NTM-centralerna
NTM-centralernas regionala sidor får man fram genom att välja ämbetsverk i toppmenyn eller önskat område under rubriken Välj område upp till höger.
NTM-centralerna främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling i regionerna. NTM-centralernas gemensamma värden är kundinriktning, kompetens, samarbete och öppenhet.
NTM-centralerna har tre ansvarsområden:
- näringar, arbetskraft och kompetens
- trafik och infrastruktur och
- miljö och naturresurser.
NTM-centraler med tre ansvarsområden: Lappland, Norra Österbotten, Södra Österbotten, Mellersta Finland, Birkaland, Egentliga Finland, Nyland, Norra Savolax och Sydöstra Finland.
NTM-centraler med två ansvarsområden (ansvarsområdet näringar, arbetskraft och kompetens samt ansvarsområdet miljö och naturresurser): Kajanaland, Norra Karelen och Södra Savolax.
NTM-centraler med ett ansvarsområde (ansvarsområdet näringar, arbetskraft och kompetens): Österbotten och Satakunta.
NTM-centralerna styrs av arbets- och näringsministeriet. Verksamheten styrs därtill inom de egna sektorerna av inrikesministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, miljöministeriet, Kommunikationsministeriet och Trafikledsverket. NTM-centralerna uppfyller också mål för Livsmedelsverket, Migrationsverket och Business Finland.
NTM-centralerna, som inrättades 1.1.2010, sköter uppgifter som tidigare ankommit på TE-centralerna, de regionala miljöcentralerna, vägdistrikten, länsstyrelsernas trafikavdelningar och bildningsavdelningar samt på Sjöfartsverket. En del av tjänsterna har överförts till regionförvaltningsverken (RFV) som inrättades samtidigt.
De uppgifter som gäller biblioteks-, idrotts- och ungdomsväsendet samt läroanstaltsbyggande har vid ingången av året 2014 överförts från närings-, trafik- och miljöcentralerna till regionförvaltningsverken:
TIETOA ALUEELTA
Organisaatio - Pohjois-Karjala
Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtionhallinnon alueellinen kehittämis- ja palvelukeskus.
Puhelinvaihde: 0295 026 000
Sähköposti muotoa: etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen johto
- Ylijohtaja: Ritva Saarelainen
- Elinkeinot, työvoima ja osaaminen: johtaja Ritva Saarelainen
- Ympäristö ja luonnonvarat: johtaja Janne Kärkkäinen
- Hallintojohtaja: Heli Määttänen
Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen palvelut ja tehtävät jakaantuvat kahdelle vastuualueelle:
Elinkeinot, työvoima ja osaaminen
- yritysten neuvonta-, rahoitus- ja kehittämispalvelut
- maaseutuyrittäjyys ja maaseudun elinvoimaisuus, kalatalous
- elinkeinoelämän ja innovaatioympäristön kehittäminen
- työmarkkinoiden toiminta ja työllisyys (mm. TE-toimiston ohjaus)
- osaaminen
- maahanmuutto, maahanmuuttajien kotouttaminen ja työllistyminen
Vastuualueen yksiköiden päälliköt:
- Maaseutu ja energia: Pekka Tahvanainen
- Työllisyys ja osaaminen: Reijo Vesakoivu
Ympäristö ja luonnonvarat
- ympäristönsuojelu
- alueidenkäyttö, rakentamisen ohjaus ja kulttuuriympäristön hoito
- luonnon monimuotoisuuden suojelu ja kestävä käyttö
- vesivarojen käyttö ja hoito
- ympäristötiedon tuottaminen ja -tietoisuuden edistäminen
Vastuualueen yksiköiden päälliköt:
- Ympäristövastuu: Ari Heiskanen
- Luonto ja alueidenkäyttö: Sirkka Hakalisto
ELY-keskuksessa on seuraavat toiminnot:
- Yhteiset palvelut (mm. strategian valmistelutehtävät, oikeudelliset palvelut ja viestintä)
- Maksatustoiminto
Liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueen tehtävät hoidetaan Pohjois-Karjalan osalta Pohjois-Savon ELY-keskuksessa.
Oikopolut
- Regionens situation och utsikter
- Sysselsättningsöversikter
- Uppföljning av ungdomsgaranti
- Organisation
- Projekt
- Planering och uppföljning
- Uppgifter och verksamhet
-
NTM-centralernas riksomfattande, centraliserade uppgifter
- Servicen
- Kommunförteckning över NTM-centralernas verksamhetsområden (på finska)
- Sök expert (på finska)
Nestlade Portlets
Innehållspresentatör
liikenne-liikenteen asiakaspalvelu-ingressi_sv
Trafikens kundservice
Trafikens kundservice är Trafikledsverkets, NTM-centralernas och Traffic Management Finland Groups gemensamma rikstäckande rådservice gällande ärenden om landsvägar, järnvägar och vattenfarleder.
Man kan ge respons, ställa frågor och ge förslag samt göra anmälan gällande trafikleder.
Sök information
På nätsidorna hittar man information on t ex. vägars och järnvägars underhåll, trafiksäkerhet, trafikledsprojekt och instruktioner hur man ansöker om trafiktillstånd. Vi har samlat ihop på vår tjänst svar på frågor som oftast ställs.
Ta kontakt
Om du inte hittar det du söker på nätsidorna eller i ofta ställda frågor-tjänsten, ta kontakt. Du kan lämna meddelande via Reponskanalen dygnet runt. Vi behandlar kontakter på vardagar.
Chat-kanalen är öppen på vardagar kl 12-16 på NTM-centralens nätsidor och på Responskanalens –sida.
Telefonlinjerna är öppna vardagar kl 9-16. Vi spelar in samtalen för att förbättra kundtjänstens kvalité. Samtalen kostar den normala telefonkostnaden (lna/mta).
Genom att ta kontakt får du ditt ärende genast under behandling. Eventuellt styr vi dig till rätt tjänst.
Ge respons
Respons kan ges på Reponskanalen-tjänsten med markering på kartan. På kartan kan du även följa publicerade reponsers behandling.
Vi behandlar kontakterna och vidarebefordrar reponserna till ärendets experter. Reponser utnyttjas i utvecklingen av vår verksamhet.
Gör ett förslag
Funderar du på att göra ett förslag? Du kan göra ett förslag via Reponskanalen och NTM-centralens experter värderar möjligheterna att utföra den mer exakt. Alla förslag är inte genomförbara. Emellanåt hindrar genomförandet brist på finansiering och även mindre åtgärders genomföring kräver att normerna uppfylls i trafikmiljön.
Anmäl om vägens skick
Du kan anmäla om vägens skick i Reponskanalens-tjänst markerat på kartan dygnet runt. Vi vidarebefordrar anmälningar på vardagar till entreprenören som sköter vägen. På kartan kan du följa även andras anmälningar och deras behandling.
Anmäl problem som kan äventyra trafik direkt till Vägtrafikantcentralens Vägtrafikantlinje genom att ringa 0200 2100 (24/7). Anmälningar som hör till Vägtrafikantlinjen är t ex. vatten på vägen, träd eller annat som fallit på vägen, sånt som hindrar att vägen används normalt.
Anmälaren bes om den exakta platsen där problemet finns och kontaktuppgifter. Vägtrafikcentralens jourhavande vidarebefordrar anmälan till områdets entreprenör.
ta kontakt
- FöretagsFinlands telefontjänst 0295 020 501 information om företags- och arbetsgivartjänster
- Ekonomihjälpen 0295 024 881
- Trafikens kundservice 0295 020 601
- Kundservice för miljöfrågor 0295 020 901
- Vindskraftsrådgivning 0295 023 044
- TE-tjänster: telefonservice för personkunder 0295 025 510
- Priser för samtal: lna/mta
GENVÄGAR
- Regionens situation och utsikter
- Sysselsättningsöversikter
- Uppföljning av ungdomsgaranti
- Organisation
- Projekt
- Planering och uppföljning
- Uppgifter och verksamhet
-
NTM-centralernas riksomfattande, centraliserade uppgifter
- Servicen
- Kommunförteckning över NTM-centralernas verksamhetsområden (på finska)
- Sök expert (på finska)
på andra webbplatser
- Statsrådets förordning om närings-, trafik och miljöcentralerna (Finlex, pdf 199,4 kb)
- Lag om NTM-centralerna (finlex.fi)
- Lag om ändring av lagen om NTM-centralerna (finlex.fi)
- Statsrådets förordning om närings-, trafik- och miljöcentralernas, arbets- och näringsbyråernas samt utvecklings- och förvaltningscentrets avgiftsbelagda prestationer åren 2019 och 2020 (Finlex, pdf 254 kb)
- Arbets- och näringsministeriet
- Inrikesministeriet
- Undervisnings- och kulturministeriet
- Jord- och skogsbruksministeriet
- Miljöministeriet
- Kommunikationsministeriet
- Trafikledsverket
- Livsmedelsverket
- Migrationsverket
- Business Finland
- Arbets- och näringsbyråerna
- Regionförvaltningsverket
ALUEELLISET LINKIT
- Uudenmaan liitto (www.uudenmaanliitto.fi)
- Hämeen liitto (www.hameenliitto.fi)
- Päijät-Hämeen liitto (www.paijat-hame.fi)
- Kymenlaakson liitto (www.kymenlaakso.fi)
- Etelä-Karjalan liitto (www.ekliitto.fi)