fi både landskapsvis och ruttspecifikt.

Störningar i förbindelsefartygstrafiken anmäls i Fintraffics trafiklägestjänst. I tjänsten kan man dessutom granska förbindelsefartygens trafikering och fartygens position.

Trafikidkarna gör upp tidtabellerna enligt den servicenivå som NTM-centralen fastställt. Trafikidkarna kartlägger kundernas trafikbehov innan nästa tidtabellperiod utarbetas. Vid utarbetandet av tidtabellerna tas även hänsyn till fortsatta resor med till exempel buss. När du planerar resan är det dock bra att beakta att det finns en ganska stor risk att du försenar dig till bussen då du reser med förbindelsebåt.

Rutten och restiden för förbindelsebåtarna varierar från dag till dag, eftersom man endast åker vid behov eller enligt förhandsbeställning till en del av öarna. Även väderleksförhållandet kan påverka restiden. Därför lönar det sig att överväga en reservplan.

En del av förbindelsefartygets turer och transporter beställs på förhand

Några av förbindelsefartygets turer och transporter beställs på förhand direkt från förbindelsefartygets besättning.

Y-tur avser sådana förbindelsebåtsturer som ska bokas i god tid på förhand genom att ringa fartygets telefonnummer. Bokningen kan göras tidigast en vecka innan resan och senast dagen före. 

Observera att praxisen varierar. Det lönar sig att kontrollera i tidtabellen vid vilket klockslag bokningen ska göras senast dagen innan. 

Om man lägger till vid ön endast efter behov, men fartygen i vilket fall som helst trafikerar på rutten, anges sådana stopp i tidtabellen med ett x. X-turerna kan även beställas när man redan är ombord. 

Observera att x- och y-turerna påverkar förbindelsefartygets rutt och restiden. Närmare anvisningar för beställningar och förklaringar till markeringarna finns i de ruttspecifika tidtabellerna. 

Med x- och y-markeringarna strävar man efter att minska onödig trafik till öar, dit det inte finns passagerare eller gods. Besättningen kan inte alltid av trafikmässiga skäl, lasthantering eller under vilotid svara i telefon. Då lönar det sig att ringa fartyget på nytt senare. 

Om du tar med dig bilen på förbindelsebåten lönar det sig att boka en bilplats på fartyget i förväg. Närmare bokningsanvisningar finns i de ruttspecifika tidtabellerna. Enligt vedertagen praxis kan man boka bilplatser på förbindelsefartyget tidigast en vecka före avgång. På så sätt unviks reservationer för säkerhets skull och fartygets användningsgrad maximeras. Antalet bilplatser på förbindelsefartygen varierar mellan platser för 2 och 13 bilar. Det lönar sig att ta med sig bilen på förbindelsefartyget endast vid nödvändiga behov – vi rekommenderar att du lämnar bilen på parkeringen på förbindelsefartygets fäste. Observera dock att det finns ett begränsat antal parkeringsplatser på förbindelsefärjornas färjfästen. En del av parkeringsplatserna kan vara överbelastade under högsäsongen.

Förbindelsefartygstrafiken är huvudsakligen avgiftsfri

Förbindelsefartygstrafiken är avgiftsfri för alla. Ett undantag från detta är understödd förbindelsefartygstrafik, där transporterna är avgiftsfria för skärgårdens fast bosatta. Övriga användare betalar den transportavgift som serviceproducenten fastställt. Understödd förbindelsefartygstrafik ordnas inte i de områden där det inte finns en egentlig förbindelsefartygstrafik.

NTM-centralen understöder trafiken i Sibbo, Raseborg, Ingå och Lovisa skärgårdar samt på Skärgårdens Ringvägar. Med understödd skärgårdstrafik avses trafik som betjänar personer som är fast bosatta i sådana skärgårdsområden som inte har annan regelbunden trafik eller vägförbindelser.

På Skärgårdens ringväg, mellan Houtskär och Iniö (Mossala–Dalen), är endast de fast bosatta som är skrivna på Houtskär eller Iniö befriade. På Lilla ringvägen, mellan Nagu, Själö och Hanga är endast de fast bosatta skrivna på Själö befriade. Skärgårdens Ringvägar är ett tydligt undantag från andra understödda rutter även i fråga om avgiftsbefrielsen, eftersom de till sin karaktär är turistleder och öppna endast under sommarsäsongen.

Bakgrund till förbindelsefartygens rutter

Enligt lagen om främjande av skärgårdens utveckling ska staten sträva efter att sörja för trafiktjänsterna för skärgårdens fast bosatta befolkning. Det finns ingen annan lagstiftning som gäller förbindelsefartygstrafik. När noggrannare kriterier saknas ordnar NTM-centralen trafikförbindelserna på nuvarande förbindelsefartygsrutter enbart till sådana öar där fast bosatta är skrivna. På detta sätt strävar vi efter att förbättra de fast bosatta skärgårdsbornas trafikförbindelser och möjlighet att sköta sina ärenden. Jämlikhet är ett viktigt värde när NTM-centralen riktar förbindelsefartygstrafiken till fast bosatta. På så sätt kan man stödja åretruntboende, näringslivet och skärgårdens livskraft. Om man inom förbindelsefartygstrafiken skulle vilja beakta deltidsboende, sommarstugeägare och andra användargrupper bättre än tidigare, borde i första hand lagstiftningen justeras. Skärgårdslagen som styr förbindelsefartygstrafiken kommer att uppdateras under denna regeringsperiod.

NTM-centralernas mål är att vara så flexibel som möjligt för att det under avtalsperioden ska vara möjligt att göra ändringar vad gäller antalet öar som omfattas av rutterna. I detta fall skulle öar kunna återkomma och någon gammal tas bort mitt i avtalsperioden, såvida det sker en ändring i antalet invånare.

De nuvarande förbindelsefartygsrutterna har formats av historien och betjänar därför inte ens idag alla öar med fast bosatta. I samband med varje konkurrensutsättning kartlägger NTM-centralen på vilka öar det finns fast bosatta, men inte förbindelsefartygstrafik. Vi utreder om det är möjligt att ta med dessa öar på förbindelsefartygsrutterna. Att ta med helt nya öar i förbindelsefartygstrafiken kräver att det finns lämpliga farleder och kajer för förbindelsefartygen.

Understödd trafik

NTM-centralen i Egentliga Finland understöder förbindelsefartygstrafik i Sibbo, Raseborg, Ingå och Lovisa skärgårdar samt på Skärgårdens ringvägar. Med understödd skärgårdstrafik avses sådan reguljär trafik som en privat trafikidkare sköter med ett sjödugligt fartyg och som betjänar i skärgården bofasta personer antingen på sådana rutter inom skärgården eller mellan skärgården och fastlandet som saknar annan reguljär trafik eller vägförbindelser.

Trafikidkarna som beviljats undersstöd ansvarar för tidtabellerna och fasställer transportavgifterna själva. Förbindelsefartygstrafiken är avgiftsfri för de fastbosatta i skärgården som bor längs förbindelsefartygsrutterna. 

NTM-centralen i Egentliga Finland publicerar före utgången av juni annons om ansökan för nästa års trafik på lämpligt sätt i dagstidningar. Beslut om beviljandet av understöd ges i god tid före årskiftet.


Regional information


0295 020 600 ej tidtabellsinformation mån - fre kl. 9 - 15 (lna/mta)

Chat-tjänsten, mån - fre kl. 9 - 15

Uppdaterad: 13.12.2023